Η συγκρότηση ανδρικών ταυτοτήτων στο σχολικό και στο ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο στην Κύπρο

 
This item is provided by the institution :

Repository :
National Archive of PhD Theses
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



PhD thesis (EN)

2014 (EN)
The constitution of masculinities at school and the wider social context in Cyprus
Η συγκρότηση ανδρικών ταυτοτήτων στο σχολικό και στο ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο στην Κύπρο

Andreou, Andreas
Ανδρέου, Ανδρέας

Στην παρούσα εργασία μελετούνται οι νεανικές ανδρικές ταυτότητες στην ελεύθερη περιοχή Αμμοχώστου. Συγκεκριμένα, εξετάζονται οι παραστασιακές επιτελέσεις των αγοριών της Στ’ τάξης Δημοτικού Σχολείου - εντός και εκτός του σχολικού θεσμού και χώρου - ως προς τον ανδρισμό. Ειδικότερα, διερευνούνται οι λόγοι και οι πρακτικές – δραστηριότητες, ως παραστασιακές επιτελέσεις, που διακινούνται από τα αγόρια της έρευνας σε πεδία όπως η σχολική τάξη, η σχολική αυλή, οι ποδοσφαιρικές ακαδημίες, το γυμναστήριο, οι σχολές πολεμικών τεχνών, οι σχολές χορού και τα κυνηγετικά πεδία, το κατηχητικό σχολείο και το σφαιριστήριο στην ελεύθερη περιοχή Αμμοχώστου∙ δηλαδή, οι παραστασιακές εκείνες επιτελέσεις, που συντελούν στη διαμόρφωση της νεανικής ανδρικής ταυτότητας στα πιο πάνω πεδία.Διεξήχθηκαν επιτόπιες παρατηρήσεις (συμμετοχικού και μη χαρακτήρα) σε ανάλογα πεδία και λήφθηκαν συνεντεύξεις (ατομικές και ομαδικές) από είκοσι τρία (23) αγόρια. Το ερευνητικό υλικό που προέκυψε από τις επιτόπιες παρατηρήσεις και τις συνεντεύξεις αναλύθηκε με εργαλείο τη Φεμινιστική Κριτική Ανάλυση Λόγου και από την ανάλυση αυτή δημιουργήθηκαν οι ανάλογες θεματικές ταξινόμησής του. Στα βασικά ευρήματα της έρευνας συγκαταλέγονται: οι ουσιοκρατικές αντιλήψεις των αγοριών για την έννοια του ανδρισμού, οι αντιλήψεις τους για τη διαχείριση της δυσκολίας και του πόνου, οι διαβαθμίσεις που κάνουν τα αγόρια στο ανδρικό κλάμα, οι τρόποι με τους οποίους οικειοποιούνται την υπεροχή και τη σκληρότητα και οι τρόποι που επιλέγουν για να δείξουν ότι αψηφούν τον κίνδυνο. Επιπλέον, η έρευνα καταλήγει σε ευρήματα σχετικά με: τον τρόπο που τα αγόρια προδιαγράφουν το επαγγελματικό και ευρύτερό τους μέλλον στη βάση κοινωνικοπολιτισμικών επιταγών και απόλυτου διαχωρισμού των επαγγελμάτων σε ανδρικά και γυναικεία, τις αντιδράσεις τους όταν συναντιούνται με επιτελέσεις της γυναικείας ταυτότητας, τους τρόπους με τους οποίους αποπέμπουν τη σχολική κουλτούρα προκειμένου να αρνηθούν την εκθήλυνση και την υποταγή, τους τρόπους με τους οποίους προτάσσουν τις διαφορές των φύλων για ενδυνάμωση του δικού τους φύλου, τις συνεχείς διαδικασίες και επιτελέσεις μέσα από τις οποίες επιδιώκουν τη συνεχή διαπραγμάτευσή τους μέσα στην παρέα των αγοριών.Τέλος, η έρευνα καταλήγει σε ευρήματα σχετικά με: τους τρόπους μέσα από τους οποίους αντιλαμβάνονται τους εαυτούς τους ως «κυνηγούς θηλυκών θηραμάτων» αλλά και προστατών των γυναικών – κοριτσιών, τους τρόπους με τους οποίους ατενίζουν το στίγμα της ομοφυλοφυλίας στην ενδοσχολική και εξωσχολική ζωή, τους τρόπους με τους οποίους αντιλαμβάνονται την ενασχόληση με το ποδόσφαιρο ως ένα διόλου ευκαταφρόνητο εισιτήριο στο πεδίο της αδιαμφισβήτητης γοητείας, τους τρόπους με τους οποίους αντιλαμβάνονται το πώς ο ανδρισμός περνά μέσα από το σώμα και κυρίως μέσω της γυμναστικής, των πολεμικών τεχνών και του σπορ του κυνηγιού, αλλά ταυτόχρονα και με τους τρόπους μέσω των οποίων εξοβελίζεται η βρωμιά και η αηδία για το αίμα και το σώμα της γυναίκας, τους τρόπους με τους οποίους αντιλαμβάνονται τη σεξουαλική βία και το βιασμό ως στοιχείο υποταγής και ανδρικής κυριαρχίας – υπεροχής, αλλά και τους τρόπους με τους οποίους αντιλαμβάνονται ως μόνη γλώσσα του ανδρισμού την αποκήρυξη της ελλαδικής προφοράς από το λόγο τους.Συμπερασματικά, κατατίθεται η άποψη ότι η συγκρότηση της ανδρικής ταυτότητας είναι μια συνεχής και επώδυνη διαδικασία, γεμάτη σκοπέλους και απαιτήσεις για συνεχή διαπραγμάτευση με τις κοινωνικές επιταγές και ακολουθεί η κατάθεση προτάσεων για την αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού των μη ηγεμονικών ανδρικών και γυναικείων ταυτοτήτων.
