THE PURPOSE OF THIS INVESTIGATION WAS TO EXAMINE THE TRADITIONAL DANCE OF THE VILLAGE "AK-BOUNAR" OF NORTH THRACE (BOULGARIA). IT HAS BEEN EXAMINED (A) THE KIND AND THE CONTENT OF TRADITIONAL EVENTS AND DANCE TILL 1924, (B) THE SIMILARITIES AND DIFFERENCES BETWEEN THE TWO COMMUNITIES AFTER 1924 WHEN THEY SPLITUP IN TWO, THAT IS, THE GENERAL INTZOVO OF NORTH THRACE (BOULGARIA) AND AIGINION OF PIERIA (GREECE), (C) THE CHANGES OCCURED IN DANCING PHENOMENON AFTER 1924 IN THE TWO COMMUNITIES, AND (D) THE FACTORS CAUSED THE CHANGES. THE STUDY IS BASED ON (A) BIBLIOGRAPHICAL DATA AND HISTORICAL ARCHIVES AND (B) DATA COLLECTED BY INTERVIEWS, QUESTIONNAIRES, SYSTEMATIC OBSERVATION (VIDEO RECORDING), PERSONAL COMMUNICATION, AND PARTICIPATION IN DANCING EVENTS. THE DATA REFERS TO THE HISTORY, THE SOCIAL ORGANIZATION, AND CULTURAL DEVELOPMENT WITH REFERENCE TO DANCE. THE RESULTS INDICATED THAT THERE EXIST COMMON CHARACTERISTICS BETWEEN THE TWO COMMUNITIES WITH REGARD TO THE WEDDING, DANCE AND MUSIC. IT WAS CONCLUDED THAT DESPITE THE STATUS, POLITICAL AND CONSTITUTIONAL DIFFERENCES, THERE EXIST SIMILARITIES IN MUSIC AND DANCING, AND ESPECIALLY IN THE CUSTOMS OF WEDDING.
ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΥΤΗΣ ΕΙΝΑΙ Η ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΧΟΡΕΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΤΟΥ ΑΚ-ΜΠΟΥΝΑΡ ΤΗΣ Β. ΘΡΑΚΗΣ. ΕΞΕΤΑΖΟΝΤΑΙ: (Α) Η ΜΟΡΦΗ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΥ ΧΟΡΟΥ ΕΩΣ ΤΟ 1924, (Β) Ο ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΣΕ ΔΥΟ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ, ΗΤΟΙ ΣΤΟ ΓΚΕΝΕΡΑΛ ΙΝΤΖΟΒΟ ΤΗΣ Β. ΘΡΑΚΗΣ (ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ) ΚΑΙ ΣΕ ΣΥΝΟΙΚΙΣΜΟ ΣΤΟ ΑΙΓΙΝΙΟ ΠΙΕΡΙΑΣ, (Γ) ΟΙ ΜΕΤΑΛΛΑΓΕΣ ΠΟΥ ΥΠΕΣΤΗ ΤΟ ΧΟΡΕΥΤΙΚΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΜΕ ΤΟ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟ ΚΑΙ (Δ) ΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΕΔΡΑΣΑΝ ΣΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΑΥΤΕΣ. Η ΜΕΛΕΤΗ ΒΑΣΙΖΕΤΑΙ: (Α) ΣΕ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΚΑΙ ΑΡΧΕΙΑΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ (Β) ΣΕ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΠΟΥ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΕΠΙΤΟΠΙΑ ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΙΣ ΔΥΟ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ. ΕΓΙΝΑΝ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΩΝ, ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΧΟΡΕΥΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΣΤΑΣΕΙΣ, ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ (ΒΙΝΤΕΟΣΚΟΠΗΣΗ ΚΑΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ) ΚΑΙ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΧΟΡΕΥΤΙΚΩΝ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ.ΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗ ΧΟΡΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ. ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΔΕΙΞΑΝ ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΟΙΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΔΥΟ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΤΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΜΟΥΣΙΚΟΧΟΡΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ. ΤΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ, ΠΑΡΑ ΤΙΣ ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΚΑΘΕΣΤΩΤΙΚΕΣ, ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΙΑΚΕΣ ΜΕΤΑΛΛΑΓΕΣ, Η ΜΟΥΣΙΚΟΧΟΡΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΔΙΑΤΗΡΕΙ ΟΡΙΣΜΕΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΔΡΩΜΕΝΑ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ.