Διερεύνηση του επιπέδου φωνολογικής ανάπτυξης και των προβλημάτων άρθρωσης παιδιών με αυτισμό

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Διερεύνηση του επιπέδου φωνολογικής ανάπτυξης και των προβλημάτων άρθρωσης παιδιών με αυτισμό (EN)

Πέτσα, Αθανασία

Οκαλίδου, Αρετή
Γουδήρας, Δημήτριος

Electronic Thesis or Dissertation (EN)
Text (EN)

2011-03-16T06:43:36Z
2011 (EN)


Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν να διερευνήσει το εύρος του φωνολογικού ρεπερτορίου ατόμων με αυτισμό, το είδος και τη συχνότητα εμφάνισης λαθών άρθρωσης, καθώς και το αν υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στο φωνολογικό προφίλ του αυθόρμητου λόγου σε σύγκριση με αυτό της σταθμισμένης δοκιμασίας άρθρωσης. Η έρευνα διενεργήθηκε σε 15 παιδιά και έφηβους διαγνωσμένους με διαταραχή του αυτισμού, ηλικίας 9 – 18:5 ετών. Η ερευνητική διαδικασία περιελάμβανε ηχογραφημένο δείγμα από α) τη χορήγηση της Δοκιμασίας Φωνητικής και Φωνολογικής Εξέλιξης του Πανελλήνιου Συλλόγου Λογοπεδικών και β) από ελεύθερη συζήτηση, όπου ήταν εφικτό και την μεταγραφή των δειγμάτων λόγου στο Διεθνές Φωνητικό Αλφάβητο. Αναλύθηκαν τα είδη των λαθών και η συχνότητα εμφάνισής τους. Από τη σύγκριση των δειγμάτων ελεύθερου λόγου και της δομημένης εξέτασης αναδύθηκαν διαφορές ως προς το είδος και τη συχνότητα εμφάνισης των φωνολογικών λαθών. Επτά από τους συμμετέχοντες είχαν πολύ χαμηλές λεκτικές δεξιότητες, δεν ήταν σε θέση να συμμετάσχουν σε συζήτηση και εξετάστηκαν μόνο με τη Δοκιμασία Φωνητικής και Φωνολογικής Εξέλιξης του ΠΣΛ. Yπήρξε πολύ μεγάλη διαφορά στις επιδόσεις των παιδιών που συμμετείχαν σε συζήτηση (πρώτη υποομάδα) σε σύγκριση με εκείνα που δεν έδειξαν να έχουν αυθόρμητο λόγο (δεύτερη υποομάδα), τόσο ως προς τη συχνότητα εμφάνισης, όσο και ως προς το είδος των λαθών που πραγματοποίησαν. Τα υψηλότερα ποσοστά λαθών για την πρώτη υποομάδα ανήκαν στην κατηγορία των όψιμων αναπτυξιακά φθόγγων, ενώ στη δεύτερη υποομάδα παρατηρήθηκαν υψηλά ποσοστά λαθών σε όλες τις κατηγορίες φθόγγων και έλλειψη αναπτυξιακής σειράς στην κατάκτηση πρώιμων και όψιμων φθόγγων (χρονολογική ασυμβατότητα). Τα συμπεράσματα υποδηλώνουν την ύπαρξη δύο διακριτών μορφών μη τυπικής φωνολογίας στα παιδιά με αυτισμό καθώς αυτά που είχαν ανεπτυγμένες λεκτικές δεξιότητες παρουσίασαν φωνολογική καθυστέρηση ενώ τα παιδιά με χαμηλές λεκτικές δεξιότητες εμφάνισαν φωνολογική διαταραχή. (EN)
Made available in DSpace on 2011-03-16T06:43:36Z (GMT). No. of bitstreams: 1 αυτισμός και φωνολογία.pdf: 885960 bytes, checksum: 340b911dd0e45b9c511f78233ec5b4bb (MD5) Previous issue date: 2011 (EN)
Approved for entry into archive by Anthi Baliou([email protected]) on 2011-03-16T06:43:36Z (GMT) No. of bitstreams: 1 αυτισμός και φωνολογία.pdf: 885960 bytes, checksum: 340b911dd0e45b9c511f78233ec5b4bb (MD5) (EN)
Submitted by Athanasia Petsa ([email protected]) on 2011-03-15T15:42:05Z No. of bitstreams: 1 αυτισμός και φωνολογία.pdf: 885960 bytes, checksum: 340b911dd0e45b9c511f78233ec5b4bb (MD5) (EN)
Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2011. (EN)


Φωνολογικές δυσκολίες (EN)
Αυτισμός (EN)

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών

Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής (EN)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.