Η κλινική διακυβέρνηση ως μηχανισμός διασφάλισης ποιότητας των υπηρεσιών υγείας

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η κλινική διακυβέρνηση ως μηχανισμός διασφάλισης ποιότητας των υπηρεσιών υγείας

Δούπα, Ζωή

Τμήμα Πολιτικών Δημόσιας Υγείας
Παπανικολάου, Βασιλική
Zavras, Dimitris
Σίμου, Ευστρατία
Ηγεσία, Καινοτομία & Πολιτικές Αξίας στην Υγεία
Σχολή Δημόσιας Υγείας

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία

2023-02-24

2023-02-28T14:25:53Z


Εισαγωγή: Η ποιότητα των υπηρεσιών υγείας είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες για την παροχή των υπηρεσιών υγείας. Αναφορικά με τη σημασία και το ζωτικό ρόλο της ποιότητας στον τομέα της υγείας, μια έννοια γνωστή ως «Κλινική Διακυβέρνηση» (ΚΔ) έχει εισαχθεί στον τομέα της υγείας, η οποία αποσκοπεί στην ενίσχυση της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας. Σκοπός: Η αξιολόγηση του κλίματος της ΚΔ σε ένα δημόσιο νοσοκομείο της Αττικής και η διερεύνηση των προσδιοριστών των απόψεων των εργαζομένων για κάθε διάσταση της ΚΔ. Μεθοδολογία: Πραγματοποιήθηκε μια συγχρονική μελέτη, με δειγματοληψία ευκολίας, όπου ο μελετώμενος πληθυσμός αποτελούνταν από 339 που εργάζονταν σε ένα δημόσιο νοσοκομείο της Αττικής. Το ποσοστό συμμετοχής ήταν 75,3% (339/450). Η συλλογή των στοιχείων της έρευνας πραγματοποιήθηκε εντός χρονικού διαστήματος δύο μηνών (Νοέμβριος 2022 έως Δεκέμβριος 2022). Για την εκτίμηση του κλίματος της κλινικής διακυβέρνησης χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο Clinical Governance Climate Questionnaire (CGCQ). Για την εκτίμηση του κλίματος της κλινικής διακυβέρνησης αξιολογήθηκαν οι εξής έξι παράμετροι: α) η βελτίωση της ποιότητας, β) η διαχείριση των κινδύνων, γ) η δίκαιη επιβολή ποινών, δ) η οργανωσιακή μάθηση, ε) οι ευκαιρίες για εκπαίδευση και ανάπτυξη και στ) η συναδελφική συνεργασία. Αποτελέσματα: Οι μέσες τιμές τόσο για τη συνολική βαθμολογία όσο και για τους έξι παράγοντες δηλώνουν μέτριο επίπεδο της ΚΔ. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της πολυμεταβλητής γραμμικής παλινδρόμησης, η ηλικία σχετίζονταν με τις απόψεις για την ΚΔ. Αναλυτικότερα, βρέθηκε ότι οι εργαζόμενοι μεγαλύτερης ηλικίας είχαν θετικότερη άποψη για τους παράγοντες «βελτίωση της ποιότητας», «διαχείριση κλινικών κινδύνων», «συναδελφική συνεργασία», «ευκαιρίες για εκπαίδευση και ανάπτυξη», σε σχέση με τους νεότερους εργαζόμενους (p<0,05). Αναφορικά με τη συνολική βαθμολογία της ΚΔ βρέθηκε ότι οι εργαζόμενοι μεγαλύτερης ηλικίας είχαν συνολικά θετικότερη άποψη για την κλινική διακυβέρνηση σε σχέση με τους νεότερους εργαζόμενους (p<0,05). Επιπλέον, βρέθηκε ότι οι εργαζόμενοι στην ιατρική και διοικητική υπηρεσία είχαν θετικότερη άποψη για τις παραμέτρους «βελτίωση της ποιότητας» και «συνολική βαθμολογία της ΚΔ» σε σχέση με τους εργαζόμενους» στη νοσηλευτική υπηρεσία (p<0,05). Τέλος, οι εργαζόμενοι στη διοικητική υπηρεσία είχαν θετικότερη άποψη για τις παραμέτρους «διαχείριση κλινικών κινδύνων» και «δίκαιη επιβολή ποινών» σε σχέση με τους εργαζόμενους στην ιατρική και νοσηλευτική υπηρεσία (p<0,05). Συμπεράσματα: Δεδομένου ότι η αξιολόγηση του κλίματος της ΚΔ στο νοσοκομείο που διεξήχθη η μελέτη ήταν μέτριο, υπάρχουν περιθώρια για βελτίωση της ΚΔ στο νοσοκομείο. Η θέσπιση μέτρων και η υιοθέτηση στρατηγικών που θα εξασφαλίσουν την πλήρη εφαρμογή του πρωτοκόλλου της ΚΔ στα νοσοκομεία είναι καθοριστικής σημασίας και θα συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό στη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγειονομικής περίθαλψης.


Clinical Governance Climate Questionnaire (CGCQ)
Οργανωσιακή κουλτούρα
Οργανωσιακό κλίμα
Ποιότητα υπηρεσιών υγείας
Κλινική διακυβέρνηση

Ελληνική γλώσσα

Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

ΣΧΟΛΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ - Τμήμα Πολιτικών Δημόσιας Υγείας - Μεταπτυχιακές διπλωματικές εργασίες - Ηγεσία, Καινοτομία & Πολιτικές Αξίας στην Υγεία

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.el




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.