The aim of the present thesis was to analyze and understand the educational policy in Greece, within the framework of the sweeping socioeconomic changes that took place during the ‘90’s. In the theoretical part of the thesis the main parameters , that affect and shape educational policy, were presented. The historical course of PASOK, from its formation to 2001, was presented in succession, and the educational policy along with the new forms of educational governing - proposed, adopted and implied by the government of K. Simitis during the ‘90’s and specifically between 1996 and 2001 – were analyzed. The legislative interventions of the Minister of Education G. Arsenis, Known as the Arsenis’ Reform were analytically presented, along with the criticism exerted by the opposition parties, during the proceedings of the Cultural Affairs Committee but in the general political level as well. The criticism exerted by the unions of teachers and the arguments of the government and G. Arsenis’ were also analytically presented. The legislative interventions of P. Efthimiou, G. Arsenis’ successor in the Ministry of Education, by which basic measures of Arsenis’ Reform were cancelled, were also mentioned.
Σκοπός της διατριβής ήταν να αναλύσει και να κατανοήσει την εκπαιδευτική πολιτική στην Ελλάδα, στα πλαίσια των ευρύτερων κοινωνικοπολιτικών αλλαγών που συντελέστηκαν στη δεκαετία του ΄90. Στο θεωρητικό μέρος παρουσιάστηκαν και αναλύθηκαν οι κυριότερες παράμετροι, που επηρεάζουν και διαμορφώνουν την εκπαιδευτική πολιτική. Στη συνέχεια παρουσιάστηκε η ιστορική διαδρομή του ΠΑΣΟΚ, από την ίδρυσή του μέχρι το 2001 και αναλύθηκε όχι μόνο η εκπαιδευτική πολιτική αλλά και οι νέες μορφές εκπαιδευτικής διακυβέρνησης, που προτάθηκαν, υιοθετήθηκαν και εφαρμόστηκαν στη δεκαετία του ΄90 και συγκεκριμένα στο διάστημα 1996-2001, από τις κυβερνήσεις του Κ. Σημίτη. Ειδικότερα παρουσιάστηκαν αναλυτικά οι νομοθετικές παρεμβάσεις του Υπουργού Παιδείας Γ. Αρσένη, που πέρασαν στην ιστορία ως Μεταρρύθμιση Αρσένη, η κριτική που άσκησαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης, τόσο σε επίπεδο Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Ελληνικής Βουλής όσο και σε γενικότερο πολιτικό επίπεδο, η κριτική των συνδικαλιστικών φορέων των εκπαιδευτικών και τα επιχειρήματα της κυβέρνησης και του Γ. Αρσένη. Αναφερθήκαμε επίσης στις νομοθετικές παρεμβάσεις του διαδόχου του Γ. Αρσένη στο Υπουργείο Παιδείας Π. Ευθυμίου, με τις οποίες ακυρώθηκαν βασικά σημεία της Μεταρρύθμισης Αρσένη.