Η αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων της πρώιμης παρέμβασης σε βρέφη υψηλού κινδύνου για νευροαναπτυξιακές διαταραχές

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων της πρώιμης παρέμβασης σε βρέφη υψηλού κινδύνου για νευροαναπτυξιακές διαταραχές

Εσκαντάρ, Μάριαμ
Παπαηλίας, Ανδρέας

Δημακόπουλος, Ρήγας
Τμήμα Φυσικοθεραπείας
Chrysagis, Nikolaos
Παπαδοπούλου, Μαριάννα
Σχολή Επιστημών Υγείας & Πρόνοιας
Σακελλάρη, Βασιλική

Πτυχιακή εργασία

2025-02-07

2025-02-10T10:12:45Z


ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Οι νευροαναπτυξιακές διαταραχές παρατηρούνται συνήθως σε παιδιά πρόωρα ή με χαμηλό βάρος γέννησης , δηλαδή σε παιδιά υψηλού κινδύνου. Απαιτούν στοχευμένες και εξατομικευμένες παρεμβάσεις για την υποστήριξη της ομαλής ανάπτυξής τους. Η πρώιμη παρέμβαση στοχεύει στην βελτίωση της κινητικής απόδοσης, την προαγωγή της γνωστική-συμπεριφορικής ανάπτυξης και την μείωση του γονικού άγχους. Η πρώιμη παρέμβαση φαίνεται να συμβάλλει στην αναχαιτίσει της παθολογικής έκβασης των διαταραχών αυτών και να βελτιώνει την μακροχρόνια ποιότητα ζωής των παιδιών και των οικογενειών τους. ΣΚΟΠΟΣ: Ο σκοπός της παρούσας συστηματικής ανασκόπησης είναι η μελέτη της επίδρασης της πρώιμης παρέμβασης σε υψηλού κινδύνου βρέφη για νευροαναπτυξιακές διαταραχές . ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ: Στην παρούσα συστηματική ανασκόπηση χρησιμοποιήθηκαν οι μηχανές αναζήτησης Pubmed και Cochrane. Πραγματοποιήθηκε αναζήτηση με στόχο τυχαιοποιημένες μελέτες με ημερομηνία έκδοσης από το 2000 και μετά. Η μεθοδολογική τους ποιότητα αξιολογήθηκε με βάση την κλίμακα Pedro. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ: Από τις οκτώ τυχαιοποιημένες μελέτες, οι τέσσερις από αυτές χρησιμοποίησαν ως μέθοδο πρώιμης παρέμβασης την COPCA, η μια EXPLORER BABY , η μια MITP, η μια PBIP και μία το πρόγραμμα αναπτυξιακής φυσικοθεραπείας. Όλες οι μελέτες αξιολόγησαν την κινητική έκβαση της πρώιμης παρέμβασης ως πρωτεύον αποτέλεσμα . Επιπρόσθετα, κάποιες μελέτες αξιολόγησαν ως πρωτεύοντα αποτελέσματα και την γνωστική ανάπτυξη (έξι από αυτές ),τη λειτουργική ικανότητα (δύο από αυτές) καθώς και τη διαχείριση του γονικού άγχους (τρείς από αυτές ). Βελτιώσεις στις παραπάνω παραμέτρους σε σχέση με την παρέμβαση της ομάδας σύγκρισης παρατηρήθηκαν : στην κινητικότητα ( τρεις μελέτες) , στην γνωστική-συμπεριφορική ανάπτυξη ( μία μελέτη) και στο γονικό άγχος ( μία μελέτη). Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι στη πλειονότητα των μελετών της παρούσας συστηματικής ανασκόπησης, δεν παρατηρήθηκαν σημαντικά αποτελέσματα μεταξύ της ομάδας παρέμβασης και της ομάδας σύγκρισης. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Ο αριθμός των τυχαιοποιημένων μελετών που ερευνούν την αποτελεσματικότητα της πρώιμης παρέμβασης σε βρέφη υψηλού κινδύνου για νευροαναπτυξιακές διαταραχές είναι μικρός. Παρατηρείται ποικιλομορφία των αποτελεσμάτων λόγω των διαφορετικών μέτρων έκβασης των μελετών, των διαφορετικών εργαλείων καταγραφής καθώς και των διαφοροποιημένων συνθηκών διεξαγωγής της κάθε έρευνας. Οι παρεμβάσεις που ενθαρρύνουν την συμμετοχή των γονέων με την καθοδήγηση των φροντιστών φαίνεται να έχουν θετικό αντίκτυπο σε βρέφη υψηλού κινδύνου για νευροαναπτυξιακές διαταραχές. Εντούτοις, οι παραπάνω περιορισμοί ενισχύουν την ανάγκη για περαιτέρω έρευνα με σκοπό την διεξαγωγή ευκρινέστερων και αξιόπιστων αποτελεσμάτων


Νεογέννητα
Νευροαναπτυξιακές διαταραχές
Υψηλού κινδύνου
Παιδιά
Πρώιμη παρέμβαση
Βρέφη

Ελληνική γλώσσα

Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΥΓΕΙΑΣ & ΠΡΟΝΟΙΑΣ - Τμήμα Φυσικοθεραπείας - Πτυχιακές εργασίες

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.