Ευαλωτότητα και εκπαίδευση στην πρώιμη παιδική ηλικία - Παιδαγωγική αντιμετώπιση παιδιών που προέρχονται από ευάλωτες ομάδες πληθυσμού

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Ευαλωτότητα και εκπαίδευση στην πρώιμη παιδική ηλικία - Παιδαγωγική αντιμετώπιση παιδιών που προέρχονται από ευάλωτες ομάδες πληθυσμού

Γεωργίου, Μαρία

Σιδηροπούλου - Κανέλλου, Τρυφαίνη
Σχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών
MOUSENA, ELENI
SAITI, ANNA
Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία

Πτυχιακή εργασία

2022-09-13

2022-09-19T07:20:35Z


Εισαγωγή: Οι στάσεις, η ετοιμότητα και η επιστημονική κατάρτιση των εκπαιδευτικών σε ζητήματα παιδαγωγικής διαχείρισης των μειονεκτούντων παιδιών μπορούν να επηρεάσουν καταλυτικά την εκπαιδευτική προσαρμογή των παιδιών. Σκοπός: Η παρούσα εργασία διερευνά την παιδαγωγική αντιμετώπιση των παιδιών από ευάλωτες ομάδες πληθυσμού, και ειδικότερα από οικογένειες ανέργων, ατόμων με αναπηρία, αναλφάβητων, ατόμων από θρησκευτικές ή πολιτισμικές μειονότητες, από μονογονεϊκές οικογένειες, πρόσφυγες και μετανάστες. Μέθοδος: Η μεθοδολογία που χρησιμοποιείται για αυτόν το σκοπό είναι η ποιοτική. Εφαρμόζεται η τεχνική της ημι-δομημένης συνέντευξης σε εν ενεργεία παιδαγωγούς προσχολικής αγωγής που υπηρετούν στη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση, με σκοπό τη συλλογή των προς ανάλυση δεδομένων. Τα ερωτήματα που διερευνώνται ιδιαίτερα είναι το ποιες είναι οι δυσκολίες και τα προβλήματα που συναντούν οι παιδαγωγοί στο έργο τους σχετικά με τα παιδιά από ευάλωτα οικογενειακά περιβάλλοντα, πώς αντιμετωπίζουν παιδαγωγικά αυτές τις δυσκολίες και το αν οι παιδαγωγοί αισθάνονται επαρκείς για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις διαχείρισης ευάλωτων παιδιών. Αποτελέσματα: Η παρουσίαση των αποτελεσμάτων αναδεικνύει ξεκάθαρα ότι η πλειοψηφία των παιδαγωγών του δείγματος διακρίνει την αδυναμία επικοινωνίας των παιδαγωγών με τους αλλοδαπούς μαθητές και γονείς, τη δυσκολία παροχής του απαραίτητου εκπαιδευτικού υλικού στους μαθητές και την απουσία των γονέων από τις εκπαιδευτικές δράσεις ως τις κύριες δυσκολίες που συναντούν στο εκπαιδευτικό τους έργο με ευάλωτα παιδιά. Επιπλέον, εντάσσει στις κύριες πρακτικές διαχείρισης των προαναφερθέντων δυσκολιών την συνεχή επικοινωνία με τους μαθητές και τους γονείς, την ενθάρρυνση των μαθητών και της οικογένειας για περισσότερη εμπλοκή στο εκπαιδευτικό πλαίσιο και την ενασχόληση των παιδιών με καλλιτεχνικές δραστηριότητες. Επιπροσθέτως, διασαφηνίζει την χαμηλή αίσθηση επαγγελματικής επάρκειας των παιδαγωγών του δείγματος ως προς τις απαιτήσεις της παιδαγωγικής διαχείρισης των μειονεκτούντων παιδιών. Συγχρόνως, τονίζει ρητώς την ανάγκη για καλύτερη προπτυχιακή εκπαίδευση και για διαρκή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Τα αποτελέσματα της παρούσας εργασίας συνδέονται με την υπάρχουσα βιβλιογραφία και έρευνα. Συμπεράσματα: Ως γενικό συμπέρασμα της εργασίας συνάγεται ότι οι παιδαγωγοί προσχολικής ηλικίας επιδεικνύουν ευαισθησία για τα παιδιά από ευάλωτες κατηγορίες πληθυσμού και εφαρμόζουν διαφοροποιημένες παιδαγωγικές πρακτικές. Τα συμπεράσματα της εργασίας θεωρούμε ότι συμβάλουν στην ενίσχυση της γνώσης των επαγγελματιών της εκπαίδευσης για το εν λόγω θέμα και στον εμπλουτισμό της σύγχρονης βιβλιογραφίας και έρευνας αναφορικά με τέτοια ζητήματα.


Ευαλωτότητα
Early childhood
Παιδαγωγική διαχείριση
Professional competence
Πρώιμη παιδική ηλικία
Vulnerability
Pedagogical management
Επαγγελματική επάρκεια

Ελληνική γλώσσα

Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ - Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία - Πτυχιακές εργασίες

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.