Over the past decades, the European and international education policy making has focused on the modernization of the educational systems, in order to improve the quality of teaching and learning. This study focuses on the foreign-language teaching process and aims to identify and evaluate the key quality metrics influencing its successful implementation. At the end, a self-evaluation tool is proposed for use at the Greek public school system. The tool, based on the principles of Total Quality Management, could help teachers to understand their strong and weak points on their pathway to excellence. The study sampled data from 520 foreign-language teachers working in Greek public schools. Data were collected using a questionnaire designed with the criteria of the EFQM Excellence Model, adapted to the needs of this study. Confirmatory statistical procedures demonstrated the factorial validity of the dataset, whereas the internal consistency measures via Cronbach’s alpha were satisfactory. A new improved conceptual model is proposed, using the dimensions of EFQM and supported by path analysis. In addition, Latent class analysis (LCA) applied to empirical data revealed three distinct latent profiles, which subsequently were associated with a number of individual difference, such as age, years of experience and specialty. The findings of the present endeavor were interpreted within the current theory and along their implications are thoroughly discussed.
Τα τελευταία χρόνια το ενδιαφέρον για τον εκσυγχρονισμό των εκπαιδευτικών συστημάτων με στόχο την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας βρίσκεται στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής πολιτικής σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η μελέτη των παραγόντων που επηρεάζουν την ποιότητα της διδασκαλίας-εκμάθησης της ξένης γλώσσας και η πρόταση ενός εργαλείου αυτοαξιολόγησης για τον εκπαιδευτικό ξένης γλώσσας, με άξονα τις αρχές της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας, ώστε να τον βοηθήσει να κατανοήσει τα δυνατά σημεία της διδασκαλίας του, να ανακαλύψει τις αδυναμίες της και να είναι σε θέση να προσφέρει ποιοτική εκπαίδευση στο δημόσιο σχολείο. Για την επίτευξη του σκοπού αυτού, πραγματοποιήθηκε επισκόπηση σε δείγμα 520 εκπαιδευτικών ξένης γλώσσας από όλες τις περιφερειακές διευθύνσεις της Ελλάδας. Ως εργαλείο συλλογής των δεδομένων αξιοποιήθηκε ένα ερωτηματολόγιο βασισμένο στα κριτήρια του ευρωπαϊκού μοντέλου αριστείας EFQM, προσαρμοσμένο ειδικά για τις ανάγκες της παρούσας έρευνας. Η προσαρμογή πραγματοποιήθηκε συνυπολογίζοντας τα ποιοτικά δεδομένα που ελήφθησαν από δύο ομάδες εστίασης αποτελούμενες από Διευθυντές και Συντονιστές εκπαιδευτικού έργου, καθώς και από την εκτενή μελέτη της βιβλιογραφίας. Από τις σχετικές επιβεβαιωτικές αναλύσεις προέκυψε ένα έγκυρο και αξιόπιστο ερωτηματολόγιο. Με βάση τις διαστάσεις του EFQM, προέκυψε ένα νέο βελτιωμένο εννοιολογικό μοντέλο, το οποίο υποστηρίχθηκε από την Ανάλυση Διαδρομών. Επιπλέον, εφαρμόστηκε Ανάλυση Λανθανουσών Κατηγοριών, η οποία ανέδειξε τρεις διακριτές ομάδες εντός του δείγματος με διαφορετικά προφίλ με βάση τις απαντήσεις τους. Οι ομάδες αυτές συσχετίστηκαν με τις ανεξάρτητες μεταβλητές της έρευνας, όπως η ηλικία, τα χρόνια εκπαίδευσης, η ειδικότητα, κ.λπ. Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσιάζονται και ερμηνεύονται στο πλαίσιο της συγκεκριμένης θεωρίας και γίνεται συζήτηση για τη συνεισφορά της έρευνας στην προαγωγή της επιστήμης.