ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΞΟΥΣΙΑ: Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ (1982-1994)

This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



EDUCATIONAL POLICY AND POWER: THE CASE OF THE ASSESSMENT OF TEACHERS (1982-1994)
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΞΟΥΣΙΑ: Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ (1982-1994)

Δούκας, Χρίστος

PhD Thesis

1995


Η ΔΙΑΤΡΙΒΗ ΕΞΕΤΑΖΕΙ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΕΣΩ ΑΥΤΗΣ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ 1982-1994. Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΤΗ ΔΙΑΤΡΙΒΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΖΕΤΑΙ ΩΣ ΜΟΡΦΗ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΕΞΟΥΣΙΩΝ ΚΑΙ ΩΣ ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ, ΑΠΟΤΙΜΗΣΗΣ, ΑΝΤΛΗΣΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΚΑΙ ΓΝΩΣΕΩΝ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ/ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΥΣ, ΤΗΝ ΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ. ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΙΣΜΑ ΑΥΤΟ, ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΤΑΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΑΡΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΤΑΣΕΩΝ ΓΙΑ ΕΚΔΗΜΟΚΡΑΤΙΣΜΟ, ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΠΟΙΟΤΙΚΟΥΣ ΕΛΕΓΧΟΥΣ, ΠΟΥ ΑΝΑΠΤΥΧΘΗΚΑΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΠΟΥ ΕΞΕΤΑΖΟΥΜΕ. Η ΔΙΑΤΡΙΒΗ ΘΕΩΡΕΙ ΟΤΙ ΟΙ ΔΙΑΡΚΕΙΣΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΕΙΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ, ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΔΕΙΚΤΗ ΤΩΝ ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΕΩΝ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΗ ΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣΚΑΙ ΤΟΥ ΑΙΤΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ, ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ. ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΜΙΑΣ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ, Η ΔΙΑΤΡΙΒΗ ΑΝΑΖΗΤΕΙ ΤΟ ΔΡΟΜΟ ΤΗΣ ΚΑΘΙΕΡΩΣΗΣ ΜΟΡΦΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΩΣ ΜΟΡΦΩΝ ΑΥΤΟΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ.
THIS DISSERTATION EXAMINES THE ASSESSMENT OF EDUCATORS AND THROUGH THIS THE EDUCATIONAL POLICY DURING THE PERIOD 1982-1994. THIS ASSESSMENT IS APPROACHED THROUGH THE DISSERTATION AS A FORM OF REGULATION OF THE SCHOOL AUTHORITIES AND AS A COGNITIVE PROCESS OF PROGRAMMING, APPRAISAL, DRAWING OF INFORMATION AND KNOWLEDGE CONCERNING TEACHING/PEDAGOGICAL METHODS, THE INSTRUCTIONAL FUNCTION OFSCHOOLS. IN THIS LIGHT THE PROBLEM OF ASSESSMENT IS CONFRONTED THROUGH THE CONTINUOUS EVOLUTION OF THE TENDENCIES FOR DEMOCRATISATION, EFFICIENCY, QUALITIVE CONTROL WHICH HAVE DEVELOPED DURING THE PERIOD THAT IS EXAMINED. THE DISSERTATION RECKONS THAT THE CONTINUOUS JUXTAPOSITIONS REGARDING THE ASSESSMENT OF EDUCATORS COMPRISES AN INDICATOR OF THE JUXTAPOSITIONS CONCERNING THE CENTRALIZED GOVERNMENTAL COMPOSITION OF EDUCATION AND OF THE REQUEST FOR MORE AUTONOMY AND DECENTRALIZATION OF THE EDUCATIONAL SYSTEM. WITHIN THE SCOPE OF THIS DECENTRALIZATION PROCESS THIS DISSERTATION QUESTS THE WAY OF ESTABLISHING FORMS OF ASSESSMENT AS FORMS OF SCHOOL SELF-DEVELOPMENT.


INTERNAL ASSESSMENT
EDUCATIONAL CONSUCTANT
INSPECTOR
Σχολικοί σύμβουλοι
Επιθεωρητές
Assessment
EXTERNAL ASSESSMENT
QUALITIVE ASSESSMENT
ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Ποιοτική αξιολόγηση
Εκπαιδευτική αξιολόγηση
Formative assessment
Διαμορφωτική αξιολόγηση
SUMMATIVE ASSESSMENT
Εσωτερική αξιολόγηση

Greek

National and Kapodistrian University of Athens
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)

Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)