Three essays on the geography of innovation: the role of transportation networks and institutions

This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Τρία κεφάλαια για τη γεωγραφία της καινοτομίας: ο ρόλος των δικτύων μεταφορών και των θεσμών
Three essays on the geography of innovation: the role of transportation networks and institutions

Tsiachtsiras, Georgios
Τσιαχτσίρας, Γεώργιος

PhD Thesis

2022


The first chapter of this dissertation, with the title "Transportation Networks and the Rise of the Knowledge Economy in 19th Century France", exploits an episode of French history to study the impact of the largest-scale construction of railroads on innovation performance. Over the second half of the 19th century, the roll-out of railroads transformed the French economy. Railways triggered economic relations and cultural environments, stimulated commerce and created new economic opportunities. In the second chapter of the thesis, "Rails and innovation: Evidence from China", we explore the impact of the enormous expansion of high-speed rail (HSR) lines in China, over the period 2008-2016, on knowledge diffusion and innovation performance. In this chapter, we report evidence that the opening of a HSR station is associated with an increase in the number of patents per capita of a city. We base our analysis on a recent and unique dataset of disambiguated Chinese inventors which covers the entire universe of patent applications of the China National Intellectual Property Administration database. In the last chapter of the dissertation, entitled "Religiosity and Innovation in 19th Century France", we study, from a historical perspective, the effect of religiosity on innovation.
Το πρώτο κεφάλαιο αυτής της διατριβής, με τον τίτλο "Δίκτυα Μεταφορών και Η Άνοδος της Γνώσης στην 19η Αιώνα Γαλλία", εκμεταλλεύεται ένα επεισόδιο της γαλλικής ιστορίας για να μελετήσει την επίδραση της μεγαλύτερης κατασκευής σιδηροδρόμων στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών. Κατά το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, η ανάπτυξη των σιδηροδρόμων άλλαξε τη γαλλική οικονομία. Οι σιδηρόδρομοι ενίσχυσαν τις οικονομικές σχέσεις, προωθώντας το εμπόριο και δημιουργώντας νέες οικονομικές ευκαιρίες. Στο δεύτερο κεφάλαιο της διατριβής, "Σιδηρόδρομοι και καινοτομία: Στοιχεία από την Κίνα", εξετάζουμε την επίδραση της τεράστιας επέκτασης των γραμμών υψηλής ταχύτητας στην Κίνα, κατά την περίοδο 2008-2016, στη διάδοση της γνώσης και την τεχνολογική απόδοση. Σε αυτό το κεφάλαιο, δείχνουμε ότι η έναρξη ενός σιδηροδρομικού σταθμού υψηλής ταχύτητας συνδέεται με αύξηση του αριθμού των διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας ανά κάτοικο. Βασίζουμε την ανάλυσή μας σε ένα πρόσφατο και μοναδικό σύνολο δεδομένων εφευρετών από την Κίνα το οποίο καλύπτει το σύνολο των αιτήσεων ευρεσιτεχνίας της βάσης δεδομένων της Εθνικής Διεύθυνσης Πνευματικής Ιδιοκτησίας της Κίνας. Στο τελευταίο κεφάλαιο της διατριβής, με τίτλο "Θρησκεία και Καινοτομία στην 19η Αιώνα Γαλλία", μελετούμε, από ιστορική άποψη, το αντίκτυπο της θρησκείας στην καινοτομία.

Κοινωνικές Επιστήμες ➨ Οικονομικά και Επιχειρήσεις ➨ Οικονομικά

Economics and Business
Οικονομικά
Social Sciences
Transportation networks
Ecomonics
Κοινωνικές Επιστήμες
Καινοτομία
Innovation diffusion
Δίκτυα μεταφορών
Θεσμοί
Institutions
Οικονομικά και Επιχειρήσεις

English

Institutes outside Greece
Ιδρύματα Εξωτερικού

Universitat de Barcelona. School of Economics




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)