Η ολιστική προσέγγιση του ελληνικού χορού στα πλαίσια της διδασκαλίας του σε Μαθητές/τριες Ε΄και ΣΤ΄Δημοτικού

This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



The holistic approach of greek dance in the context of teaching greek dance to students of the 5th and 6th primary school grades
Η ολιστική προσέγγιση του ελληνικού χορού στα πλαίσια της διδασκαλίας του σε Μαθητές/τριες Ε΄και ΣΤ΄Δημοτικού

Topatsi, Anastasia
Τοπάτση, Αναστασία

PhD Thesis

2023


Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η σύγκριση δύο προσεγγίσεων διδασκαλίας του ελληνικού χορού, της ολιστικής προσέγγισης που αντιμετωπίζει τον χορό στην ολότητά του ως πολιτισμικό φαινόμενο και της τυπικής διδακτικής προσέγγισης, που εφαρμόζεται στην εκπαίδευση και προτείνεται με δομημένα πλάνα μαθημάτων στο Βιβλίο του Εκπαιδευτικού Φυσικής Αγωγής Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού. Επιμέρους στόχοι της έρευνας ήταν: α. Ο έλεγχος της εγκυρότητας και αξιοπιστίας της ελληνικής έκδοσης των ερωτηματολογίων «Motivational Climate in Physical Education Scale» και «Physical Activity Class Satisfaction Questionnaire». β. Η διερεύνηση του βαθμού εκμάθησης της κινητικής φόρμας και των θεωρητικών στοιχείων των χορών βάσει των δύο διδακτικών προσεγγίσεων. γ. Η διερεύνηση του κλίματος παρακίνησης που διαμορφώνεται στο μάθημα και του βαθμού ικανοποίησης που αποκομίζουν οι μαθητές από τη συμμετοχή τους στο μάθημα με την εφαρμογή των δύο διδακτικών προσεγγίσεων. δ. Η ομάδα και το φύλο ως παράγοντες διαφοροποίησης του κλίματος παρακίνησης και ικανοποίησης. Για τον έλεγχο της εγκυρότητας και της αξιοπιστίας του ερωτηματολογίου που αξιολογεί το κλίμα παρακίνησης πήραν μέρος 187 μαθητές/ήτριες, για το ερωτηματολόγιο που διερευνά την ικανοποίηση πήραν μέρος 457 μαθητές/ήτριες και στην κύρια έρευνα συμμετείχαν 205 μαθητές/ήτριες της E΄ και Στ΄ τάξης. Το παρεμβατικό πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, είχε διάρκεια 12 διδακτικές ώρες και οι χοροί που διδάχθηκαν ήταν οι προτεινόμενοι του ΑΠΣ για τις τάξεις Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού με την προσθήκη δύο τοπικών χορών του Νομού Σερρών. Η διδασκαλία των χορών στις ομάδες ελέγχου των δύο τάξεων πραγματοποιήθηκε βάσει των σχεδίων μαθημάτων στο Βιβλίο του Εκπαιδευτικού Φυσικής Αγωγής για τις συγκεκριμένες τάξεις, ενώ στις πειραματικές ομάδες πραγματοποιήθηκαν βιωματικές αναπαραστάσεις εθίμων και λαϊκών δρωμένων, ιστοεξερευνήσεις και χρησιμοποιήθηκαν εννοιολογικοί χάρτες. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν τα ερωτηματολόγια: α. Ερωτηματολόγιο Αξιολόγησης Κλίματος Παρακίνησης και β. Ερωτηματολόγιο Αξιολόγησης Ικανοποίησης από το μάθημα της Φυσικής Αγωγής. Για την αποτίμηση της μάθησης της κινητικής φόρμας του γνωστικού αντικειμένου χρησιμοποιήθηκε η Κλίμακα Διαβαθμισμένων Κριτηρίων για την Αξιολόγηση του Ελληνικού Παραδοσιακού Χορού, ενώ αυτή των θεωρητικών στοιχείων πραγματοποιήθηκε με Κριτήρια Αξιολόγησης. Από την ανάλυση των δεδομένων συμπεραίνεται ότι: α. Οι ελληνικές εκδόσεις των ερωτηματολογίων αποτελούν αξιόπιστα όργανα μέτρησης του κλίματος παρακίνησης και της ικανοποίησης που προσφέρει το μάθημα της Φυσικής Αγωγής στους μαθητές/ήτριες των δύο τελευταίων τάξεων του Δημοτικού Σχολείου. β. Οι διδακτικές προσεγγίσεις που χρησιμοποιήθηκαν και για τις δύο ομάδες για τη διδασκαλία της κινητικής φόρμας των χορών αποτελούν αξιόπιστες διδακτικές προσεγγίσεις με εξίσου καλά αποτελέσματα. γ. Η ολιστική προσέγγιση διδασκαλίας επηρεάζει θετικά τη μάθηση του θεωρητικού μέρους του μαθήματος. δ. Η ολιστική προσέγγιση διδασκαλίας επηρεάζει θετικά τόσο το κλίμα παρακίνησης, όσο και την ικανοποίηση που αισθάνονται οι μαθητές/ήτριες κατά τη διάρκεια του μαθήματος. ε. Το φύλο δεν αποτελεί παράγοντα διαφοροποίησης του κλίματος παρακίνησης και της ικανοποίησης που αισθάνονται οι μαθητές/ήτριες.
