Πολυπολιτισμικότητα και ιστορική εκπαίδευση: το παράδειγμα της Θεσσαλονίκης

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Multiculturalism and history education: the example of Thessaloniki
Πολυπολιτισμικότητα και ιστορική εκπαίδευση: το παράδειγμα της Θεσσαλονίκης

Nikolaidou, Charis
Νικολαΐδου, Χάρις

PhD Thesis

2022


This doctoral thesis deals with the investigation of controversial educational issues related to multiculturalism and historical education. The research specifically includes the investigation of the perceptions and views of the teachers of public Primary Education in the city of Thessaloniki on the above issues. In particular, it reports the involvement of teachers in the implementation of intercultural practices in the lesson of history. At the same time, investigates, also, the attitudes and perceptions of the students of Primary School of Education on multiculturalism and the conditions for teaching History with an intercultural perspective. In both cases, the multicultural history of Thessaloniki was used as a basis for recording the attitudes and views of the above two populations. The method that was used is the quantitative one, since it was judged that in this way it is possible to systematically collect and analyze data and information from a large number of people. The results of the research were significant, as they include a large number of participants from both populations, covering, at the same time, a wide range in terms of gender, teaching experience, age or studies. The analysis of information data highlights interesting issues, perceptions and practices that are of great concern to the human resources of education today and are mainly related to the attitudes of teachers and future teachers, their education, but also the institutionalized educational policy pursued today in Greece.
Η παρούσα διδακτορική διατριβή αναφέρεται στη διερεύνηση επίμαχων εκπαιδευτικών ζητημάτων που σχετίζονται με την πολυπολιτισμικότητα και την ιστορική εκπαίδευση. Η έρευνα περιλαμβάνει συγκεκριμένα την διερεύνηση των αντιλήψεων και των απόψεων των εκπαιδευτικών της δημόσιας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στη πόλη της Θεσσαλονίκης σχετικά με τα παραπάνω ζητήματα. Ειδικότερα, ερευνήθηκε η εμπλοκή των εκπαιδευτικών στην υλοποίηση διαπολιτισμικών πρακτικών στο μάθημα της Ιστορίας. Παράλληλα, ερευνήθηκαν οι στάσεις και οι αντιλήψεις φοιτητών/ριών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης σχετικά με την πολυπολιτισμικότητα και τις προϋποθέσεις για την διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας με διαπολιτισμική οπτική. Και στις δύο περιπτώσεις αξιοποιήθηκε η πολυπολιτισμική ιστορία της Θεσσαλονίκης ως βάση για την καταγραφή των στάσεων και απόψεων των δύο παραπάνω πληθυσμών. Η μέθοδος η οποία αξιοποιήθηκε είναι η ποσοτική, εφόσον κρίθηκε πως με τον τρόπο αυτό είναι εφικτό να γίνει συστηματική συλλογή και ανάλυση στοιχείων και πληροφοριών από μεγάλο αριθμό ατόμων. Τα αποτελέσματα της έρευνας υπήρξαν σημαντικά, καθώς περιλαμβάνουν μεγάλο αριθμό συμμετοχής και από τους δύο πληθυσμούς καλύπτοντας, παράλληλα, ένα ευρύ φάσμα ως προς το φύλο, την διδακτική εμπειρία, την ηλικία ή τις σπουδές τους. Η ανάλυση των πληροφοριακών δεδομένων αναδεικνύει ενδιαφέροντα ζητήματα αντιλήψεις και πρακτικές που απασχολούν το ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης και σχετίζονται κυρίως με τις στάσεις επιπολιτισμού των δασκάλων και των μελλοντικών δασκάλων, την εκπαίδευσή τους, αλλά και την θεσμοθετημένη εκπαιδευτική πολιτική που ακολουθείται σήμερα στην Ελλάδα.

Κοινωνικές Επιστήμες ➨ Εκπαίδευση ➨ Εκπαίδευση και Έρευνα της εκπαίδευσης

Πολυπολιτισμικότητα
Multiculturalism
Τοπική ιστορία
Social Sciences
Thessaloniki
Intercultural education
Εκπαίδευση και Έρευνα της εκπαίδευσης
Εκπαίδευση
Local history
Θεσσαλονίκη
History
Education
Ιστορία
Διαπολιτισμική εκπαίδευση
Κοινωνικές Επιστήμες
Education and Educational Research

Ελληνική γλώσσα

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)
Aristotle University Of Thessaloniki (AUTH)

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Παιδαγωγική. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης. Τομέας Κοινωνικών και Πολιτισμικών Σπουδών




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.