Εισαγωγή: Η λοίμωξη COVID-19 ήταν ένα θέμα μεγάλου επιστημονικού ενδιαφέροντος, εξαιτίας της υψηλής μεταδοτικότητας του ιού SARS-COV-2 που οδήγησε την εκπαιδευτική κοινότητα να υιοθετήσει προληπτικά μέτρα στο χώρο της εκπαίδευσης.
Ο σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η διερεύνηση της αντίληψης κινδύνου, της αυτοαποτελεσματικότητας των προληπτικών μέτρων και των στρατηγικών πρόληψης που υιοθέτησαν οι εκπαιδευτικοί κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19.
Υλικό και Μέθοδος : Το δείγμα της μελέτης αποτέλεσαν 375 εκπαιδευτικοί (137 άντρες και 239 γυναίκες), με μέση τιμή ηλικίας τα 46 έτη. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο, που περιλάμβανε δημογραφικά χαρακτηριστικά, το ερωτηματολόγιο «Exploring teachers' risk perception, self- efficacy and disease prevention measures during the outbreak of 2019 novel coronavirus disease in Taiwan» για την αξιολόγηση της αντίληψης κινδύνου και αυτοαποτελεσματικότητας των προληπτικών μέτρων, ερωτηματολόγιο PANAS, το ερωτηματολόγιο DASS21, ερωτηματολόγιο Brief Cope και ερωτηματολόγιο για την αισιοδοξία και την ανθεκτικότητα, μέσω της εφαρμογής «Microsoft Forms» που ανέβηκε στο δικτυακό ιστότοπο του Τμήματος Νοσηλευτικής του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.
Αποτελέσματα: 54% των εκπαιδευτικών εργάζονταν στα πανεπιστήμια και 65,4% διέμενε στην Αθήνα. 89,4% αντιλήφθηκε τον κίνδυνο της κατάστασης ως σοβαρό. Οι καθηγητές πανεπιστημίου ανέφεραν χαμηλότερο αντιλαμβανόμενο κίνδυνο (p=0,002) και είχαν υιοθετήσει στατιστικώς σημαντικά λιγότερα μέτρα προστασίας σε σύγκριση με τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς (p=0,002). Οι εκπαιδευτικοί που βίωναν περισσότερα αρνητικά συναισθήματα και συμπτώματα άγχους, στρες και κατάθλιψης παρουσίασαν στατιστικώς σημαντικά υψηλότερο αντιλαμβανόμενο κίνδυνο (p<0,001), αλλά χαμηλότερη αυτοαποτελεσματικότητα (p=0,001). 90,4% εφάρμοζαν μέτρα πρόληψης στο σπίτι και 95,5% στο χώρο της εκπαίδευσης. Τα μέτρα πρόληψης που εφάρμοζαν οι εκπαιδευτικοί σε υψηλό ποσοστό ήταν ο αερισμός των χώρων (98,9%),
101
η χρήση μάσκας (95,2%) και η υγιεινή των χεριών (97,9%). Μόνο το 42,6% των εκπαιδευτικών παρακολουθούσε θερμοκρασία του σώματος των εκπαιδευόμενων. Οι εκπαιδευτικοί που είχαν ψυχολογική υποστήριξη, ειδική εκπαίδευση ή εφάρμοζαν τα μέτρα και στο σπίτι τους, υιοθέτησαν περισσότερα μέτρα προστασίας στην εργασία τους. Υψηλότερος αντιλαμβανόμενος κίνδυνος σχετιζόταν με σημαντικά χαμηλότερη αυτοαποτελεσματικότητα (p<0,001), με υψηλότερη αποτελεσματικότητα απόκρισης (p=0,001) και με χρήση σημαντικά περισσότερων μέτρων προστασίας (p<0,001). Υψηλότερη αποτελεσματικότητα απόκρισης σχετιζόταν με χρήση σημαντικά περισσότερων μέτρων προστασίας (p<0,001).
Συμπεράσματα: Η ψυχολογική υποστήριξη, η ειδική εκπαίδευση στα προληπτικά μέτρα, και η εποπτεία στην εφαρμογή των μέτρων μπορούν να βελτιώσουν την αυτοαποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών στο χώρο της εκπαίδευσης, σε κατάσταση κρίσης, όπως ήταν πανδημία COVID-19.
Λέξεις κλειδιά: Covid-19, Εκπαίδευση, Αντίληψη κινδύνου, Αυτό - αποτελεσματικότητα, Στρατηγικές πρόληψης