Σχεδιασμός Παιδικής Χαράς στα πλαίσια του Συμπεριλπτικού Κοινωνικού Σχεδιασμού

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Σχεδιασμός Παιδικής Χαράς στα πλαίσια του Συμπεριλπτικού Κοινωνικού Σχεδιασμού

Κλείτσα, Πανωραία
Τρανού, Αμαλία

Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής
Θεοτοκάτου, Ελένη
SKALKOU, KATERINA
Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών & Πολιτισμού
Πόλη, Μαρία

Πτυχιακή εργασία

2024-07-12

2024-07-19T07:52:47Z


Η παρούσα πτυχιακή εργασία έχει ως στόχο τον σχεδιασμό μιας παιδικής χαράς σε ένα πάρκο, η οποία θα είναι προσβάσιμη και κατάλληλη για όλα τα παιδιά, συμπεριλαμβανομένων εκείνων με αναπηρίες. Στα επόμενα κεφάλαια, αναλύονται λεπτομερώς οι βασικές έννοιες και οι παράγοντες που αφορούν τον σχεδιασμό και την υλοποίηση αυτής της παιδικής χαράς.​ Αρχικά, διερευνάται η έννοια της αναπηρίας και ο κοινωνικός αποκλεισμός που αντιμετωπίζουν τα άτομα αυτά, δίνοντας έμφαση στην ανάγκη για ενσωμάτωση και ισότιμη πρόσβαση σε όλες τις δραστηριότητες. Στη συνέχεια εξετάζεται η σημασία του παιχνιδιού για όλα τα παιδιά, υπογραμμίζοντας τα ψυχολογικά, σωματικά και κοινωνικά οφέλη που προσφέρει.​ Γίνεται αναφορά στον ασφαλή σχεδιασμό των παιδικών χαρών, με έμφαση σε κριτήρια και προδιαγραφές που πρέπει να πληρούνται για να εξασφαλιστεί η ασφάλεια όλων των παιδιών. ​ Ο σκοπός αυτής της εργασίας είναι η δημιουργία μιας παιδικής χαράς που να μπορεί να φιλοξενήσει όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από τις ικανότητές τους, και να προάγει την κοινωνική ένταξη και αλληλεπίδραση. Η σημασία αυτού του στόχου έγκειται στη δημιουργία ενός περιβάλλοντος όπου όλα τα παιδιά μπορούν να παίξουν μαζί, να μάθουν το ένα από το άλλο και να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες σε ένα ασφαλές και υποστηρικτικό πλαίσιο.​ Η προσέγγιση του σχεδιασμού περιλαμβάνει τη χρήση σύγχρονων μεθόδων και υλικών που εξασφαλίζουν τόσο την ασφάλεια όσο και τη λειτουργικότητα της παιδικής χαράς. Ειδικά για τα παιδιά με αναπηρίες, λαμβάνονται υπόψη οι ειδικές απαιτήσεις κινητικότητας και προσβασιμότητας, ώστε να μπορούν να συμμετέχουν σε όλες τις δραστηριότητες. Η προσπάθεια επίλυσης κυρίως αναφέρεται σε παιδιά που έχουν πρόβλημα με τρείς μορφές αναπηριών σχετικά με την κίνηση, την όραση και την ακοή προσφέροντάς μέρη στάσης και των φροντιστών αυτών.​ Στα επόμενα κεφάλαια, περιγράφονται λεπτομερώς οι αρχές του καθολικού σχεδιασμού (universal design) και πώς αυτές μπορούν να εφαρμοστούν στην παιδική χαρά. Αναλύεται η χρήση εξοπλισμού που είναι προσβάσιμος και διασκεδαστικός για όλα τα παιδιά, όπως κούνιες, τσουλήθρες και παιδότοποι που ενθαρρύνουν την κοινωνική αλληλεπίδραση. Επίσης, εξετάζονται τα υλικά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την επίστρωση του εδάφους, τα οποία πρέπει να είναι ασφαλή και κατάλληλα για παιδιά με διαφορετικές ανάγκες. Στα επόμενα κεφάλαια, παρουσιάζονται επίσης παραδείγματα παιδικών χαρών, που έχουν εφαρμοστεί με βάση τις αρχές της συμπερίληψης και της προσβασιμότητας. Μέσα από τη μελέτη αυτών των παραδειγμάτων, αντλούνται ιδέες και προτάσεις που μπορούν να εφαρμοστούν στο σχεδιασμό της παιδικής χαράς του πάρκου. Με την βοήθεια του ποιοτικού ερωτηματολογίου 4 φροντιστών, 8 γονέων και 17 παιδιών , απαντήθηκαν ερωτήσεις σχετικά με τις ανάγκες που υπάρχουν στους κυρίως χρήστες και τους φροντιστές αυτών. Τέλος, οι προτάσεις που δόθηκαν για τον σχεδιασμό της παιδικής χαράς στο συγκεκριμένο πάρκο βασίστηκαν στην έρευνα της βιβλιογραφίας και τις απαντήσεις που συλλέξαμε. Αυτές περιλαμβάνουν γραμμικά σχέδια, προτάσεις για τον εξοπλισμό και τις εγκαταστάσεις, καθώς και προτάσεις για την επιλογή υλικών και την οργάνωση του χώρου. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη διασφάλιση ότι η παιδική χαρά θα είναι ένας χώρος όπου όλα τα παιδιά θα μπορούν να παίξουν με ασφάλεια, να μάθουν και να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους.​ Με την ολοκλήρωση αυτής της εργασίας, επιδιώκεται να τονιστεί η σημασία του σχεδιασμού παιδικών χαρών που προάγουν την ισότιμη πρόσβαση και τη συμπερίληψη τόσο στον κόσμο διαμόρφωσης της κοινωνικης συνείδησης των παιδιώναλλά και των φροντιστών αυτών και να αναδειχθεί πόσο σημαντικές είναι αυτές οι παρεμβάσεις που η πολιτεία οφείλει να εντάσσει στον σχεδιασμό και την κοινωνική μέριμνα συμβάλλοντας στη δημιουργία δικαίων και υποστηρικτικών κοινωνιών για όλους.


Συμπερίληψη
Σχεδιασμός εξωτερικού χώρου
Παιδική χαρά
Inclusive design

Ελληνική γλώσσα

Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

ΣΧΟΛΗ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΤΕΧΝΩΝ & ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ - Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής - Πτυχιακές εργασίες

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.