Audio channel is one the two most common communication channels. Through hearing, humans perceive different information regarding their environs, can receive knowledge that another human communicates to them or can entertain their selfs. The concept that speech and music can convey emotions to the listener is common to experts and non-experts. But, these two types of audio stimuli, i.e. speech and music, are just a portion of the total amount of sounds that a man can hear. There is another type of sound stimulus, termed as general sounds or sound events, that occupy a bigger proportion of the total sound stimuli that we receive. Published works have shown that sound events can convey emotions to their listener, but they do not offer a relationship between the conveyed emotion and the technical characteristics of the sound events or any extra information that the latter can communicate. Due to the general nature of the sound events, if a relationship between the technical characteristics and the conveyed emotion is proven then is very possible that this characteristics can have a similar or same effect on emotions when the audio stimulus is speech or music. This fact will allow a higher level research focused on the effect of the sound’s technical characteristics on emotions. Thus, this thesis focus on the emotion recognition from sound events. It examines and presents results with respect to the effect of rhythm, energy and semantic content of a sound event and source’s spatial position on the listener’s emotional state. Results portray that rhythm is a technical characteristic that affects listener’s emotional state with all types of audio stimuli, whether energy is not. In addition, the source’s spatial position can alter the conveyed emotion by a sound event.
Το ακουστικό κανάλι ένα από τα δύο συνηθέστερα κανάλια επικοινωνίας. Μέσω της ακοής, ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται μία πληθώρα πληροφοριών σχετικά με το περιβάλλον του, μπορεί να λάβει γνώσει από πληροφορίες που του μεταδίδει κάποιος άλλος άνθρωπος ή και να ψυχαγωγηθεί. Η γνώση ότι η ομιλία και η μουσική μπορούν να εγείρουν συναισθήματα στον ακροατή είναι κοινός τόπος στους ειδικούς και μη ειδικούς. ́Ομως, οι δύο αυτοί τύποι ηχητικού ερεθίσματος, ήτοι ομιλία και μουσική, είναι μόνο ένα μέρος του συνόλου των ήχων που μπορεί να ακούσει ένας άνθρωπος. Υπάρχει και μία άλλη κατηγορία, οι γενικοί ήχοι ή ηχητικά γεγονότα, οι οποίοι καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος του πλήθους ηχητικών ερεθισμάτων που ακούει ένας άνθρωπος. ́Εχει ήδη δειχθεί, από δημοσιευμένες εργασίες, ότι τα ηχητικά γεγονότα μπορούν να επηρεάσουν το συναίσθημα του ακροατή τους, χωρίς όμως να έχει βρεθεί κάποια σχέση με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του ηχητικού ερεθίσματος ή επιπλέον πληροφορίας που μεταφέρεται μέσω τον ηχητικών γεγονότων. Λόγω της γενικής φύσης αυτού του τύπου ηχητικού ερεθίσματος, εάν βρεθεί μία σχέση μεταξύ των τεχνικών ηχητικών χαρακτηριστικών και του εγειρόμενου, στον ακροατή, συναίσθημα τότε είναι αρ- κετά πιθανό αυτό το τεχνικό χαρακτηριστικό να μπορεί να επιδράσει με τον συγκεκριμένο τρόπο και στις άλλες δύο, πιο ειδικές, μορφές ήχου, ήτοι την ομιλία και την μουσική. Το γεγονός αυτό θα επιτρέψει μία εποπτική έρευνα σχετικά με τα τεχνικά χαρακτηριστικά των εν γένει ηχητικών ερεθισμάτων με την συναισθηματική τους επήρεια στον ακροατή. ́Ετσι, η ανά χείρας διατριβή εστιάζει στην αναγνώριση συναισθήματος από ηχητικά γεγονότα. Ερευνά και παρουσιάζει αποτελέσματα σχετικά με την επήρεια του ρυθμού, της ενέργειας, του σημασιολογικού περιεχομένου του ηχητικού γεγονότος αλλά και της χωρικής τοποθέτησης της πηγής στο συναίσθημα του ακροατή. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι ο ρυθμός αποτελεί ένα τεχνικό χαρακτηριστικό το οποίο μπορεί να επηρεάσει το συναίσθημα του ακροατή για όλους τους τύπους ηχητικών ερεθισμάτων αλλά και ότι η χωρική τοποθέτηση της πηγής μπορεί να τροποποιήσει το εγειρόμενο συναίσθημα από ένα ηχητικό ερέθισμα.