Exploring the factors associated with the management of children's fears and suggestions for the development of a training programme for parents in accordance with the principles of rational-emotive theory

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Διερεύνηση των παραγόντων που συνδέονται με τη διαχείριση των φόβων των παιδιών και πρόταση για την ανάπτυξη ενός προγράμματος εκπαίδευσης γονέων σύμφωνα με τις αρχές της ορθολογιστικής-συναισθηματικής θεωρίας
Exploring the factors associated with the management of children's fears and suggestions for the development of a training programme for parents in accordance with the principles of rational-emotive theory

Anagnostou, Eirini
Αναγνώστου, Ειρήνη

PhD Thesis

2013


Στόχος της παρούσας διατριβής είναι να καταγράψει και να μελετήσει τις γνώσεις και τις αντιλήψεις που διαθέτουν οι γονείς για τους φόβους στην παιδική ηλικία, σε σύνδεση με τις αρχές της ορθολογιστικής-συναισθηματικής θεωρίας. Αναλυτικότερα, η διερεύνηση αφορά στα εξής πεδία: i.) τι γνωρίζουν οι γονείς για τους φόβους των παιδιών, ii.) πώς αντιλαμβάνονται ότι οι φόβοι επηρεάζουν την καθημερινότητα των παιδιών τους, iii.) με ποιους τρόπους μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους να διαχειριστούν τους φόβους τους, και iv.) από ποιους φορείς και ειδικούς θεωρούν ότι μπορούν να αναζητήσουν βοήθεια. Επιπλέον, διερευνάται η σχέση μεταξύ της αντίληψης αυτο-αποτελεσματικότητας των γονέων ως προς το ρόλο τους, των παράλογων ιδεών που εκφράζουν ως προς μια σειρά από γεγονότα και καταστάσεις της καθημερινότητας και των γνώσεων και αντιλήψεων που διαθέτουν για τους φόβους των παιδιών τους. Το τελικό δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 567 μητέρες μαθητών δημοτικού (Α'ΣΤ' τάξη) σε σχολικές μονάδες των νομών Ημαθίας και Θεσσαλονίκης. Τα βασικά εργαλεία μέτρησης που χρησιμοποιήθηκαν ήταν η Κλίμακα Αντίληψης Αυτo-αποτελεσματικότητας (Hoover-Dempsey et al., 1992), η κλίμακα Παράλογων Ιδεών (Kassinove et al., 1977) και το Ερωτηματολόγιο Γνώσεων και Αντιλήψεων για τους Φόβους στην παιδική ηλικία, που κατασκευάστηκε από την ερευνήτρια για τις ανάγκες της παρούσας έρευνας. Για την ανάλυση των δεδομένων εφαρμόστηκαν κυρίως η Ανάλυση Διακύμανσης και η Ανάλυση Παλινδρόμησης. Το δίκτυο των σχέσεων μεταξύ των εμπλεκόμενων μεταβλητών διερευνήθηκε στο σύνολο του δείγματος των μητέρων. Συνοπτικά, τα ευρήματα της έρευνας έδειξαν ότι οι γνώσεις των μητέρων για τους φόβους στην παιδική ηλικία επηρεάζονται θετικά και σημαντικά από την ορθολογικότητα της μητέρας, αλλά δεν επηρεάζονται από την αντίληψη της αυτοαποτελεσματικότητας. Επίσης, δεν βρέθηκε σημαντική σχέση ανάμεσα στην ορθολογικότητα και την αντίληψη αυτο-αποτελεσματικότητας της μητέρας. Τα ευρήματα της παρούσας έρευνας συζητούνται και αξιολογούνται σε σχέση με την κατανόηση και ανάπτυξη τρόπων καθοδήγησης και επιμόρφωσης των γονέων, προκειμένου να μπορέσουν να βοηθήσουν οι ίδιοι τα παιδιά τους, ώστε να διαχειριστούν τους φόβους τους, όταν αυτοί προκύψουν. Συγκεκριμένα, τα ευρήματα της παρούσας έρευνας υποστηρίζουν την ανάπτυξη και εφαρμογή προγραμμάτων εκπαίδευσης γονέων για τη διαχείριση των φόβων στην παιδική ηλικία.

Κοινωνικές Επιστήμες ➨ Ψυχολογία και Γνωσιακή Επιστήμη
Κοινωνικές Επιστήμες ➨ Εκπαίδευση

Children's fears
Parental self-efficacy
Parental education / empowerment training programmes
Παράλογες ιδέες
Ορθολογικότητα
Ψυχολογία και Γνωσιακή Επιστήμη
Social Sciences
Rational-emotive theory
Εκπαίδευση
Psychology and Cognitive Sciences
Πρόγραμμα εκπαίδευσης γονέων για τη διαχείριση των φόβων
Αντίληψη αυτο-αποτελεσματικότητας
Ορθολογιστική-συναισθηματική προσέγγιση
Irrational ideas
Education
Φόβοι
Κοινωνικές Επιστήμες

Ελληνική γλώσσα

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)
Aristotle University Of Thessaloniki (AUTH)

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ψυχολογίας. Τομέας Εξελικτικής και Σχολικής Ψυχολογίας




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.