Αντικείμενο της παρούσας Διατριβής είναι η παρουσίαση της θέσης της αρχαίας ελληνικής γραμματείας ως γνωστικού αντικειμένου και ως ερευνητικού εργαλείου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ευρώπη σήμερα. Επικεντρώσαμε τους άξονες της έρευνάς μας στην παρουσίαση των προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών, και συγκεκριμένα στη μεθοδολογία και στο περιεχόμενο των διδασκόμενων θεματικών ενοτήτων που αφορούν άμεσα ή έμμεσα την αρχαία ελληνική γλώσσα και γραμματεία. Συνολικά επεξεργαστήκαμε δεδομένα για ογδόντα τρία (83) Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα στην Ευρώπη και εκατό πενήντα τέσσερα (154) προπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών, τα οποία κατανέμονται στις εξής χώρες: Ιταλία, Αγγλία, Γερμανία, Γαλλία και Ισπανία. Η συλλογή, επεξεργασία και ανάλυση δεδομένων για όλα τα Πανεπιστήμια αφορά μόνο ένα κύκλο σπουδών, προπτυχιακού επιπέδου, «Laurea», «Bachelors», «Diplom», «Licence», «Grado», αντίστοιχα. Για κάθε χώρα πραγματοποιήσαμε, επιπροσθέτως, αναφορά στις μεταπτυχιακές σπουδές και σε μερικές περιπτώσεις έχουμε καταγράψει και την ερευνητική δραστηριότητα των Ιδρυμάτων. Σχετικά με τις διεθνείς κατατάξεις για τις επιστημονικές επιδόσεις (έρευνα, καινοτομία κ.τ.λ.) χρησιμοποιήσαμε δεδομένα ποιότητας από τη SCImago Institutions Rankings. Ο ερευνητικός σχεδιασμός της διατριβής στηρίχθηκε σε μελέτες περίπτωσης (case studies). Αναλύουμε τα ευρήματα της παρούσας έρευνας και για καλύτερη απεικόνιση των δεδομένων χρησιμοποιήσαμε και γραφιστικές αναπαραστάσεις με πίνακες, γραφήματα και χάρτες. Τα ευρήματα ερμηνεύονται με αντιπαραβολή στη σχετική βιβλιογραφία, ενώ διατυπώνονται και προσωπικές ερμηνείες. Η διατριβή ολοκληρώνεται με την καταγραφή των συμπερασμάτων.
This Thesis aims to present the role of Ancient Greek Literature as a cognitive educational object and a research tool in Higher Education in Europe today. We focused our research axes on the presentation of undergraduate study programs, and specifically on the methodology and the content of the taught Thematic Units that directly or indirectly concern the Ancient Greek Language and Literature. In total, we processed data for eighty-three (83) Higher Education Institutions in Europe and one hundred fifty-four (154) undergraduate study programs distributed in the following countries: Italy, England, Germany, France, and Spain. Data collection, processing, and analysis for all Universities concerns only one cycle of undergraduate level studies “Laurea”, “Bachelors”, “Diplom”, “Licence”, “Grado”, respectively. For each country, we have additionally reported postgraduate studies and in some cases, we have also reported the research activity of the Institutions. Regarding international rankings for scientific performance (research, innovation, etc.) we used quality data from the SCImago Institutions Rankings. The research design of the present thesis was based on case studies. We analyze the findings of the present research and for better visualization of the data we also used graphic representations with tables, graphs, and maps. The findings are interpreted by comparison with the relevant liter-ature, while personal interpretations are also formulated. The thesis is completed by recording the conclusions.