Ο ρόλος του χώρου στην προσχολική και σχολική εκπαίδευση και η συμβολή του στη διαμόρφωση της ταυτότητας τόπου του παιδιού

This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



The role of space in preschool and school education and its contribution to the formation of olace identity in child
Ο ρόλος του χώρου στην προσχολική και σχολική εκπαίδευση και η συμβολή του στη διαμόρφωση της ταυτότητας τόπου του παιδιού

Αποστόλου, Σεβαστή

PhD Thesis

2013


Η παρούσα μελέτη επιδιώκει να σκιαγραφήσει το παιδαγωγικό επικοινωνιακό ύφος των σχολικών κτιρίων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (νηπιαγωγείων και δημοτικών) της νήσου Ρόδου (πόλης και χωριών) σε επίπεδο χώρου εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Στην έρευνα έλαβαν μέρος όλα τα νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία του νησιού σε πόλη και χωριά και μελετήθηκε ο χώρος της αίθουσας δραστηριοτήτων του νηπιαγωγείου και της κλασικής αίθουσας του δημοτικού. Σκοπός της έρευνας ήταν η σύγκριση της σχολικής αίθουσας του νηπιαγωγείου και του δημοτικού μέσω της ανίχνευσης επικοινωνιακών περιβαλλοντικών διαφορών και συγκεκριμένα σε επίπεδο διαρρύθμισης του εσωτερικού χώρου και σε επίπεδο ποιοτικών χαρακτηριστικών ως προς τη σχετική με το χώρο μη λεκτική συμπεριφορά (την ιδιωτικότητα, τον προσωπικό χώρο και την εδαφικότητα). Για την επικοινωνιακή αξιολόγηση του χώρου διαμορφώθηκε ένα ερευνητικό εργαλείο περιβαλλοντικής εκτίμησης μορφής paper and pencil (διαφορετικό για το νηπιαγωγείο και το δημοτικό), το οποίο ουσιαστικά κατέγραφε τις επικοινωνιακές περιβαλλοντικές συνθήκες του χώρου του νηπιαγωγείου και του δημοτικού σχολείου με μορφή checklist και σε πεντάβαθμη κλίμακα Likert. Κατά τη φάση της επιβεβαίωσης των αποτελεσμάτων διεξήχθησαν δυο ποιοτικές έρευνες: 1) μία μικρής κλίμακας με κύριο εργαλείο τη συνέντευξη (δυο ατομικές και μια ομάδα εστίασης) κατά την οποία επιλέχθηκαν τρία πλαίσια εκπαιδευτικών χώρων του δημοτικού σχολείου (στοιχειώδης υλική υποδομή, ειδικός, αναπλασμένος) και συμμετείχαν εκπαιδευτικοί που λειτουργούσαν σε αυτές τις αίθουσες και ήταν οι κύριοι χρήστες του χώρου και 2) μια με κύριο εργαλείο την παρατήρηση πεδίου με χρήση τριών τεχνικών (γνωστική χαρτογράφηση, συμπεριφορική χαρτογράφηση και φωτογραφική έρευνα) σε αίθουσες του νηπιαγωγείου. Για την ανάλυση των ερευνητικών δεδομένων χρησιμοποιήθηκε το SPSS (ερωτηματολόγιο), η Ερμηνευτική Φαινομενολογική Ανάλυση (Interpretative Phenomenological Analysis, συνέντευξη) και η Multiple Sorting Procedure (φωτογραφικό υλικό). Τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν σημαντικές διαφορές ανάμεσα στους δύο τύπους εκπαιδευτικού χώρου ως προς τις περιβαλλοντικές συνθήκες της παιδαγωγικής επικοινωνίας.

Κοινωνικές Επιστήμες ➨ Εκπαίδευση

Συμπεριφορά χώρου
Ταυτότητα τόπου
Social Sciences
Μη λεκτική συμπεριφορά
Μη λεκτική επικοινωνία
Εδαφικότητα
Εκπαίδευση
Personal space
Προσωπικός χώρος
Place identity
Privacy
Οικολογία επικοινωνίας
Territoriality
Ecology of communication
Non verbal behavior
Education
Ιδιωτικότητα
Κοινωνικές Επιστήμες
Space behavior

Greek

Πανεπιστήμιο Αιγαίου
University of the Aegean

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)