Η σημασία του παιχνιδιού στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση και παρέμβαση σε παιδιά στην προσχολική ηλικία

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η σημασία του παιχνιδιού στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση και παρέμβαση σε παιδιά στην προσχολική ηλικία

Μασούρα, Ανδρομάχη

Παπαδημητρίου, Μαρία
Τμήμα Εργοθεραπείας
Αθανασοπούλου, Χριστίνα
Σχολή Επιστημών Υγείας & Πρόνοιας
Vlotinou, Pinelopi

Πτυχιακή εργασία

2023-10-05

2023-10-18T08:47:26Z


Η παρούσα πτυχιακή εργασία πραγματοποιήθηκε με τη μέθοδο της βιβλιογραφικής ανασκόπησης και διερευνά τη σημασία του παιχνιδιού στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση και παρέμβαση σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Το θέμα αναλύεται διεξοδικά και προσεγγίζεται ξεχωριστά η χρήση του παιχνιδιού σε κάθε στάδιο της εργοθεραπευτικής διαδικασίας. Στο πρώτο κεφάλαιο γίνεται μία εισαγωγή στο τι πραγματεύεται αυτή η πτυχιακή εργασία. Στο κεφάλαιο που ακολουθεί ασχολούμαστε με το παιδί και την φυσιολογική ανάπτυξη αυτού όσον αφορά στον κινητικό τομέα, στο γνωστικό τομέα, την ψυχοσυναισθηματική του ανάπτυξη και την κοινωνικότητά του ειδικά κατά την προσχολική περίοδο, η οποία μας ενδιαφέρει. Στο τρίτο κεφάλαιο προσπαθήσαμε να εξερευνήσουμε το παιχνίδι. Αρχικά γίνεται αναφορά σε διάφορους ορισμούς αυτού που έχουν βρεθεί και γίνεται μια ιστορική αναδρομή ξεκινώντας από την αυγή της ανθρωπότητας έως τη σημερινή εποχή. Στη συνέχεια αναλύονται οι θεωρίες που έχουν διατυπωθεί για το παιχνίδι καθώς και τα είδη του παιχνιδιού και η σημασία του. Τέλος εστιάζουμε στο παιχνίδι των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Στο τέταρτο κεφάλαιο, γίνεται μια εισαγωγή στην επιστήμη της εργοθεραπείας, συγκεκριμένα στην παιδιατρική εργοθεραπεία και στα κεφάλαια πέντε και έξι μελετάται η χρήση του παιχνιδιού στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση και παρέμβαση σε παιδιά προσχολικής ηλικίας αντίστοιχα. Προκειμένου να ερευνήσουμε τη σημασία του παιχνιδιού στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση και παρέμβαση μελετήθηκαν οι κατευθυντήριες οδηγίες του Royal College of Occupational Therapists, οι οποίες δημοσιεύθηκαν το 2023. Στο πέμπτο κεφάλαιο αναφέρονται αξιολογητικά εργαλεία τα οποία είτε αξιολογούν το παιχνίδι είτε το χρησιμοποιούν για την αξιολόγηση διαφόρων δεξιοτήτων του παιδιού. Στο έκτο κεφάλαιο γίνεται αρχικά μία αναφορά στις έννοιες των μοντέλων πρακτικής και των πλαισίων αναφοράς, ενώ αναλύεται το Πλαίσιο Αναφοράς της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης και το Νευροαναπτυξιακό. Στη συνέχεια, παρουσιάζονται κάποιες τεχνικές με τις οποίες οι εργοθεραπευτές μπορούν να χρησιμοποιήσουν το παιχνίδι στην παρέμβασή τους, όπως η παιγνιοθεραπεία, το Παιχνίδι στο Πάτωμα (Floortime Play) και η θεραπευτική παρέμβαση με βάση τα LEGO® (LEGO®-based Therapy - Building Language Using LEGO® Bricks). Η παρούσα πτυχιακή εργασία ολοκληρώνεται με το κεφάλαιο των συμπερασμάτων στο οποίο συνοψίζονται τα θέματα που έχουν αναλυθεί και παρουσιάζονται οι περιορισμοί της έρευνας που διεξήχθη για την τεκμηρίωση όσων αναφέρονται σε αυτήν.


Εργοθεραπευτική αξιολόγηση
Παιδιά προσχολικής ηλικίας
Εργοθεραπευτική παρέμβαση
Εργοθεραπεία
Παιχνίδι

Ελληνική γλώσσα

Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΥΓΕΙΑΣ & ΠΡΟΝΟΙΑΣ - Τμήμα Εργοθεραπείας - Πτυχιακές εργασίες

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.