The aim of the present research was to compare two approaches to teaching Greek dance, the holistic approach that treats dance in its entirety as a cultural phenomenon and the formal teaching approach, which is applied in education and is proposed with structured lesson plans in the Physical Education Teacher’s Book of the 5th and 6th Primary School. Sub-objectives of the research were: a. To test the validity and reliability of the Greek version of questionnaires "Motivational Climate in Physical Education Scale" and "Physical Activity Class Satisfaction Questionnaire". b. To investigate the degree of learning of motor skills and theoretical elements based on the two teaching approaches. c. To investigate the motivational climate created in the class during the implementation and the degree of satisfaction gained by the students from their participation in the course by applying the two teaching approaches. d. Group and gender as factors in differentiating the climate of motivation and satisfaction. The study involved: a. 187 students and 457 students to test the validity and reliability of the questionnaires assessing motivational climate and investigating students' satisfaction and in the main survey, were participated 205 students of 5th and 6th grades. The intervention program was carried out according to the Physical Education lessons, its duration was 12 teaching hours and the dances taught were the dances proposed by the Curriculum for these grades with the addition of two local dances of Serres. The teaching of the dances to the control groups was carried out according to the lesson plans proposed in the Physical Education Teacher's Book for these grades. Τhe intervention program for the experimental groups included experiential representation of customs and folk dances, WebQuests and concept maps. The questionnaires were used for data collection: a. "Motivational Climate in Physical Education Scale" and b."Physical Activity Class Satisfaction Questionnaire". For the assessment of the learning of the subject matter, the Scale of Graded Criteria for the Evaluation of Greek Traditional Dance was used and the theoretical elements were assessed using Evaluation Criteria. From the analysis of the data it is concluded that: a. The Greek versions of the questionnaires are reliable instruments for measuring the motivation climate and the satisfaction of students in the last two grades of primary school. b. The teaching approaches used for both groups to teach the movement model of dances are reliable teaching approaches with equally good results. c. The holistic teaching method positively influences the learning of the theoretical part of the course. d. The holistic teaching method positively influences both the motivational climate and the satisfaction felt by students during the course. e. Gender is not a factor in differentiating the motivational climate and the satisfaction felt by students.

Κοινωνικές Επιστήμες ➨ Εκπαίδευση ➨ Διδασκαλία και κατάρτιση

Social Sciences
Motivational climate
Εκπαίδευση
Διδασκαλία και κατάρτιση
Ικανοποίηση μαθητών/τριών
Κλίμα παρακίνησης
Teaching and Training
Greek dance
Ελληνικός χορός
Education
Holistic approach
Student satisfaction
Κοινωνικές Επιστήμες
Ολιστική προσέγγιση

Greek

Democritus University of Thrace (DUTH)
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ)

Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ). Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)