SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL DETERMINANTS OF HIGH SCHOOL STUDENTS' ACTIVE PARTICIPATION IN STUDENT COUNCILS

 
This item is provided by the institution :

Repository :
National Archive of PhD Theses
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



PhD thesis (EN)

1992 (EN)

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΟ ΘΕΣΜΟ ΤΗΣ ΜΑΘΗΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ. ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ- ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ
SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL DETERMINANTS OF HIGH SCHOOL STUDENTS' ACTIVE PARTICIPATION IN STUDENT COUNCILS

Θεοδοσοπούλου-Παπαλόη, Βασιλική

THE PURPOSE OF THIS PH.D. THESIS IS THE STUDY OF SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL DETERMINANTS OF HIGH SCHOOL STUDENTS' ACTIVE PARTICIPATION IN STUDENT COUNCILS. INTHE QUANTITATIVE PART OF THE RESEARCH THE SURVEY METHOD WAS USED AND STUDIED BOTH THE OFFICIAL AND UNOFFICIAL TYPES OF PARTICIPATION. THE BASIC CONCLUSIONS ARE: A) SEX AFFECTS SYSTEMATICALLY BOTH OFFICIAL AND UNOFFICIAL STUDENT PARTICIPATION IN STUDENT COUNCILS, B) THERE IS A POSITIVE CORRELATION BETWEEN ACTIVE PARTICIPATION AND INTERNAL LOCUS OF CONTROL AS WELL AS SCHOOL PROGRESS AND SENSE OF POLITICAL EFFICACY. IN THE QUALITATIVE PART OF THE RESEARCH THE RHETORICAL MEANING OF THE TERM "STUDENT COUNCILS" WAS STUDIED BY ANALYZING THE ORAL AND WRITTEN SPEECH OF THE STUDENTS. A SYNTHESIS OF THE RESULTS WAS SUCCEDED ON THE BASIS OF THE PSYCHO-SOCIAL TERM ORIENTATION (PSTO).
ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΕΙΝΑΙ Η ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΟ ΘΕΣΜΟ ΤΗΣ ΜΑΘΗΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ. ΣΤΟ ΠΟΣΟΤΙΚΟ ΣΚΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΕΞΕΤΑΣΘΗΚΑΝ ΤΟΣΟ ΗΑΜΕΣΗ ΟΣΟ ΚΑΙ Η ΕΜΜΕΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΟ ΘΕΣΜΟ. ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΗΣ ΟΜΑΔΙΚΗΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ. ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΟΣΟΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΗΣΑΝ: Α) ΤΟ ΦΥΛΟ ΑΣΚΕΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΤΟΥΣ ΔΥΟ ΤΥΠΟΥΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ, Β) ΥΠΑΡΧΕΙ ΘΕΤΙΚΗ ΣΥΝΑΦΕΙΑ ΤΗΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΤΟΣΟ ΜΕ ΤΟΝ ΕΝΔΟΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΕΛΕΓΧΟ ΟΣΟ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΔΟΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΙΣΘΗΣΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ. ΣΤΟ ΠΟΙΟΤΙΚΟ ΣΚΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΜΕΛΕΤΗΘΗΚΕ Η ΡΗΤΟΡΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΟΡΟΥ "ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ" ΣΕ ΨΥΧΟ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΟΣΟ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΕΓΙΝΕ ΣΥΝΘΕΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΕΥΡΗΜΑΤΩΝ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΨΥΧΟ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΛΕΞΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ.

PhD Thesis

ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΑ ΡΕΠΕΡΤΟΡΙΑ
INTERPRETATIVE REPERTORIES
Ψυχολογία και Γνωσιακή Επιστήμη
Social Sciences
RHETORICAL MEANING
ΡΗΤΟΡΙΚΗ ΣΗΜΑΣΙΑ
Επικοινωνία
Psychology and Cognitive Sciences
Γλωσσική συμπεριφορά
STUDENT COUNCILS
ΨΥΧΟ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΛΕΞΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ
Sociology
LANGUAGE BEHAVIOR
Κοινωνικές Επιστήμες
Κοινωνιολογία
Communication
PSYCHO-SOCIAL TERM ORIENTATION (PSTO)


Greek

1992


National and Kapodistrian University of Athens
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)