The theory of the critic and the poetics of the novelist and vice versa: the critical and literary work of Alexandros Kotzias

This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Η θεωρία του κριτικού ως ποιητική του πεζογράφου και αντίστροφα: το κριτικό και μυθιστοριογραφικό έργο του Αλέξανδρου Κοτζιά
The theory of the critic and the poetics of the novelist and vice versa: the critical and literary work of Alexandros Kotzias

Lilli, Avgi
Λίλλη, Αυγή

PhD Thesis

2017


The present thesis examines the critical and literary work of Alexandros Kotzias (1926-1992), focusing particularly on the deep-rooted connection and interaction between the two. The stylistic thread that weaves together the critic and writer’s critical and literary work is “pseudo-realism”. Αs a critical theory, Kotzias’ “pseudo-realism” is essentially structured on a verisimilar representation of space, time and characters. Verisimilitude constitutes the author’s primary writing technique in his novels, while simultaneously defining the core of his poetics. Thus organized, Kotzias’ narrative universe is consistently oriented towards the polyphonic novel. The latter, grounded on the interrelated concepts of heteroglossia/polyglossia and intertextuality, employs complex narrative structures to unfold aspects of dialogism, namely the dialogical conceptualization of language (as combative inter-action) and of human consciousness (as the infinite product of responsive interactions between the Self and the Other).
Αντικείμενο μελέτης της παρούσας διατριβής αποτελεί το κριτικό και μυθιστοριογραφικό έργο του Αλέξανδρου Κοτζιά (1926-1992) και ειδικότερα η βαθιά σύνδεση και αλληλεπίδρασή τους. Το κριτικό και πεζογραφικό έργο του συγγραφέα και κριτικού συνέχονται από τον κοινό άξονα του «ψευδορεαλισμού». Ο «ψευδορεαλισμός» ως κριτική θεωρία του Αλ. Κοτζιά διαρθρώνεται ουσιαστικά με την πιθανοφανή αφηγηματική απόδοση του χώρου, του χρόνου και των χαρακτήρων. Η πιθανοφάνεια αυτή εφαρμόζεται από τον ίδιο ως εμπεριστατωμένη μέθοδος στα μυθιστορήματά του, ορίζοντας ταυτόχρονα τον πυρήνα της ποιητικής του. Έτσι οργανωμένο το αφηγηματικό σύμπαν του Αλ. Κοτζιά προσανατολίζεται με σταθερότητα και συνέπεια προς το είδος του πολυφωνικού μυθιστορήματος. Το τελευταίο, βασισμένο στις συναφείς του έννοιες της πολυγλωσσίας και της διακειμενικότητας, εκδιπλώνει, μέσα από σύνθετες αφηγηματικές δομές, όψεις της διαλογικότητας, της διαλογικής δηλαδή σύλληψης της γλώσσας (ως δράσης) και της ανθρώπινης συνείδησης (ο εαυτός και η ετερότητα).

Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες ➨ Γλώσσα και Λογοτεχνία

Μεταπολεμική κριτική
Διακειμενικότητα
Dialogism
Humanities and the Arts
Post-war modern greek novel
Μεταπολεμικό μυθιστόρημα
Languages and Literature
Post-war greek prose fiction
Alexandros Kotzias
Γλώσσα και Λογοτεχνία
Αλέξανδρος Κοτζιάς
Post-war criticism
Intertextuality
Διαλογικότητα
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες

Greek

National and Kapodistrian University of Athens
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)

Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλολογίας. Τομέας Νεοελληνικής Φιλολογίας




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)