Τα επίμαχα ιστορικά θέματα στα ελληνικά και τουρκικά εγχειρίδια Ιστορίας της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (1950-1974): συγκριτική μελέτη εθνικών στερεοτύπων στην ιστορική εκπαίδευση

This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Controversial history topics in Greek and Turkish history textbooks of primary education, 1950-1974: a comparative study on national streotypes in History education
Τα επίμαχα ιστορικά θέματα στα ελληνικά και τουρκικά εγχειρίδια Ιστορίας της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (1950-1974): συγκριτική μελέτη εθνικών στερεοτύπων στην ιστορική εκπαίδευση

Kalle, Styliani
Καλλέ, Στυλιανή

PhD Thesis

2019


This thesis reports on a comparative study of controversial historical issues in Greek and Turkish school textbooks of primary education that were in use during the period 1950-1974.The focus of this research revolves around three aspects. The first one relates to textbook research, the second to the mono-perspective perceptions of the past as reflected in the national school narratives, and the third to the Greek-Turkish relations and the sociopolitical context during the investigated period; considered as a possible factor which affects the content of the textbooks.Textbooks were analyzed through a Qualitative Content Analysis approach. This is a method considered to allow the identification of unilateralism in the textbooks’ narratives, the selective reading of the sources andacts concealment in school history. Furthermore, it highlights repetitions in narratives and the dominant myths of Greek and/or Turkish school historiography. A Hermeneutics method was also implemented in order to allow a better understanding of the choices made by the authors of the textbooks. The findings of this study are important in the sense that the comparison of controversial historical issues between the two countries allowed the emergence of different points of view. At the same time interesting convergences between school historiography, related to national identity formation, and ways of reproduction of stereotypical speech were identified. Finally, the study attempted to provide answers regarding the degree to which the present historical context affects representations of the past.
Η παρούσα διδακτορική διατριβή αποτελεί μια συγκριτική μελέτη επίμαχων ιστορικών ζητημάτων στα σχολικά εγχειρίδια Ελλάδας και Τουρκίας της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που ήταν σε χρήση κατά την περίοδο 1950-1974. Η προβληματική της έρευνας βασίζεται σε τρεις άξονες. Ο πρώτος σχετίζεται με τη μελέτη και την έρευνα σχολικών εγχειριδίων, ο δεύτερος με τις μονοπρισματικές προσλήψεις του παρελθόντος, όπως αυτές αποτυπώνονται στις εθνικές σχολικές αφηγήσεις και ο τρίτος στηρίζεται στις ελληνοτουρκικές σχέσεις και στο κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο κατά την ερευνώμενη περίοδο ως πιθανό παράγοντα επίδρασης στο περιεχόμενο των εγχειριδίων.Η μέθοδος η οποία αξιοποιήθηκε είναι η Ποιοτική Ανάλυση Περιεχομένου. Κρίθηκε ότι δίνει τη δυνατότητα να εντοπιστεί η μονομέρεια στην αφήγηση και η επιλεκτική ανάγνωση των πηγών, να προσδιοριστούν οι αποσιωπήσεις της σχολικής Ιστορίας, να επισημανθούν τα επαναλαμβανόμενα αφηγηματικά μοτίβα και να αναδειχθούν οι κυρίαρχοι μύθοι της ελληνικής ή/και τουρκικής σχολικής ιστοριογραφίας. Συνδυαστικά χρησιμοποιήθηκε και η Ερμηνευτική μέθοδος με σκοπό την πληρέστερη κατανόηση των επιλογών των σχολικών συγγραφέων. Τα ευρήματα της έρευνας υπήρξαν σημαντικά κυρίως για το γεγονός ότι τέθηκαν σε αντιπαραβολή επίμαχα ιστορικά ζητήματα μεταξύ των δύο χωρών και αναδείχθηκε η διαφορετική οπτική θέασής τους. Παράλληλα εντοπίστηκαν ενδιαφέρουσες συγκλίσεις της σχολικής ιστοριογραφίας που σχετίζονται με ζητήματα διαμόρφωσης της εθνικής ταυτότητας και τρόπους αναπαραγωγής στερεοτυπικού λόγου. Τέλος επιχειρήθηκε να δοθούν απαντήσεις σχετικά με τον βαθμό επίδρασης της ιστορικής συγκυρίας του παρόντος στην αποτύπωση του παρελθόντος.

Κοινωνικές Επιστήμες ➨ Εκπαίδευση

Σχολικά εγχειρίδια ιστορίας
Social Sciences
Σχολικά εγχειρίδια, συγκριτική μελέτη
Εκπαίδευση
Stereotypes
History school textbooks
Study and teaching (Elementary)
Ελλάδα και Τουρκία
Μελέτη και διδασκαλία (Πρωτοβάθμια)
Comparative study of textbooks
History education
Education
Κοινωνικές Επιστήμες
Greece and Turkey
Ιστορική εκπαίδευση
Στερεότυπες αντιλήψεις

Greek

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)
Aristotle University Of Thessaloniki (AUTH)

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Παιδαγωγική. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης. Τομέας Κοινωνικών και Πολιτισμικών Σπουδών

BY




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)