Greek traditional dance (G.T.D.) is a mandatory school subject that is taught by Physical Education Teachers (P.E.T.) at the compulsory education level in Greece. Its multidimensional nature -i.e. motion, music, and song- makes it a unique educational subject useful for all students. It possesses certain important historical, cultural, sociological, ethnic, national and global values which make it an excellent pedagogical and cultural mean. However, its complexity as a subject requires that proper pedagogical and instructional conditions are to be present in order to be effective for all students. Furthermore, the bibliography in Greece reveals that the best way to treat the teaching of the G.T.D. is to maintain a holistic approach for the above subject. Α key question that was posed, thus, was as follows: which curricular and instructional approaches and conditions are considered most proper for teaching this subject to students at the compulsory level? In order to respond to this question the present study was carried out in Greece with the intent to probe the School Counselors’ as well as the physical education teachers’ perceptions about the curricular and instructional implications of this subject. The results of the study revealed that the school counselors’ perceptions are at par with the modern pedagogical conditions which lead to a holistic approach in teaching the G.T.D., unlike the physical education teachers who seem to possess inconclusive, ambivalent and confusing perceptions about the teaching approaches of the G.T.D. To this end certain recommendations were drawn in order to secure favorable conditions for future research of the G.T.D. so that its great educational value is maintained in order to highlight it at a holistic and cultural level in our country and globally.
Ο Ελληνικός Παραδοσιακός Χορός (Ε.Π.Χ.) διατρέχεται από μια πολυεπίπεδη και πολυδιάστατη φύση –κίνηση, μουσική, τραγούδι- καταστάσεις που τον καθιστούν ένα «πολυσύνθετο πολιτισμικό μόρφωμα», λόγος που δυνητικά δυσχεραίνει τη διδακτική του προσέγγιση. Δεδομένου, μάλιστα, ότι οι διάφορες μελέτες, έχουν αποκαλύψει ότι υπάρχει ένα έλλειμμα ως προς την αποτελεσματική διδακτική προσέγγιση του Ε.Π.Χ. –πχ μηολιστικές αντιλήψεις για τον Ε.Π.Χ., μονομερείς προσεγγίσεις κατά τη διδασκαλία του κλπ- είναι επιτακτική ανάγκη να διερευνηθούν οι προϋποθέσεις που επηρεάζουν τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών να διεξάγουν τη διδασκαλία του στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Η ανάγκη αυτή γίνεται επιτακτικότερη υπό το πρίσμα των σύγχρονων ευρωπαϊκών εξελίξεων που αφορούν στις ικανότητες και τα «νέα» επαγγελματικά προσόντα των εκπαιδευτικών, καθώς και των μεταρρυθμίσεων που πραγματοποιήθηκαν στα προγράμματα σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ. και Α.Π.Σ.) και τα σχολικά εγχειρίδια (Σ.Ε.) της χώρας μας, οι οποίες έχουν επηρεάσει και το γνωστικό αντικείμενο της Φυσικής Αγωγής και ειδικότερα τον Ε.Π.Χ.. Επομένως, ο βασικός σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να αποτυπώσει/να καταγράψει τις αντιλήψεις των Σχολικών Συμβούλων και των Κ.Φ.Α. για τη διδασκαλίατου Ε.Π.Χ. και να αναδείξει τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την αποτελεσματική διδασκαλία του στην εκπαίδευση σύμφωνα με τα πιστεύω των ανωτέρω. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι Σ.Σ. διακατέχονται από σύγχρονες αντιλήψεις για τον Ε.Π.Χ., θεωρούν τις μεταρρυθμίσεις για τα Δ.Ε.Π.Π.Σ. και Α.Π.Σ. θετικές και ενθαρρύνουν τους Κ.Φ.Α. να τις εντάξουν στις πρακτικές τους. Αντίθετα, ένα μεγάλο μέρος των Κ.Φ.Α. δεν είναι επαρκώς ενημερωμένοι για τις εν λόγω μεταρρυθμίσεις και οι αντιλήψεις τους είναι αμφιλεγόμενες και μονομερείς ως προς τηδιδασκαλία του Ε.Π.Χ., αδυνατώντας να εφαρμόσουν τις επαγγελματικές τους δεξιότητεςγια την ολιστική διδακτική προσέγγιση του Ε.Π.Χ. Προς την κατεύθυνση αυτή διατυπώσαμε προτάσεις ώστε να διασφαλιστούν αρτιότερες συνθήκες διεξαγωγής των μελλοντικών ερευνών που αφορούν στην ολιστική διδακτική προσέγγιση του Ε.Π.Χ., ώστε να αναδειχθεί στο έπακρον η παιδευτική του αξία και να αποτυπωθεί μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα του στο πολιτισμικό γίγνεσθαι της χώρας μας.