Οι μαθητές/τριες ως συνερευνητές/τριες σε κοινότητες γραμματισμού κατά τη γλωσσική διδασκαλία

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Students as co-researchers in their literacy communities in the language teaching
Οι μαθητές/τριες ως συνερευνητές/τριες σε κοινότητες γραμματισμού κατά τη γλωσσική διδασκαλία

Sipitanos, Konstantinos
Σιπητάνος, Κωνσταντίνος

PhD Thesis

2020


Η έρευνα αυτή παρουσιάζει τις περιπλοκότητες και τις δυνατότητες εμπλοκής των μαθητών ως συν-ερευνητριών σε προγράμματα κριτικής γλωσσικής εκπαίδευσης στα πρώτα δύο χρόνια της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο Γυμνάσιο στο πλαίσιο μιας συμμετοχικής έρευνας-δράσης με σκοπό την ανάδειξη της «φωνής των μαθητών». Στην έρευνα αυτή κατανοεί τη διδασκαλία ως ένα μακροκειμενικό είδος (curriculum macro-genre), το οποίο συγκροτείται από επιμέρους κειμενικά είδη (Christie, 2002). Στην παρούσα εκπαιδευτική συνθήκη αναδεικνύεται ο τρόπος με τον οποίο συν-δημιουργήθηκαν από τον εκπαιδευτικό- ερευνητή και συγγραφέα της διατριβής και τους μαθητές/τριες, οι κατάλληλες προϋποθέσεις και πάρθηκαν από κοινού οι αποφάσεις ως αποτέλεσμα εκτενών αναστοχαστικών πρακτικών και αναλύσεων. Τα επιμέρους κειμενικά είδη παράχθηκαν και από το πολυφωνικό πρόγραμμα κριτικού γραμματισμού και από τη συμμετοχή των μαθητών/τριων στην παραγωγή και ανάλυση δεδομένων κατά την ερευνητική διαδικασία. Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές/τριες ως συνερευνητές/τριες σ’ ένα πρόγραμμα πολυφωνικής κριτικής εκπαίδευσης ενεπλάκησαν στην παραγωγή των δεδομένων και συνέβαλαν καταλυτικά στην ερμηνεία τους συν-αναλύοντας τις οπτικές τους. Τα δεδομένα που συλλέχτηκαν και οι συνεισφορές των συμμετεχόντων, εκπαιδευτικού και μαθητών, προσδίδουν εγκυρότητα και αξία στους όρους ποιότητας της παρούσας συμμετοχικής έρευνας-δράσης και στο βάθος και στη σημασία των ερμηνειών που επιχειρούνται. Παράλληλα, οι μαθητές/τριες ωφελήθηκαν από την εμπειρία αυτή, καθώς αναπτύχθηκαν κίνητρα, συζητήθηκαν διλήμματα και αντιφάσεις, πάρθηκαν αποφάσεις και ενισχύθηκε το αίσθημα της εμπλοκής και της ιδιοκτησίας για τη μαθησιακή διαδικασία.
This two-year research examines the possibilities and the barriers raised on a participatory action research in a critical literacy educational program in the first two years of the Junior High School, which aimed at the promotion of the “student’s voice’’. Main component of the research is the ways, with which the teacher – writer of the PhD thesis collaborated with the students in order to co-design and co-analyse the present research through reflectional practices and analyses. Teaching is conceived as a curriculum macro-genre constructed be other genres (Christie, 2002). The genres derive both from the polyphonic critical literacy approach and from the student’s participation in the data production and analysis. Specifically, the students participated actively in the decision making, the data production and the data analyses itself through the promotion of their interpretations and their unique insights. The validity of the research is based on the methodological values of the participatory action research and the values of the qualitative research in general combined with polyphonic critical literacies educational program. The participation was beneficial since the students were motivated and participated actively, by dealing with the contradictions that were raised, deciding about the educational processes and taking decisions. Through this engagement the feeling of ownership was enhanced, transforming them from active learners to active citizens.

Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες ➨ Γλώσσα και Λογοτεχνία
Κοινωνικές Επιστήμες ➨ Εκπαίδευση
Ιατρική και Επιστήμες Υγείας

Ετερογλωσσία
Social Sciences
Medical and Health Sciences
Humanities and the Arts
Εκπαίδευση
Languages and Literature
Critical discourse analysis
Κριτική ανάλυση λόγου
Polyphony
Συμμετοχική έρευνα δράση
Critical literacies
Γλώσσα και Λογοτεχνία
Heteroglossia
Πολυφωνία
Education
Κριτικός γραμματισμός
Δημοκρατική γνώση
Κοινωνικές Επιστήμες
Participatory action research
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Ιατρική και Επιστήμες Υγείας
Knowledge democracy

Ελληνική γλώσσα

University of Crete (UOC)
Πανεπιστήμιο Κρήτης

Πανεπιστήμιο Κρήτης. Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών. Τομέας Θεωρίας και Μεθοδολογίας των Κοινωνικών Επιστημών




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.