This paper studies the young male identities in the free area of Famagusta. More specifically, it examines dramatic performances of boys in sixth grade elementary school - inside and outside the school institution and space - in terms of their masculinity. In particular, it explores the reasons and practices - activities as dramatic performances, set in motion from the boys of research in areas such as the classroom, the school yard, football academies, gym, martial arts schools, dance schools and hunting fields, Sunday school and poolroom in free Famagusta area ∙ i.e., the dramatic those performances, which helped create the juvenile male identity in the above fields. Field observations (participatory and non-participatory character) have been conducted in similar fields and obtained interviews (individual and group) of twenty-three (23) boys. The research material obtained from field observations and interviews was analyzed using as a tool the Feminist Critical Discourse Analysis and the analysis created similar thematic classification. Key findings include: the essentialist conceptions of boys for the meaning of manhood, their perceptions of management difficulty and pain, the classifications that boys make in relation to male crying, the ways in which they appropriate excellence and hardness and the ways they choose to show that they defy danger. Furthermore, the investigation leads to findings regarding: how the boys prescribe their professional (and wider) future based on socio-cultural imperatives and absolute separation of occupations for men and women, their reactions when they meet with performances of female identity, the ways which they expel the school culture in order to resist feminization and subordination, the ways they project gender differences in order to strengthen their own gender, ongoing processes and performances through which they seek to continuously traded in the company of boys. Finally, the investigation results in findings on: the ways through which they perceive themselves as "female game hunters" and protectors of women - girls, their ways face the stigma of homosexuality in-school and extracurricular life, the ways in which they perceive the practice of football as a not insignificant ticket in the field of undeniable charm, the ways they perceive how masculinity passes through the body mainly through fitness, martial arts and the sport of hunting, but also with the ways through which they expel dirt and disgust for blood and woman’s body, the ways they perceive sexual violence and rape as an element of subordination and male domination - excellence, but also the ways in which they perceive as the sole language of manhood repudiation of the Greek pronunciation from their way of speech. In conclusion, we present the view that the constitution of masculinity is a constant and painful process full of pitfalls and requirements for continuous negotiation with the social requirements, followed by the submission of proposals to tackle the social exclusion of non-hegemonic male and female identities.

Αγόρια σχολικής ηλικίας
Θεωρία της παραδοξότητας
Queer theory
Ανδρισμοί
Επιτέλεση
Αγόρια
Masculinities
School age boys
Ομοφοβία
Performativity
Επιτελεστικότητα
Boys
Homophobia
Hegemonic masculinities
Ηγεμονικοί ανδρισμοί
Performance

Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) (EL)
National Documentation Centre (EKT) (EN)

Greek

2014


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)
Aristotle University Of Thessaloniki (AUTH)

BY



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)