Η αντίληψη των γονέων για την συναισθηματική κακοποίηση από φορείς του παιδικού σταθμού και η σχέση της με τις γονικές πρακτικές

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η αντίληψη των γονέων για την συναισθηματική κακοποίηση από φορείς του παιδικού σταθμού και η σχέση της με τις γονικές πρακτικές

Κάσα, Χρύσα

Παπαηλιού, Χριστίνα
Σχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών
Κονταξοπούλου, Διονυσία
Ναυρίδη, Ευανθία
Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία

Πτυχιακή εργασία

2023-07-31

2023-08-06T04:00:33Z


Η παιδική κακοποίηση είναι ένα θέμα το οποίο επηρεάζει την συναισθηματική και νοητική ανάπτυξη των παιδιών. Συγκεκριμένα, όσον αφορά την συναισθηματική κακοποίηση, η οποία ήταν και η πιο συχνή μορφή κακοποίησης, τα παιδιά που την έχουν βιώσει να εμφανίσουν συμπτώματα μετατραυματικού στρες, κατάθλιψη και εγκληματική συμπεριφορά. Η επιρροή των γονέων είναι σημαντική καθώς είναι οι πρώτοι φορείς κοινωνικοποίησης των παιδιών αλλά και ανταλλαγής συναισθημάτων, επομένως μπορούν να αναγνωρίζουν καλύτερα τα συναισθήματα των παιδιών τους. Επιπροσθέτως, ανταλλαγή συναισθημάτων και εμπειριών υπάρχει ανάμεσα και στους φορείς της εκπαίδευσης και τα παιδιά, με αποτέλεσμα να επηρεάζονται τα παιδιά. Με βάση έρευνες που αναφέρονται και στην παρούσα έρευνα είναι γνωστό ότι μπορεί να υπάρξει κάποια μορφή κακοποίησης στους παιδικούς σταθμούς, για παράδειγμα η «καρέκλα της σκέψης» και άλλες μορφές συναισθηματικής κακομεταχείρισης. Σκοπός της παρούσας έρευνας, ήταν να μελετηθεί το αν οι γονείς κατανοούν την ύπαρξη συναισθηματικής κακοποίησης από φορείς του παιδικού σταθμού και αν οι πρακτικές τους μπορούν να επηρεάζουν την κατανόηση αυτή. Τα δευτερεύοντα ερωτήματα ήταν αν η ηλικία και το μορφωτικό επίπεδο μπορούν να επηρεάσουν τις γονικές πρακτικές. Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε ήταν ποσοτική με την χρήση ερωτηματολογίων που δημοσιοποιήθηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Για την συλλογή των δεδομένων χορηγήθηκαν α) η Υποκλίμακα Συναισθηματικής Κακομεταχείρισης (Psychological Maltreatment Subscale of the Student Alienation Trauma Scale, SATS) που διεξάχθηκε από τροποποιημένες ερωτήσεις της κλίμακας Αποξένωσης των μαθητών λόγω Ψυχικού Τραύματος, και αφορούσε τον βαθμό κατανόησης των γονέων για την συναισθηματική κακοποίηση και β) το Ερωτηματολόγιο των Γονικών Πρακτικών (Childhood Parenting Questrionnaire (CECPAQ). Από τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας φάνηκε ότι δεν υπάρχει κάποια συσχέτιση, όσον αφορά την αντίληψη των γονέων, με καμία γονική πρακτική. Εν συνεχεία των ερευνητικών ερωτημάτων δεν φάνηκε να υπάρχει κάποια συσχέτιση με το μορφωτικό επίπεδο, όπως επίσης και με την ηλικία των γονέων. Επομένως, γίνεται κατανοητό ότι το παρόν ερευνητικό θέμα χρήζει παραπάνω μελέτης, καθώς δεν υπάρχει κάποια συσχέτιση με τις γονικές πρακτικές και την αντίληψη των γονέων. Ο λόγος για τον οποίον μπορεί τα αποτελέσματα να ήταν αρνητικά, είναι είτε διότι μπορεί εν τέλη να μην υφίσταται συναισθηματική κακοποίηση από φορείς του παιδικού σταθμού είτε διότι δεν υπάρχει κάποια συσχέτιση με τις συγκεκριμένες πρακτικές. Ωστόσο μπορεί αν μελετηθεί κάποιος άλλος παράγοντας όπως για παράδειγμα ο χρόνος που περνάνε οι γονείς μαζί με τα παιδιά τους ή το οικονομικό επίπεδο της οικογένειας τα αποτελέσματα να είναι διαφορετικά.


Γονικές πρακτικές
Συναισθηματική κακοποίηση παιδιού
Προσχολική ηλικία
Παιδικοί σταθμοί
Αντίληψη γονέων

Ελληνική γλώσσα

Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ - Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία - Πτυχιακές εργασίες

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.