Leo Ornstein: the rise and fall of a forgotten genius: early modernism, Hebraic elements, and stylistic evolution in his pianistic idiom

This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Leo Ornstein: ανοδος και πτώση μιας ξεχασμένης ιδιοφυΐας: πρώιμος μοντερνισμός, Εβραϊκά στοιχεία και στυλιστική εξέλιξη στο πιανιστικό του ιδίωμα
Leo Ornstein: the rise and fall of a forgotten genius: early modernism, Hebraic elements, and stylistic evolution in his pianistic idiom

Apostolou, Andreas-Foivos
Αποστόλου, Ανδρέας-Φοίβος

PhD Thesis

2021


The purpose of this dissertation is to shed light on the historical significance and stylistic diversity of Leo Ornstein’s music. During the course of my doctoral research, I performed several of Ornstein’s most characteristic piano works, and I researched both published and unpublished resources. A milestone in my research includes my unexpected discovery of a previously overlooked Ornstein manuscript of a piano sonata, Sonata pour le Piano (1917), that I found in the “Leo Ornstein Papers” archive at the Irving S. Gilmore Music Library, Yale University. I provide herein the first edition and extensive analysis of this remarkable unpublished work. Based on the above research, I propose new methods of analyzing Ornstein’s music using the following: pitch sets, contour segmentation, post-tonal theory, and motivic cells, in order to define the basic traits of his pianistic idiom. The comparative analysis of his piano works and the recurring patterns in his writing style, which ranges from modernism to neoromanticism enriched with Hebraic elements, define the characteristics and evolution of his work. Furthermore, in order to gain an in-depth understanding of Leo Ornstein’s life, work, and legacy, I interviewed his son, Severo Ornstein, for his uniquely significant role as a preserver, transcriber, and publisher of his father’s entire opus, as well as a pioneer of musical notation software with the creation of “Mockingbird” in 1980. Finally, I investigate the multifaceted reasons behind Ornstein’s rise to fame and his subsequent withdrawal from the international music scene, by researching his career as a pianist and composer, and his connection to early modernist circles in the US during the period of 1910–1920.
Στόχος της παρούσας έρευνας είναι να αναδειχθεί η ιστορική σημαντικότητα και στυλιστική ποικιλότητα της μουσικής του Leo Ornstein. Στη διάρκεια της διδακτορικής μου έρευνας, παρουσίασα και ερμήνευσα πολλά από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του Ornstein για πιάνο. Επίσης, ερεύνησα και επεξεργάστηκα εκδοθέν και ανέκδοτο υλικό του έργου του. Ορόσημο στην έρευνά μου αποτελεί η απροσδόκητη ανακάλυψη μίας προηγουμένως άγνωστης αδημοσίευτης σονάτας για πιάνο του Ornstein, με τίτλο Sonata pour le Piano (1917). Εντόπισα την παρτιτούρα στη συλλογή “Leo Ornstein Papers” της Μουσικής Βιβλιοθήκης Irving S. Gilmore, του Πανεπιστημίου του Γέιλ (Yale University). Στην παρούσα διατριβή παρουσιάζω την πρώτη έκδοση και εκτενή ανάλυση αυτού του αξιοσημείωτου αδημοσίευτου έργου. Με βάση τα παραπάνω, προτείνω νέες μεθόδους ανάλυσης της μουσικής του Ornstein, χρησιμοποιώντας τα ακόλουθα: φθογγικά σύνολα, τροπική ανάλυση, contour segmentation και μοτιβικά κύτταρα, με σκοπό να προσδιορίσω τα βασικά στοιχεία του πιανιστικού του ιδιώματος. Η συγκριτική ανάλυση των έργων του για πιάνο και τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα των πιανιστικών του συνθέσεων, καλύπτουν ένα εύρος από τον μοντερνισμό μέχρι τον νεορομαντισμό, εμποτισμένα με Εβραϊκά στοιχεία, και τα οποία καθορίζουν τα χαρακτηριστικά και την εξέλιξη του έργου του. Επιπλέον, για να αποκτήσω εις βάθος κατανόηση της ζωής, του έργου και της κληρονομιάς του Leo Ornstein, πήρα συνέντευξη από τον γιο του, Severo Ornstein, ο οποίος είναι ο πλέον σημαντικός συντηρητής, επιμελητής και εκδότης ολόκληρου του έργου του πατέρα του, αλλά και πρωτοπόρος ο ίδιος, καθώς επινόησε το “Mockingbird”, το πρώτο πρόγραμμα μουσικής σημειολογίας για υπολογιστή σε γραφικό περιβάλλον, το 1980. Τέλος, εξετάζω τους πολύπλευρους λόγους για την άνοδο του Ornstein στη φήμη, και την μετέπειτα απόσυρσή του από την διεθνή μουσική σκηνή, διερευνώντας την καριέρα του ως πιανίστα και συνθέτη και τη σχέση του με το κίνημα του πρώιμου μοντερνισμού στην Αμερική, κατά την περίοδο 1910–1920.

Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες ➨ Τέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) ➨ Μουσική

Music historiaography
Three Moods
Μοντερνισμός
Μπαρόκ
Μουσική θεωρία
Music education
Οριενταλισμός
Μουσική ερμηνεία
The Leo Ornstein Papers
Music modes
Modernism
Oral history
Solitude
Hebraic music
Music composition
Πολυρυθμία
Αισθητική
Ukraine
Humanities and the Arts
Σύγχρονη μουσική
Mi Sheberach
Russian Orthodox music
Ρωσική Ορθοδοξία
Tone-cluster
Τέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Schoenberg
Θεωρία συνόλων (μουσική)
Arts (arts, history of arts, performing arts, music)
Dadaism
Impromptu
Contour analysis
Hitzaz
Μουσικοί τρόποι
Stravinsky
Baroque
Musical expression
Severo Ornstein
Πιάνο
Χρυσή Εποχή του Πιάνου
Εβραϊκά
Metaphors
Contemporary music
Bartók
Music interpretation
Μουσική σημειογραφία
Ελεύθερος μουσικός αυτοσχεδιασμός
Emotional meaning of music
Μουσική σύνθεση
Ravel
Μουσική πρωτοπορία
Sonata No. 4
Historical musicology
Ιστορική μουσικολογία
Μουσική ιστοριογραφία
Three Fantasy Pieces
Poimenikos
Polyrhythm
Michael Friedmann
Classical music
Music research
Θεωρία συνόλων
Ποιμενικός
Ιουδαϊσμός
Chromatic music
Modal music
Πανεπιστήμιο Γέιλ
Piano Quintet
Μουσικοί δρόμοι
Μουσικό ταλέντο
Emotional content of music
Πειραματική μουσική
Music
Music improvisation
Ρωσία
Νεορομαντισμός
Pogrom
Cantor
Διδασκαλία της μουσικής
Calvocoressi
Allen Forte
Music analysis
Eastern music
Mockingbird
Μουσική, Ιστορία
Πογκρόμ
Experimental music
Ντανταϊσμός
Ουκρανία
Messiaen
Set theory (music)
Μέση Ανατολή
Sarah Cahill
Italian Futurism
Ives
Middle Eastern music
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
A Morning in the Woods
Improvisational capability
To a Grecian Urn
Slavic music
Φουτουρισμός
Orientalism
Κλασική μουσική
Contour segment
Ψάλτης
Κάντορας
Piano
Judaism
Neoromanticism
Τροπική μουσική
Golden Age of Piano
Ανατολική Ευρώπη
Χρωματική μουσική
Μουσική ανάλυση
Michael Broyles
Music, History of
Polymeter
Μουσική, Συναισθηματικό περιεχόμενο της
Russia
Wild Men’s Dance
Aesthetics of music
Yale University
Χιτζάζ
Μουσική
Musical talent
Προφορική ιστορία
Μουσική, Συναισθηματικό νοήμα της
Μουσική ερμηνευτική
Mother O’ Mine
Music theory
Αυτοσχεδιασμός
A Reverie
Futurism
Eastern European music
Σλαβικά φύλα/ομάδες
Leo Ornstein
Ιταλικός φουτουρισμός
Vivian Perlis
Πολυμετρία
Cowell
Music segmentation
Debussy
Set theory

English

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Σχολή Κοινωνικών, Ανθρωπιστικών Επιστημών και Τεχνών. Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)