Διερευνήθηκε στο πλαίσιο της παρούσας διδακτορικής διατριβής, η επίδραση της περιβαλλοντικής πρόθεσης των οδηγών Ι.Χ. αυτοκινήτου στις επιλογές τους για μετακίνηση εναλλακτικά με το ποδήλατο καθώς και για μη επιθετική οδήγηση. Αυτό, όχι γιατί ενδιαφέρει καθεαυτό το περιβαλλοντικό όφελος που ενδεχομένως προκύπτει, αλλά διότι μπορεί να παράγονται δευτερογενώς οφέλη με αντίκτυπο στη βιώσιμη κινητικότητα και στην οδική ασφάλεια. Επομένως, η εστίαση της έρευνας αφορά στα κυκλοφοριακά οφέλη τα οποία μπορεί να προκύψουν μέσα από την κατανόηση και την κατάλληλη διαχείριση της περιβαλλοντικής πρόθεσης των οδηγών. Ειδικότερα, στόχος της εν λόγω ερευνητικής προσέγγισης ήταν ο εμπλουτισμός της υπάρχουσας γνώσης που καθοδηγεί το σχεδιασμό των παρεμβάσεων οδικής ασφάλειας και βιώσιμης κινητικότητας. Σε ό,τι αφορά στο μεθοδολογικό πλαίσιο, η έρευνα αποτελεί μια εμπειρική, ποσοτική, εγκάρσια έρευνα παρατήρησης. Το εννοιολογικό της πλαίσιο περιλαμβάνει τις έννοιες της βιώσιμης κινητικότητας, της οδικής ασφάλειας και της κυκλοφοριακής ψυχολογίας. Για τη διερεύνηση των προαναφερθέντων επιλογών των οδηγών, ενσωματώθηκε ένα θεωρητικό πλαίσιο που αναφέρεται στη θεωρία της περιβαλλοντικά σημαντικής συμπεριφοράς. Η εν λόγω θεωρία ανήκει στις περιβαλλοντικές κοινωνικές επιστήμες και διακρίνει τέσσερις θεωρητικούς παράγοντες που επιδρούν στη συμπεριφορά: τις στάσεις, τις εξωτερικές συνθήκες, τις προσωπικές ικανότητες και τη συνήθεια. Σημαντικές μέθοδοι που αξιοποίησε η διδακτορική διατριβή αποτέλεσαν η έρευνα ερωτηματολογίου και τα μοντέλα δομικών εξισώσεων. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης συνηγόρησαν στο ότι είναι εύλογη και χρήσιμη η θεώρηση των παραπάνω επιλογών ως συμπεριφορών που εντάσσονται στο πλαίσιο της θεωρίας της περιβαλλοντικά σημαντικής συμπεριφοράς, και ανέδειξαν εναλλακτικές τακτικές στο σχεδιασμό των παρεμβάσεων που στοχεύουν στην αλλαγή της συμπεριφοράς του οδηγού.
This PhD thesis investigated the influence that drivers’ environmental intention has on their choices of using a bicycle and driving non-aggressively. This investigation did not address possible environmental benefits, rather than the impact in sustainable mobility and road safety. Therefore, the focus of the present research is about the traffic benefits that may be possible to yield, through the understanding and the management of drivers’ environmental intention. Specifically, the aim of this approach was the enrichment of the present knowledge guiding the design of road safety and sustainable mobility interventions. In regard to the methodology, an empirical, quantitative, cross-sectional, observational research was conducted. The conceptual framework included the concepts of sustainable mobility, road safety and traffic psychology. To investigate aforementioned driver choices, a theoretical framework that refers to the theory of environmentally significant behavior was incorporated. The theory distinguishes four theoretical factors that influence behavior: attitude, external conditions, personal capabilities and habit. The main methods utilized were structural equation models as well as a questionnaire survey. The results of the analysis showed that the above choices, approached as environmentally significant behaviors, are of a plausible consideration and at the same time a useful one. The interpretation of the results highlighted alternative tactics in the process of intervention planning within the scope of changing the driver behavior, either for considering cycling as an alternative means of transport or for driving less aggressively.