Συγκριτική αξιολόγηση των εναλλακτικών δομών εκπαίδευσης κωφών και βαρήκοων : ειδικά σχολεία έναντι γενικών σχολείων

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Συγκριτική αξιολόγηση των εναλλακτικών δομών εκπαίδευσης κωφών και βαρήκοων : ειδικά σχολεία έναντι γενικών σχολείων

Σκάνδαλου, Αγλαΐα

Σχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών
Πιερράκος, Γεώργιος
Spyridakos, Athanasios
Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων
Yannas, Prodromos
Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία

2021-04-06

2021-04-13T11:47:11Z


Η εκπαίδευση των παιδιών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι ένα εκπαιδευτικό , αλλά και κοινωνικό θέμα που απασχολεί έντονα τη διεθνή εκπαιδευτική κοινότητα τα τελευταία χρόνια. Στην παρούσα εργασία, παρουσιάζεται συγκεκριμένα, η εκπαίδευση των μαθητών με προβλήματα ακοής. Η καθιερωμένη και αναγνωρισμένη, έπειτα από πολλούς αγώνες, γλώσσα των κωφών, είναι η νοηματική γλώσσα. Η νοηματική γλώσσα αφορά σε μία μη λεκτική και περιγραφική επικοινωνία , που επιτυγχάνεται με τις κινήσεις των χεριών και του σώματος και τις εκφράσεις του προσώπου. Η κάθε χώρα, έχει τη δική της αναγνωρισμένη νοηματική γλώσσα και είναι αυτή που χρησιμοποιεί η κάθε κοινότητα των κωφών και αυτή που διδάσκεται στους κωφούς/ βαρήκοους μαθητές. Όσον αφορά την Ελλάδα, υπάρχουν τα ειδικά σχολεία κωφών και βαρήκοων, όπου οι μαθητές φοιτούν μαθαίνοντας ως πρώτη γλώσσα την ελληνική νοηματική γλώσσα (ΕΝΓ), που βασίζεται στην ελληνική γλώσσα , αλλά με διαφορετικούς κανόνες σύνταξης και γραμματικής. Βέβαια, οι κωφοί/ βαρήκοοι μαθητές, μπορούν να φοιτήσουν και στα γενικά σχολεία και η απόφαση για την επιλογή της εκπαιδευτικής μονάδας φοίτησης των μαθητών, γίνεται από τους γονείς. Έτσι ο γονέας, έχοντας τη διάγνωση από τον αρμόδιο κρατικό φορέα για την προτεινόμενη εκπαιδευτική μονάδα φοίτησης, μπορεί να αποφασίσει και να εγγράψει τον μαθητή όπου αυτός κρίνει ορθότερο. Σε αυτό το πλαίσιο, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται η τάση να προτιμώνται τα γενικά σχολεία για τη φοίτηση των κωφών/ βαρήκοων μαθητών και να κλείνουν ειδικές εκπαιδευτικές μονάδες κωφών/ βαρήκοων. Άλλωστε, η διεθνής εκπαιδευτική κοινότητα, παρουσιάζει τη συμπερίληψη ως τη νέα ιδανικότερη μορφή εκπαιδευτικής διαδικασίας και κοινωνικής ένταξης όλων των μαθητών. Κατά τη συμπερίληψη, όλοι οι μαθητές φοιτούν στο ίδιο σχολείο, το σχολείο της γειτονιάς τους, και ανάλογα με τις δυσκολίες και τις ανάγκες του καθενός, υπάρχει εξιδανικευμένος τρόπος διδασκαλίας ρυθμιζόμενος πάνω στις ανάγκες του κάθε μαθητή , εντός του σχολείου. Στην περίπτωση των κωφών/ βαρήκοων μαθητών, για να επιτευχθεί η συμπερίληψη, είναι απαραίτητες κάποιες προϋποθέσεις , όπως η ύπαρξη παράλληλης στήριξης στον μαθητή με άριστη γνώση της ελληνικής νοηματικής γλώσσας, η γνώση στοιχειώδους νοηματικής γλώσσα από τους εκπαιδευτικούς της τάξης και τους μαθητές, η χρήση οπτικών μέσων κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας , η ύπαρξη ειδικού επαγγελματικού προσωπικού στο σχολικό περιβάλλον, όπως διερμηνείς, λογοθεραπευτές, ψυχολόγοι, και άλλες προϋποθέσεις για τις οποίες πέρα από το ίδιο το σχολείο, θα πρέπει να μεριμνήσει αρχικά το κράτος. Με βάση τα παραπάνω, επιλέχθηκε σαν θέμα προς μελέτη στην παρούσα εργασία, η εκπαίδευση των κωφών/ βαρήκοων μαθητών και αν το ειδικό σχολείο κωφών/ βαρήκοων ή το γενικό σχολείο είναι το καταλληλότερο εκπαιδευτικό πλαίσιο και σχολικό περιβάλλον για τη φοίτησή του.


Κωφοί
Συμπερίληψη
Μαθητές
Βαρήκοοι
Συμπεριληπτική εκπαίδευση
Εκπαίδευση
Κώφωση

Ελληνική γλώσσα

Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ - Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων - Μεταπτυχιακές διπλωματικές εργασίες - Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.