Η αποτελεσματικότητα των θεραπευτικών προσεγγίσεων που εστιάζουν στη συμμετοχή για παιδιά και εφήβους με αναπηρία

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η αποτελεσματικότητα των θεραπευτικών προσεγγίσεων που εστιάζουν στη συμμετοχή για παιδιά και εφήβους με αναπηρία

Βακαλάκη, Θεοδώρα

Τμήμα Φυσικοθεραπείας
Κομπότη, Αικατερίνη
Σχολή Επιστημών Υγείας & Πρόνοιας
Papadopoulou, Marianna
Bakalidou, Daphne

Πτυχιακή εργασία

2022-10-04

2022-10-21T06:34:57Z


Εισαγωγή: Η κινητική αναπηρία συνιστά τη πιο συνήθη μορφή αναπηρίας και αναφέρεται σε οποιαδήποτε παθολογική κατάσταση προκαλεί σωματική δυσλειτουργία και περιορισμό της κίνησης του ατόμου. Η κινητική αναπηρία στα παιδιά και τους εφήβους επηρεάζει σημαντικά την φυσιολογική ανάπτυξη τους και συμβάλει στον περιορισμό της συμμετοχής τους σε δραστηριότητες της καθημερινής ζωής στο σπίτι, στο σχολείο και στην κοινότητα. Από τη δημοσίευση της Διεθνούς Ταξινόμησης της Λειτουργικότητας (ICF) το 2001, η ενίσχυση της Συμμετοχής των παιδιών και των εφήβων με αναπηρία έχει αποτελέσει τον ύστατο θεραπευτικό και εκπαιδευτικό στόχο και πρωταρχικό σκοπό της θεραπευτικής παρέμβασης. Σκοπός: Σκοπός της συστηματικής ανασκόπησης είναι ο εντοπισμός των ερευνητικών μελετών οι οποίες εξετάζουν την αποτελεσματικότητα των θεραπευτικών παρεμβάσεων στη βελτίωση της Συμμετοχής σε παιδιά και εφήβους με κινητική αναπηρία. Μέθοδος: Πραγματοποιήθηκε αναζήτηση σε 5 βάσεις δεδομένων, PubMed, Cochrane Library, Science Direct, Scopus και Web of Science, για τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες μελέτες από το 2001 έως σήμερα, οι οποίες περιλαμβάνουν θεραπευτική παρέμβαση σε παιδιά με κινητική αναπηρία, ηλικίας 5 έως 18 ετών, και πρωτεύον ή δευτερεύον αποτέλεσμα τη Συμμετοχή. Αποτελέσματα: Εννέα τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες μελέτες συμπεριλήφθηκαν στη ανασκόπηση. Πέντε εξ αυτών μελετούσαν τη Συμμετοχή ως πρωτεύον αποτέλεσμα και τέσσερεις ως δευτερεύον. Πέντε μελέτες ανέφεραν στα αποτελέσματά τους θετική επίδραση από την θεραπευτική παρέμβαση στην Συμμετοχή κυρίως σε δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου και αναψυχής σε διάφορα περιβάλλοντα όπως το σπίτι και το σχολείο. Αναγνωρίστηκε μόνο μια μελέτη που περιελάβανε θεραπευτική παρέμβαση ειδικά διαμορφωμένη με στόχο την ενίσχυση της Συμμετοχής. Καμία μελέτη δεν αναγνώρισε κάποια ιδιαίτερη σχέση μεταξύ βελτίωσης σε επίπεδο σωματικών δομών και λειτουργιών και σε επίπεδο Συμμετοχής. Συμπεράσματα: Υπάρχει μικρός αριθμός τυχαιοποιημένων ελεγχόμενων μελετών που μελετάνε τη Συμμετοχή ως θεραπευτικό αποτέλεσμα. Οι θεραπευτικές παρεμβάσεις που είχαν θετική επίδραση στη Συμμετοχή ήταν κατά κύριο λόγο αυτές που είτε ήταν σχεδιασμένες αποκλειστικά για την βελτίωση της Συμμετοχής είτε ήταν πιο στοχοκατευθυνόμενες. Οι πιο γενικευμένες παρεμβάσεις φαίνεται να μην έχουν σημαντικά αποτελέσματα στη Συμμετοχή. Οι παρεμβάσεις που είχαν θετική επίδραση στη Συμμετοχή δεν έδειξαν αντίστοιχη βελτίωση στις σωματικές δομές και λειτουργίες καθώς και το αντίστροφο, αναδεικνύοντας την έλλειψη άμεσης σύνδεσης μεταξύ των δύο.


Κινητική αναπηρία
Συμμετοχή
Παιδιά
Έφηβοι
Θεραπευτική παρέμβαση

Ελληνική γλώσσα

Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΥΓΕΙΑΣ & ΠΡΟΝΟΙΑΣ - Τμήμα Φυσικοθεραπείας - Πτυχιακές εργασίες

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.