Το ιταλόγλωσσο λογοτεχνικό έργο του ∆ιονυσίου Σολωµού τηςπεριόδου 1847-1857, που αποτελείται από ένδεκα ποιητικά έργα καιοκτώ πεζά, έχει µελετηθεί µέχρι σήµερα µεµονωµένα καιαποσπασµατικά και όχι ως σύνολο. Η µεµονωµένη αυτή προσέγγισηδεν µπόρεσε να αναδείξει τα σηµασιακά περιεχόµενα των κειµένων,ούτε και τη σχέση τους µε την ελληνόγλωσση ποιητική παραγωγή. Αυτότο κενό προσπαθεί να καλύψει η παρούσα διδακτορική διατριβή.Η Εισαγωγή της διατριβής αποτελείται από πέντε κεφάλαια τα οποίαεξετάζουν: το ιταλόγλωσσο έργο της πρώιµης περιόδου, τηνελληνόγλωσση ποιητική παραγωγή, τις σολωµικές επιστολές, τησολωµική διγλωσσία και τον τρόπο που αντιµετώπισε το λογοτεχνικόιταλόγλωσσο έργο της ώριµης περιόδου η εκδοτική παράδοση.Στο κύριο µέρος της εργασίας παρουσιάζεται το κάθε κείµενο στη µορφήπου βρίσκεται στα σολωµικά χειρόγραφα, αποκαθίσταται όπουχρειάζεται και µεταφράζεται. Στη συνέχεια µελετάται κάθε κείµενοξεχωριστά (µικροσκοπική εξέταση) και αναδεικνύεται το ιδεολογικό τουπεριεχόµενο. ∆ίνεται έµφαση στον εντοπισµό και στην αναλυτικήπαρουσίαση των θεµατικών του ψηφίδων, µε σκοπό στο τελικό στάδιονα οµαδοποιηθούν τα θέµατα µε βάση τις σχέσεις αναλογίας- αντίθεσης,να ταξινοµηθούν σε ευρύτερες θεµατικές περιοχές, που συνθέτουν τιςισοτοπίες (εννοιολογικές περιοχές) του σολωµικού ιταλόγλωσσου έργουτης τελευταίας δεκαετίας κι αυτές να οργανωθούν σε δύο πεδία: τοπεδίο της Κοσµοθεωρίας και της Ιδεολογίας.Στο πεδίο της Κοσµοθεωρίας διαπιστώθηκε: α) η Ενότητα του µυθικούΣύµπαντος, που εκφράζεται ρητά µέσα από την Επικοινωνία τωνΚοσµικών στοιχείων, τη Συγγένεια Ανθρώπου – Θείου – Φύσης, τηΜυστηριακή διάσταση της φύσης και τη Θεία επιφάνεια β) το ∆ίσηµοπρόσωπο της φύσης και γ) η επίδραση του ωραίου στον άνθρωπο.Στο πεδίο της Ιδεολογίας καταγράφηκαν οι σολωµικές απόψεις για τηντέχνη, όπως αυτές παρουσιάζονται µέσα από τα κείµενα, και δόθηκεέµφαση στην παρουσίαση της αντίληψης του τραγικού. Μάλιστα,αναζητήθηκαν και οι ιδεολογικές πηγές του Σολωµού και η έρευναοδήγησε στο γερµανικό Ιδεαλισµό και το ηθικοαισθητικό έργο του Φρ.Σίλλερ, στην αρχαία τραγωδία και στο κλέφτικο δηµοτικό τραγούδι.Όταν ολοκληρώθηκε κι αυτή η εργασία, έγινε εµφανής ο τρόπος πουαξιοποίησε ο Σολωµός τα ιδεολογικά του πρότυπα και αναδείχτηκαν τανέα θεµατικά µοτίβα που τον απασχόλησαν την τελευταία περίοδο τηςζωής του.
To the date hereof, the literary work of Dionysios Solomos from the timeperiod 1847-1857, consisting of eleven collections of poems and eight proseworks, has not been approached as a whole but sporadically and brokenly.This sporadic approach was insufficient and could neither elevate thesemantic contents of the texts nor show their relationship with the poeticproduction in the Greek language. This dissertation tries to cover this gap.The dissertation’s introduction consists of five chapters which discuss: theearly time work in the Italian language, the poetic production in Greek,Solomos’ letters, Solomos’ bilingualism and the way he faced the maturetime work written in the Italian language and the publishing tradition.In the main body of the thesis, each text is presented in the way it is inSolomos’ manuscripts, it is recovered, where necessary and thentranslated. Subsequently, each object is being studied separately(microscopic examination) and its ideological content is being highlighted.Detection and detailed presentation of the thematic tessera areemphasized, in order for the issues to be sorted on the basis of theirproportion – opposition rate, to be classified into greater thematic fieldscomposing the connotations of the last decade’s Solomos works in theItalian language and then to be organized in two fields: the field ofWorldview (Weltanschauung) and Ideology.In the field of Weltanschauung it was found out that: a) The mythicUniverse Unity, explicitly expressed through the Communication of theCosmic elements, the Human – Divine – Nature Relationship, the Mysticdimension of nature, the Holy appearance; b) the Ambiguous face ofnature, and, c) the influence of beauteous over the human being.In the ideological field Solomos’ points of view on Art were committed topaper, as they are presented through his texts, and emphasis was given tothe presentation of his perception of tragic. Even, Solomos’ ideologicalbackground was followed after and the search led to the German idealismand the ethical and aesthetic work of Friedrich Schiller, to the ancienttragedy and the traditional Greek folk songs.