Ένταξη και παιδαγωγική αξιοποίηση των φυσικών δραστηριοτήτων ελεύθερου χρόνου στο σχολείο: η περίπτωση του διαλείμματος

This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



The Integration and pedagogical utilization of leisure time physical activities at school: the school recess case
Ένταξη και παιδαγωγική αξιοποίηση των φυσικών δραστηριοτήτων ελεύθερου χρόνου στο σχολείο: η περίπτωση του διαλείμματος

Lainakis, Georgios
Λαϊνάκης, Γεώργιος

PhD Thesis

2023


Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (WHO, 2020) συστήνει σε παιδιά και έφηβους ηλικίας 5-17 ετών κατά μέσο όρο 60 λεπτά μέτρια προς έντονη καθημερινή φυσική δραστηριότητα και τρεις φορές την εβδομάδα έντονης έντασης δραστηριότητες. Το σχολικό διάλειμμα παρέχει σημαντικές ευκαιρίες για Φυσικές Δραστηριότητες στα παιδιά, με πολλαπλά γνωστικά, σωματικά, συναισθηματικά και κοινωνικά οφέλη. Η παρούσα εργασία έχει ως αντικείμενο την αξιοποίηση του σχολικού διαλείμματος, με ελεύθερες και ημιδομημένες επιλογές φυσικών δραστηριοτήτων. Στην έρευνα συμμετείχαν έξι δημόσια δημοτικά σχολεία της Θεσσαλονίκης με 860 μαθητές και μαθήτριες (448 αγόρια και 412 κορίτσια) ηλικίας 8 - 11 χρόνων. Η έρευνα περιλάμβανε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση που αφορούσε το σύνολο του δείγματος, εξέτασε τις απόψεις και επιθυμίες των παιδιών για το διάλειμμα με τη βοήθεια δομημένου ερωτηματολογίου κλειστού τύπου (τύπου Linkert). Ταυτόχρονα καθορίστηκε η κοινωνιομετρική θέση των μαθητών/τριών με το κοινωνιόγραμμα και καταγράφηκαν τα επίπεδα φυσικών δραστηριοτήτων τους κατά τη διάρκεια του διαλείμματος με εργαλείο άμεσης παρατήρησης (SOPLAY). Στη δεύτερη φάση εφαρμόστηκε ένα πρόγραμμα παρέμβασης διάρκειας δέκα εβδομάδων σε τρία πειραματικά σχολεία, που βασίστηκε στις αντιλήψεις και τις επιθυμίες των μαθητών. Επανεξετάστηκαν οι αντιλήψεις των παιδιών για το διάλειμμα, καταγράφηκαν τα επίπεδα φυσικών δραστηριοτήτων αλλά και η κοινωνιομετρική τους κατάσταση. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα προγράμματα παρέμβασης με φυσικές δραστηριότητες στο διάλειμμα θεωρούνται πολύ σημαντικά για τα παιδιά και αποτελούν μια αποτελεσματική στρατηγική για την αύξηση των επιπέδων φυσικής δραστηριότητά τους και τη βελτίωση των κοινωνικών δεξιοτήτων και της κοινωνιομετρικής τους κατάταξης.
The World Health Organization (WHO, 2020) recommends young people aged 5–17 years should accumulate at least 60 minutes of moderate-intensity physical activity every day and include vigorous-intensity activities at least three times a week. School recess provide important opportunities for children to engage in physical activities with multiple cognitive, physical, emotional and social benefits. The aim of the present study was the utilization of school recess, by free choices and semi-structured physical activities. Six public elementary schools in Thessaloniki with 860 pupils (448 boys and 412 girls) aged 8-11 years participated in the study. The research consisted of two phases. The first phase, which involved the whole research sample, examined children's opinions and desires about recess using a structured closed-ended questionnaire (Linkert-type). At the same time, the sociometric classification of the students was determined using the sociogram and their physical activity levels during recess were recorded using a direct observation tool (SOPLAY). In the second phase, a ten-week intervention program was implemented in three experimental schools, based on recorded students' perceptions and desires. The children's perceptions of recess were reviewed and their physical activity levels and their sociometric status were recorded. The results indicate that school-based physical activity intervention programs have shown that are very important for children and is an effective strategy to increase their physical activity levels and the improvement of their social skills and status.

Κοινωνικές Επιστήμες ➨ Εκπαίδευση ➨ Εκπαίδευση και Έρευνα της εκπαίδευσης

Φυσική δραστηριότητα
Social Sciences
Physical activity
School recess
Εκπαίδευση και Έρευνα της εκπαίδευσης
Κοινωνικές δεξιότητες
Εκπαίδευση
Social skills
Σχολικό διάλειμμα
Προγράμματα παρέμβασης φυσικών δραστηριοτήτων
Education
Σχολικός ελεύθερος χρόνος
Κοινωνικές Επιστήμες
Education and Educational Research
School-based physical activity programs
School leisure time

Greek

University of Western Macedonia
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)