The present study is a quantitative research of correlations, in which primary source materials were evaluated from a large number of texts written by students of the 6th grade of the primary school who had participated in a literary writing competition. The main purpose of the research was to identify the spelling discrepancies among students, to categorize them based on linguistic criteria, and to correlate the students’ spelling performance with their overall performance, and also to correlate this performance separately with their reading comprehension and with their production of written work. In particular, the texts written by the students in the context of the competition were examined for their spelling accuracy, to highlight spelling discrepancies, to categorize them based on linguistic criteria and to examine the words in which these discrepancies are found. At the same time, spelling performance was correlated in a variety of ways with other parameters, such as the answers to closed-type comprehension questions and the answers to open-type questions. In addition, the grammatical category, and the morpheme in which the misspelling word belongs to were investigated. Finally, six demographics related to both participating school and participant groups were recorded. An important element that this research focused on and which contributed to the measurement of spelling performance is the parameter-variable called Error Density. As error density we consider the percentage of spelling errors found on the total number of words produced in the written text.
Η παρούσα μελέτη αποτελεί μια ποσοτική έρευνα συσχετίσεων, στην οποία αξιοποιήθηκε πρωτογενές υλικό από μεγάλο σώμα γραπτών κειμένων μαθητών/-τριών της Στ’ τάξης του δημοτικού σχολείου που συμμετείχαν σε γραπτό διαγωνισμό λογοτεχνικού περιεχομένου. Βασικός σκοπός της έρευνας είναι ο εντοπισμός των ορθογραφικών αποκλίσεων των μαθητών, η κατηγοριοποίησή τους με βάση γλωσσολογικά κριτήρια, και ο συσχετισμός της ορθογραφικής επίδοσης με τη γενική επίδοση των μαθητών στον εν λόγω διαγωνισμό και τις επιδόσεις τους χωριστά στα έργα κατανόησης γραπτού λόγου και στα έργα παραγωγής γραπτού λόγου. Ειδικότερα, τα κείμενα που είχαν παραγάγει οι μαθητές/-τριες στο πλαίσιο του διαγωνισμού εξετάστηκαν ως προς την ορθογραφική τους ακρίβεια, με στόχο να αναδειχθούν οι ορθογραφικές αποκλίσεις, να κατηγοριοποιηθούν βάσει γλωσσολογικών κριτηρίων και να εξεταστούν οι λέξεις στις οποίες αυτά εντοπίζονται. Παράλληλα, συσχετίζεται με ποικίλους τρόπους η ορθογραφική επίδοση με άλλες παραμέτρους, όπως οι απαντήσεις σε ερωτήσεις κατανόησης κλειστού τύπου και οι απαντήσεις σε ερωτήσεις ανοιχτού τύπου. Ακόμη, διερευνήθηκε η γραμματική κατηγορία στην οποία ανήκει η λέξη που σημειώθηκε το ορθογραφικό λάθος καθώς και το μόρφημα στο οποίο αυτό εντοπίστηκε. Τέλος, καταγράφηκαν έξι δημογραφικά στοιχεία που αφορούσαν τόσο το σχολείο συμμετοχής όσο και τις ομάδες των συμμετεχόντων. Ένα σημαντικό στοιχείο το οποίο φέρει η εν λόγω έρευνα και το οποίο συνέβαλε στη μέτρηση της ορθογραφικής επίδοσης είναι η παράμετρος-μεταβλητή που ονομάσαμε Πυκνότητα λάθους. Ως πυκνότητα λάθους ονομάζουμε το ποσοστό των ορθογραφικών λαθών που εντοπίσθηκαν επί του συνόλου των λέξεων που παράχθηκαν στο γραπτό κείμενο.