Statistical investigation of the contribution and the effect of new technologies on children's learning aged from 4-8 and and on special education

This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Στατιστική διερεύνηση της συμβολής και της επίδρασης των νέων τεχνολογιών στην εκμάθηση παιδιών ηλικίας 4-8 ετών και της ειδικής αγωγής
Statistical investigation of the contribution and the effect of new technologies on children's learning aged from 4-8 and and on special education

Kaltsidou, Despoina
Καλτσίδου, Δέσποινα

PhD Thesis

2023


This doctoral thesis focuses on how teaching with the use of New Technologies can contribute to student achievement compared to traditional teaching. The purpose of the doctoral thesis is to investigate to what extent New Technologies can contribute in improving the performance of students at very low levels of education (infants and 1st grade). In addition, the opinion of parents of young students will be investigated regarding the contribution of New Technologies, and their perception of the positive and negative effects on New Technologies will be captured. The sub-objectives of the doctoral thesis include the evaluation of the intelligence index by age group, the differentiation of performance and level of intelligence by gender and age group, and the possible relationship of student achievement with the educational level of parents. A questionnaire was distributed to parents who accepted and participated in the research, with the aim to explore their opinion on the positive and negative impact of Information and Communication Technologies (ICT). It was also investigated whether their opinion is influenced by their personal characteristics (gender, educational level, nationality, experience in using computers and the Internet). Finally, parents' views on online courses during the Covid-19 pandemic were explored.
Η παρούσα διδακτορική διατριβή επικεντρώνεται στη μελέτη του πώς η διδασκαλία με τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών μπορεί να συμβάλλει στην επίδοση των μαθητών έναντι της παραδοσιακής διδασκαλίας. Σκοπός της διδακτορικής διατριβής είναι να διερευνηθεί σε ποιον βαθμό μπορούν οι Νέες Τεχνολογίες να συμβάλλουν στη βελτίωση της επίδοσης των μαθητών των πολύ χαμηλών βαθμίδων εκπαίδευσης (νήπια και Α’ Δημοτικού). Επιπρόσθετα, θα διερευνηθεί η γνώμη των γονέων των μικρών μαθητών σχετικά με τη συμβολή των Νέων Τεχνολογιών, και θα αποτυπωθεί η αντίληψή τους ως προς τις θετικές και τις αρνητικές επιπτώσεις των Νέων Τεχνολογιών. Στους επιμέρους στόχους της διδακτορικής διατριβής περιλαμβάνονται η αξιολόγηση του δείκτη νοημοσύνης ανά ηλικιακή ομάδα, η διαφοροποίηση των επιδόσεων και του επιπέδου νοημοσύνης ανά φύλο και ηλικιακή ομάδα, και η ενδεχόμενη σχέση της επίδοσης των μαθητών με το μορφωτικό επίπεδο των γονέων. Στους γονείς που δέχτηκαν και συμμετείχαν στην έρευνα, διανεμήθηκε ένα ερωτηματολόγιο με στόχο να διερευνηθεί η γνώμη τους σχετικά με τη θετική και αρνητική επίδραση των Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.). Διερευνήθηκε, επίσης, αν η γνώμη τους επηρεάζεται από τα προσωπικά τους χαρακτηριστικά (φύλο, μορφωτικό επίπεδο, εθνικότητα, εμπειρία στη χρήση Η/Υ και διαδικτύου). Τέλος, διερευνήθηκε η άποψη των γονέων ως προς τα διαδικτυακά μαθήματα κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19.

Κοινωνικές Επιστήμες ➨ Άλλες Κοινωνικές Επιστήμες ➨ Κοινωνικές επιστήμες, άλλοι τομείς

Παραδοσιακή διδασκαλία
Other Social Sciences
Social Sciences
Intelligence
Νοημοσύνη
Social sciences, miscellaneous
Traditional teaching
Κοινωνικές Επιστήμες
Άλλες Κοινωνικές Επιστήμες
New technologies
Κοινωνικές επιστήμες, άλλοι τομείς
Νέες τεχνολογίες

Greek

Democritus University of Thrace (DUTH)
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ)

Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ). Σχολή Κοινωνικών, Πολιτικών & Οικονομικών Επιστημών. Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)