Σχέση γλωσσικής ανάπτυξης και μουσικών δεξιοτήτων σε νήπια 18 - 36 μηνών

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Σχέση γλωσσικής ανάπτυξης και μουσικών δεξιοτήτων σε νήπια 18 - 36 μηνών

Παγώνη, Αικατερίνη

Παπαηλιού, Χριστίνα
Σχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών
Πετρογιάννης, Κωνσταντίνος
Ναυρίδη, Ευανθία
Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία

Πτυχιακή εργασία

2024-07-22

2024-09-23T06:44:28Z


Σκοπός: Η παρούσα έρευνα επιχειρεί μια αρχική διερεύνηση της σχέσης ανάμεσα σε πρώιμες μουσικές δεξιότητες και δεξιότητες παραγωγής γλώσσας. Μέθοδος: Συμμετείχαν 52 βρέφη και νήπια (30 αγόρια και 22 κορίτσια) ηλικίας 17-36 μηνών (Μ = 29.1 μήνες) που δεν παρουσίαζαν αισθητηριακά προβλήματα και προέρχονταν από αμιγώς ελληνόφωνες οικογένειες. Το 86% παρακολουθούσε κέντρο αγωγής και φροντίδας. Οι μητέρες συμπλήρωσαν το Εργαλείο Επικοινωνιακής Ανάπτυξης - Λέξεις και Προτάσεις, το οποίο αξιολογεί μεταξύ άλλων το παραγωγικό λεξιλόγιο και την ικανότητα παραγωγής προτάσεων καθώς και ένα ερωτηματολόγιο σχετικά με τις μουσικές δεξιότητες σε επίπεδο αντίληψης και έκφρασης. Αποτελέσματα: Οι δεξιότητες μουσικής αντίληψης ήταν καλύτερες σε σύγκριση με τις δεξιότητες μουσικής έκφρασης αλλά οι μεταβολές που παρουσίασαν κατά την περίοδο της μελέτης ήταν οριακά στατιστικά σημαντικές, ενώ οι δεξιότητες μουσικής έκφρασης παρουσίασαν στατιστικά σημαντική ανάπτυξη. Δεν παρατηρήθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές μεταξύ των δύο φύλων ως προς τις μουσικές δεξιότητες ούτε σε επίπεδο αντίληψης ούτε σε επίπεδο έκφρασης. Διαπιστώθηκε ότι όσο μικρότερη ήταν η ηλικία έναρξης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για αντικείμενα αλλά και εκφοράς της πρώτης λέξης, τόσο καλύτερες ήταν οι δεξιότητες μουσικής έκφρασης. Οι μουσικές δεξιότητες δεν παρουσίασαν στατιστικά σημαντική συσχέτιση με τη διάρκεια παρακολούθησης παιδικού σταθμού ή το μορφωτικό επίπεδο της μητέρας. Επίσης, όσο μεγαλύτερο το μέγεθος του λεξιλογίου σε διαφορετικές κατηγορίες λέξεων (ήχοι, ουσιαστικά, πρόσωπα, δηλωτικά και λέξεις κλειστής τάξης) αλλά και όσο πιο περίπλοκες προτάσεις τόσο καλύτερες και οι δεξιότητες μουσικής έκφρασης. Ωστόσο, παρόμοιες συσχετίσεις δεν παρατηρήθηκαν ανάμεσα στη γλωσσική ανάπτυξη και τις δεξιότητες μουσικής αντίληψης. Συζήτηση: Η συζήτηση επικεντρώνεται στους παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη μουσικών δεξιοτήτων σε βρέφη και νήπια. Σε αντίθεση με τις παραδοσιακές απόψεις, οι σύγχρονες θεωρίες υποστηρίζουν ότι διαφορετικές μορφές έκφρασης, όπως η μουσική και η γλώσσα εκπορεύονται από ένα ενιαίο σύστημα επικοινωνίας, το οποίο βασίζεται στην ανάπτυξη ρυθμικών δεξιοτήτων.


Μουσικές δεξιότητες
Παραγωγή
Βρέφος
Γλωσσική ανάπτυξη

Ελληνική γλώσσα

Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ - Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία - Πτυχιακές εργασίες

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.