The cooperation between the educational executives: theoretical analysis and empirical investigation

 
This item is provided by the institution :

Repository :
National Archive of PhD Theses
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



PhD thesis (EN)

2014 (EN)

Η συνεργασία ανάμεσα στα στελέχη εκπαίδευσης: θεωρητική ανάλυση και εμπειρική διερεύνηση
The cooperation between the educational executives: theoretical analysis and empirical investigation

Nathanail, Paschalia
Ναθαναήλ, Πασχαλία

The topic which the present theoretical and practical study deals with is the collaboration between the educational staff, particularly school advisors and educational directors of both school levels, that is primary and secondary schools. The main purpose of this study was to research to what extent the collaboration between educational directors and school advisors exists and if so to what extent this contributes to the qualitative upgrade of education. Within the framework of the practical study of the topic, semi-structured interviews were conducted with twelve school advisors and thirteen educational directors (primary and secondary schools) from the prefectures of Evros, Rodopi, Xanthi, Kavala, Drama and Thessaloniki. Efforts were made in order to research the views of this educational staff concerning the collaboration among them and to reveal the existing situation in reference to the object in question, to detect the reasons which impel them to collaborate or deter them from it, the factors that encourage or impede the development of collaboration and the efforts they make in order to succeed. The present theoretical and practical study revealed that the importance of collaboration is inarguable and its development is highly necessary for the qualitative upgrade of education.
Το θέμα που πραγματεύεται η παρούσα θεωρητική και εμπειρική μελέτη είναι η συνεργασία των στελεχών εκπαίδευσης και ειδικότερα των σχολικών συμβούλων και των διευθυντών εκπαίδευσης των δύο σχολικών βαθμίδων. Βασικός σκοπός της εργασίας ήταν να διερευνηθεί σε ποιον βαθμό υφίσταται η συνεργασία ανάμεσα στους διευθυντές εκπαίδευσης και τους σχολικούς συμβούλους και αν και κατά πόσο συμβάλλει στην ποιοτική αναβάθμιση της εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο της εμπειρικής διερεύνησης του θέματος διεξήχθησαν ημι-δομημένες συνεντεύξεις με δώδεκα σχολικούς συμβούλους και δεκατρείς διευθυντές εκπαίδευσης (πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας) από τους Νομούς Έβρου, Ροδόπης, Ξάνθης, Καβάλας, Δράμας και Θεσσαλονίκης. Έγινε προσπάθεια να διερευνηθούν οι απόψεις αυτών των στελεχών εκπαίδευσης ως προς τη μεταξύ τους συνεργασία και να διαφανεί η επικρατούσα κατάσταση αναφορικά με το υπό συζήτηση αντικείμενο, να εντοπιστούν οι λόγοι που τους ωθούν στη συνεργασία ή τους αποτρέπουν από αυτήν, οι παράγοντες που ευνοούν ή δυσχεραίνουν την ανάπτυξη συνεργασίας και οι ενέργειες στις οποίες προβαίνουν, ώστε να την επιτύχουν. Η παρούσα θεωρητική και εμπειρική μελέτη έδειξε ότι η σπουδαιότητα της συνεργασίας είναι αναμφισβήτητη και η ανάπτυξή της αναγκαία για την ποιοτική αναβάθμιση της εκπαίδευσης.

PhD Thesis

Παιδαγωγική καθοδήγηση
Pedagogical guidance
Social Sciences
Educational executives
School advisors
Εκπαίδευση
Συνεργασία
Σχολικός σύμβουλος
Management in education
Educational policy
Στελέχη εκπαίδευσης
Ολική ποιότητα, Αρχές διοίκησης
Director of education
Education
Cooperation
Κοινωνικές Επιστήμες
Διοίκηση εκπαίδευσης
Total quality management
Διευθυντής εκπαίδευσης
Εκπαιδευτική πολιτική


Greek

2014


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)
Aristotle University Of Thessaloniki (AUTH)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)