This thesis analyses the Greek road transport and discusses its transition in low carbon emissions energy. Technical, economic, social and political parameters are correlated using computational methods. Two evaluation models are developed using Analytic Hierarchy Process. The first model evaluates fuels and technologies in the Greek transport sector related to economic criteria (implementation cost, technology maturity cost and cost of energy) and policy criteria (CO2 emissions, energy security, employment and social welfare). Analytic Hierarchy Process is modeled using the Expert Choice software. Various scenarios results are discussed. The second model evaluates next generation biomass derived fuels for the transport sector related to technical criteria (technology maturity, infrastructure availability), economic criteria (production cost, investment cost and infrastructure cost), social criteria (public acceptance and food competitiveness) and policy criteria (job creation, energy security and CO2 emissions. Input data and evaluation criteria are presented, various scenarios are analysed and finally results are discussed.In the last part, the Greek transport sector is modelled using Long-Range energy Alternative Planning software. Energy consumption and CO2 emissions data are given for every vehicle type.
Η διατριβή έχει ως στόχο την ανάλυση του τομέα των οδικών μεταφορών στην Ελλάδα εξετάζοντας τη μετάβασή του στη νέα ενεργειακή πραγματικότητα χαμηλών εκπομπών CO2. Μελετάται η συσχέτιση τεχνολογικών, οικονομικών, κοινωνικών και πολιτικών παραμέτρων με χρήση υπολογιστικών μεθόδων.Aναπτύσσονται δύο μοντέλα αξιολόγησης με τη μέθοδο της Αναλυτικής Ιεραρχικής Διαδικασίας. Το πρώτο μοντέλο αξιολογεί καύσιμα και τεχνολογίες σε σχέση με οικονομικά κριτήρια (κόστος εφαρμογής, κόστος ωρίμανσης τεχνολογίας και κόστος παραγωγής ενέργειας) και πολιτικά κριτήρια (εκπομπών CO2, ενεργειακή ασφάλεια, δημιουργία απασχόλησης και κοινωνικός πλούτος). Ακολούθως, αναπτύσσεται δεύτερο μοντέλο για την αξιολόγηση σεναρίων καυσίμων επόμενης γενιάς που προέρχονται από βιομάζα σε σχέση με τεχνολογικά κριτήρια (τεχνολογική ωριμότητα και διαθεσιμότητα υποδομών), οικονομικά κριτήρια (κόστος παραγωγής ενέργειας, κόστος επένδυσης, κόστος υποδομών, κόστος εφαρμογής και κόστος ωρίμανσης τεχνολογίας), κοινωνικά κριτήρια (κοινωνικός πλούτος, δημόσια αποδοχή και ανταγωνισμός με τρόφιμα) και πολιτικά κριτήρια (δημιουργία απασχόλησης, ενεργειακή ασφάλεια και εκπομπές CΟ2). Στη συνέχεια, μοντελοποιείται ο τομέας των οδικών μεταφορών στην Ελλάδα με τη χρήση του λογισμικού Long-range Energy Alternative Planning (LEAP) και παρατίθενται δεδομένα ενεργειακής κατανάλωσης και εκπομπών CΟ2 ανά καύσιμο και τύπο οχημάτων (ελαφρά - βαρέα). Τέλος, μελετάται η τυχόν μακροχρόνια έλλειψη διαθεσιμότητας ή περιορισμένη δυνατότητα προμήθειας πρωτογενών καυσίμων (αργού πετρελαίου, φυσικού αερίου και βιομάζας) και οι επιπτώσεις στην ενεργειακή ασφάλεια.