Ολοκληρωμένο σχέδιο γνωστικής και ψυχο-κοινωνικής ενδυνάμωσης των μαθητών απέναντι στις ενδεχόμενες προκλήσεις για χρήση ναρκωτικών και άλλων εξαρτησιογόνων ουσιών στο πλαίσιο μιας εποικοδομητικής και χειραφετικής προσέγγισης των θεμάτων της αγωγής υγείας και της αξιοποίησης της σύγχρονης εκπαιδευτικής τεχνολογίας στο δημοτικό σχολείο

This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Completed project cognitive and mental-social intensification of students opposite in the potential challenges for substance use and other addiction substances in the frame constructive and emancipatory approach of subjects of education of health and exploitation of computer educational technology in the primary school
Ολοκληρωμένο σχέδιο γνωστικής και ψυχο-κοινωνικής ενδυνάμωσης των μαθητών απέναντι στις ενδεχόμενες προκλήσεις για χρήση ναρκωτικών και άλλων εξαρτησιογόνων ουσιών στο πλαίσιο μιας εποικοδομητικής και χειραφετικής προσέγγισης των θεμάτων της αγωγής υγείας και της αξιοποίησης της σύγχρονης εκπαιδευτικής τεχνολογίας στο δημοτικό σχολείο

Mantzaridou, Archontoula
Μαντζαρίδου, Αρχοντούλα

PhD Thesis

2014


Η παρούσα διατριβή αποτελεί μία εκπαιδευτική Έρευνα Δράσης που σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε στο πλαίσιο της διεθνούς προβληματικής για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των σχολικών προγραμμάτων πρόληψης. Η έρευνα αποσκοπούσε στη δημιουργία ενός επιστημονικά τεκμηριωμένου σχολικού προγράμματος πρόληψης από τη χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών με την αξιοποίηση της σύγχρονης εκπαιδευτικής τεχνολογίας, καθώς επίσης στην εφαρμογή του και στην αξιολόγησή του με αυστηρές ερευνητικές προδιαγραφές.Το πρόγραμμα πρόληψης βασίστηκε στο μοντέλο των Δεξιοτήτων Ζωής. Πρόκειται για τις προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες ενδυναμώνουν το άτομο ώστε να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τις απαιτήσεις και τις προκλήσεις της καθημερινής ζωής. Στις Δεξιότητες Ζωής περιλαμβάνονται η κριτική σκέψη, η λήψη αποφάσεων, η επίλυση προβλημάτων, η αποτελεσματική επικοινωνία, η επίλυση συγκρούσεων και η ικανότητα άρνησης, η αυτοαποτελεσματικότητα, η διαχείριση συναισθημάτων και τα κανονιστικά πρότυπα. Η εκπαιδευτική παρέμβαση που αποτέλεσε κεντρική δράση του προγράμματος άντλησε από την Κοινωνικο-Εποικοδομηστική παιδαγωγική προσέγγιση, το μοντέλο σχεδιασμού των δράσεων όπως υποστηρίζεται από τη Θεωρία της Δραστηριότητας και το μοντέλο ανάλυσης των δεδομένων υπό τις υπαγορεύσεις της Θεμελιωμένης Θεωρίας. Στον πυρήνα της παρέμβασης τέθηκε ο ήταν ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη, η εφαρμογή και η αξιολόγηση ενός επιστημονικά τεκμηριωμένου εκπαιδευτικού λογισμικού εποικοδομητικού τύπου («7 Βήματα Ζωής»). Το λογισμικό υπήρξε το βασικό τέχνημα του προγράμματος μέσω του οποίου καταβλήθηκε προσπάθεια να εμπλακούν οι μαθητές σε συνεργατικές και αναστοχαστικές δραστηριότητες συνδέοντας την τεχνολογική με την κριτικο-στοχαστική παιδαγωγική και την έρευνα με τη διδακτική πράξη.Ακολουθώντας τις ποιοτικές μεθόδους της Φαινομενολογίας και της εμπειρικά Θεμελιωμένης Θεωρίας τα δεδομένα της έρευνας υποβλήθηκαν σε πραγμάτευση και ανάλυση με στόχο την κατανόηση της μετασχηματιστικής «οπτικής» των υποκειμένων που βρίσκονται τοποθετημένα σε μια θεσμικά προσδιορισμένη κοινωνική πραγματικότητα, τη σχολική τάξη. Τελικά, κεντρικός στόχος της έρευνας υπήρξε ο μετασχηματισμός της«οπτικής» των υποκειμένων για την έννοια της εξάρτησης, ο μετασχηματισμός δηλαδή των στάσεων, των απόψεων, των γνώσεων και των ιδεών τους για τα ζητήματα που σχετίζονται με τις εξαρτησιογόνες ουσίες και την ικανότητά τους να αντιστέκονται –εν τέλει την ικανότητά τους να επιλύουν αποτελεσματικά κρίσιμα προσωπικά και κοινωνικά προβλήματα.Η ερευνητική διαδικασία απέδειξε ότι με τη σκευή που αποκόμισαν οι μαθητές από τη συμμετοχή τους στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα πρόληψης με την αξιοποίηση του λογισμικού «7 Βήματα Ζωής» ήταν πλέον σε θέση να λαμβάνουν αυτοτελώς αποφάσεις ικανές να επιλύσουν με επάρκεια τα κοινωνικά προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν στη ζωή τους. Οι μαθητές κατάφεραν να εκφέρουν τεκμηριωμένο λόγο που φανερώνει πως είναι σε θέση να ανατάμουν ένα κοινωνικό πρόβλημα, να εντοπίσουν τους παράγοντες που αυξάνουν τον κίνδυνο και να καταλήξουν, μέσα από κριτικούς στοχασμούς, σε αποφάσεις που εκβάλουν σε χειραφετική προοπτική.

Εκπαίδευση
Κοινωνικές Επιστήμες
Άλλες Κοινωνικές Επιστήμες

έρευνα δράση
Social Sciences
Other Social Sciences
Activity theory
Επίλυση προβλήματος
Εκπαίδευση
Εξαρτησιογόνες ουσίες
Άλλες Κοινωνικές Επιστήμες
Health education
Τεχνολογίες της πληροφορίας και της επικοινωνίας
Αγωγή Υγείας
Education
Critical thinking
Solving problem
Action research
Κοινωνικές Επιστήμες
Δεξιότητες ζωής
Θεωρία της δραστηριότητας
Information and communication technology
Κριτική σκέψη
Substance abuse prevention
Life skills

Greek

National and Kapodistrian University of Athens
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)

Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης. Τομέας Μαθηματικών και Πληροφορικής




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)