Η επίδραση της ενσυναίσθησης διευθυντή σχολικής μονάδας στο μοντέλο διοίκησης

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η επίδραση της ενσυναίσθησης διευθυντή σχολικής μονάδας στο μοντέλο διοίκησης

Γιαννάτου, Χριστίνα
Μπαρτζώκα, Αλεξία

Σχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών
Πιερράκος, Γεώργιος
Σαλμόν, Ιωάννης
Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων
Yannas, Prodromos
Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία

2021-02-26

2021-03-10T12:16:11Z


Τις τελευταίες δεκαετίες όλο και περισσότεροι μελετητές ασχολούνται με την ενσυναίσθηση, σε μια προσπάθεια διάκρισης, διερεύνησης και εμβάθυνσης στην έννοιας και της επίδρασής της σε διάφορους τομείς της ζωής μας. Η παρούσα εργασία αποτελεί μια προσπάθεια να αναδείξει την επίδραση της ενσυναίσθησης των διευθυντών Α΄/ βάθμιας και Β΄/ βάθμιας εκπαίδευσης στην επιλογή μοντέλου διοίκησης των σχολικών μονάδων. Εφαλτήριο αποτέλεσε η τάση απομάκρυνσης, στη σύγχρονη εποχή, από την αντίληψη που θεωρεί τον εργαζόμενο ως μονοδιάστατη παραγωγική μονάδα και η στροφή στην αναγνώριση των συναισθημάτων, με απώτερο σκοπό τις καλύτερες διαπροσωπικές σχέσεις και την καλύτερη διοίκηση των οργανισμών από τους ηγέτες τους. Η ηγεσία εκφράζεται όπως όλες οι ανθρώπινες σχέσεις και γι΄ αυτό απαιτείται χρόνος, προσπάθεια, κατανόηση κ.α. Συνεπώς, για να τα πετύχει αυτά ένας ηγέτης χρειάζεται να έχει αναπτύξει την ικανότητα της ενσυναίσθησης. Η ενσυναίσθηση χωρίζεται κυρίως σε δυο είδη, τη γνωστική ενσυναίσθηση, που είναι η ικανότητα των ατόμων να ασπάζονται απόψεις των άλλων και να καταλαβαίνουν τις αντιδράσεις τους και τη συναισθηματική ή θυμική ενσυναίσθηση, η οποία έχει τρεις επιμέρους διαστάσεις : την προσωπική ανησυχία, την ενσυναίσθητη ανησυχία και τη φαντασιακή ενσυναίσθηση. Στον τομέα της διοίκησης – ηγεσίας συναντάμε τρία μοντέλα ηγεσίας που εφαρμόζονται και στο χώρο της εκπαίδευσης και είναι η μετασχηματιστική ηγεσία, η συναλλακτική ηγεσία και η παθητική/προς αποφυγή ηγεσία. Στην έρευνα συμμετείχαν διευθυντές Α΄/ βάθμιας και Β΄/ βάθμιας εκπαίδευσης (Ν=133). Όσοι έλαβαν μέρος στην έρευνα συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο διαπροσωπικής ανταπόκρισης (Interpersonal Reactivity Scale, Davis 1980) και το ερωτηματολόγιο (Multifactor Leadership Questionnaire (M.L.Q) των Avolio & Bass, για την εκτίμηση των ηγετικών χαρακτηριστικών. Τα αποτελέσματα της έρευνάς μας ανέδειξαν πως οι διευθυντές παρουσιάζουν υψηλά ποσοστά ενσυναίσθησης και ειδικότερα γνωστικής ενσυναίσθησης και εφαρμόζουν τις αρχές της μετασχηματιστικής ηγεσίας. Με βάση τα πορίσματα της έρευνας ενισχύεται η θεωρία, ότι η ενσυναίσθηση επηρεάζει τη διαδικασία διοίκησης.


Διοίκηση
Πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Συναισθηματική ενσυναίσθηση
Γνωστική ενσυναίσθηση
Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Προς αποφυγή ηγεσία
Ενσυναίσθηση
Διευθυντές σχολικών μονάδων
Ηγεσία
Παθητική ηγεσία
Μετασχηματιστική ηγεσία
Μοντέλα ηγεσίας
Συναλλακτική ηγεσία

Ελληνική γλώσσα

Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ - Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων - Μεταπτυχιακές διπλωματικές εργασίες - Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.