Η παρούσα διατριβή ασχολείται με τις πολιτικές εκδόσεις κατά τη διάρκεια της ελληνικής μακράς δεκαετίας του '60, 1963-1981. Ειδικότερα, παρέχει μια ιστορική αφήγηση των ελληνικών αριστερών εκδόσεων με την ευρεία έννοια (συμπεριλαμβανομένων των κομμουνιστικών, αριστερών, αναρχικών, αντικουλτούρας και εναλλακτικών μέσων ενημέρωσης) κατά την περίοδο αυτή. Το κύριο επιχείρημα της διατριβής είναι, ότι οι ελληνικές πολιτικές εκδόσεις κατά την υπό εξέταση περίοδο αποτελούσαν ένα διακριτό εκδοτικό πεδίο, σύμφωνα με την πραγματεία του John B. Thompson για τη θεωρία του εκδοτικού πεδίου, η οποία με τη σειρά της βασίζεται στη θεωρία του πεδίου του Pierre Bourdieu. Υποστηρίζω ότι το πολιτικό εκδοτικό πεδίο διαφέρει διακριτά από το εμπορικό εκδοτικό πεδίο ως προς τη σημασία των πέντε πηγών κεφαλαίου (οικονομικό, κοινωνικό, ανθρώπινο, διανοητικό, συμβολικό) που ορίζει ο Thompson. Ενώ και οι πέντε πηγές είναι παρούσες στο πεδίο των πολιτικών εκδόσεων, το οικονομικό κεφάλαιο, το οποίο είναι ζωτικής σημασίας στις εμπορικές εκδόσεις, έχει μικρότερη σημασία, ενώ το συμβολικό κεφάλαιο είναι υψίστης σημασίας. Είναι δυνατόν τα χαρακτηριστικά του πεδίου να είναι κοινά στο χώρο και στο χρόνο, αλλά η γενίκευση χωρίς έρευνα μπορεί εύκολα να οδηγήσει σε λανθασμένα συμπεράσματα, δεδομένου ότι τα πεδία εξελίσσονται στο χρόνο και επηρεάζονται επίσης από τις ειδικές κοινωνικές, πολιτικές, οικονομικές και τεχνολογικές συνθήκες κάθε χώρας. Έτσι, πρέπει να διερευνήσουμε κάθε πεδίο σε ένα συγκεκριμένο χρονικό και χωρικό πλαίσιο και αντλώντας από τη θεωρία των εκδοτικών πεδίων να προσδιορίσουμε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του.
This thesis deals with political publishing during the Greek long sixties, 1963-1981. In particular it provides a historical narrative of Greek left-wing publishing in the broad sense (including communist, leftist, anarchist, countercultural and alternative media) during this period. The major argument of this thesis is that Greek political publishing during the time under investigation constituted a distinctive publishing field, in terms of John B. Thompson’s treatise of the publishing field theory, which is in turn based on Pierre Bourdieu’s field theory. I argue that the political publishing field differs distinctively from the trade-publishing field in terms of the significance of the five sources of capital (economic, social, human, intellectual, symbolic) defined by Thompson. While all five are present in the political publishing field, economic capital, which is vital in trade publishing, is of less significance, while symbolic capital is of the utmost importance. It is possible for characteristics to be shared across time and space, but generalising without investigating can easily lead to wrong conclusions since fields evolve in time and are also affected by the specific social, political, economic, and technological conditions of each country. Thus we need to investigate each field in a specific time and space frame and by drawing upon the publishing field theory specify its particular characteristics.