The present thesis attempts to provide a theoretical and methodological approach of Strategic Management in relation to the critical tourism industry. The challenges faced by modern tourism enterprises, in a constantly changing global environment, with rapid technology developments, creating new corporate governance models, make strategy necessary for their development. However, the use of the approach of Strategic Management, either in terms of research or of teaching or in relation to management of tourism enterprises, is still limited. Regarding the Greek research works on strategic management in tourism, the rates are even lower with very few manuals and theses to focus on tourism, whereas even these focus mainly in the study of tourism destinations. The present thesis aims to fill this gap.The approach of this thesis differs from the framework of strategic planning which is commonin the international literature, and approaches in an holistic way the research sector of strategy from the broader perspective of Strategic Management.Tourism is encountered from the perspective of the tourism enterprises and specifically ofhotels, where an empirical study of the application of Strategic Management was conducted through field survey using a questionnaire. This survey attempted to measure the effectiveness of the use of Strategic Management and the degree to which it affects the performance of tourism enterprises, ensuring their sustainable development in a highly competitive environment.
Η παρούσα διατριβή επιχειρεί να προσεγγίσει θεωρητικά και µεθοδολογικά το Στρατηγικό Μάνατζµεντ όσον αφορά τον κρίσιµο τοµέα του τουρισµού. Οι προκλήσεις που καλούνται να αντιµετωπίσουν οι σύγχρονες τουριστικές επιχειρήσεις, σε ένα διαρκώς µεταβαλλόµενοπαγκοσµιοποιηµένο περιβάλλον, µε ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις που επιφέρουν νέα µοντέλα εταιρικής διακυβέρνησης, καθιστούν τη στρατηγική απαραίτητη για την ανάπτυξη τους. Παρόλα αυτά η προσέγγιση του Στρατηγικού Μάνατζµεντ είτε ερευνητικά, είτε διδακτικά, είτε όσον αφορά τη διοίκηση των τουριστικών επιχειρήσεων βρίσκεται σε χαµηλά επίπεδα αξιοποίησης. Όσον αφορά τις ελληνικές ερευνητικές εργασίες που αφορούν το στρατηγικό µάνατζµεντ στον τουρισµό, τα ποσοστά είναι ακόµη πιο χαµηλά µε ελάχιστα εγχειρίδια και διατριβές να προσεγγίζουν τον τουρισµό, ενώ και σε αυτές τις περιπτώσεις γίνεται µελέτη κυρίως των τουριστικών προορισµών. Στην κάλυψη του κενούαυτού προσπαθεί να συνεισφέρει και η παρούσα διατριβή.Η προσέγγιση της διατριβής διαφοροποιείται από το πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασµού, το οποίο συναντάται στη διεθνή βιβλιογραφία και προσεγγίζει ολιστικά τον ερευνητικό κλάδο της στρατηγικής από την ευρύτερη σκοπιά του Στρατηγικού Μάνατζµεντ.Ο τουρισµός προσεγγίζεται από τη σκοπιά των τουριστικών επιχειρήσεων και συγκεκριµένα τα ξενοδοχειακά καταλύµατα, όπου διενεργήθηκε εµπειρική µελέτη της χρήσης του Στρατηγικού Μάνατζµεντ, µέσω έρευνας πεδίου µε τη χρήση ερωτηµατολογίου. Μέσω της έρευνα επιχειρείται η µέτρηση της αποτελεσµατικότητας όσον αφορά τη χρήση του Στρατηγικού Μάνατζµεντ και ο βαθµός που επηρεάζει την επίδοση των τουριστικών επιχειρήσεων, διασφαλίζοντας τους µια βιώσιµη ανάπτυξη σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον.