Η θρησκευτικότητα ως πολυτροπικό μέσο τουριστικής προβολής. Μια διαθρησκευτική προσέγγιση στα ταξίδια θρησκευτικού τουρισμού στην Ελλάδα και την Τουρκία

This item is provided by the institution :
University of Macedonia   

Repository :
Psepheda - Digital Library and Institutional Repository   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Η θρησκευτικότητα ως πολυτροπικό μέσο τουριστικής προβολής. Μια διαθρησκευτική προσέγγιση στα ταξίδια θρησκευτικού τουρισμού στην Ελλάδα και την Τουρκία (EL)

Γαβριήλ, Ευθυμία-Σουζάνα (EL)

Βλασίδης, Βλάσιος (EL)
Μαυρογένη, Σταυρούλα (EL)
Μηχαηλίδης, Παναγιώτης (EL)
Τσιμπιρίδου, Φωτεινή (EL)
Γαβρά, Ελένη (EL)
Βασιλειάδης, Χρήστος (EL)
Χρήστου, Ευάγγελος (EL)

Electronic Thesis or Dissertation (EN)
Text (EN)

2021-06-09T07:21:11Z
2021 (EL)


Διατριβή (Διδακτορική--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2021. (EL)
Σκοπός της εργασίας είναι η μελέτη της θρησκευτικότητας, ως μέσου τουριστικής προσέλκυσης αλλά και η περιγραφή του περιεχομένου των ταξιδιών που γίνονται από Τούρκους τουρίστες στην Ελλάδα και Έλληνες τουρίστες στην Τουρκία, αναφορικά με τα θρησκευτικά μνημεία που επισκέπτονται, τις (θρησκευτικές) εμπειρίες που συλλέγουν κατά το ταξίδι τους, μέσα από την περιήγηση και την πιθανή συμμετοχή τους σε διάφορες πρακτικές θρησκευτικού χαρακτήρα. Η έρευνα έντάσσεται στο επιστημονικό πεδίο του πολιτιστικού και θρησκευτικού τουρισμού. Τα ερευνητικά ερωτήματα τα οποία εξετάστηκαν είναι τα εξής: α) πώς προβάλλεται η έννοια της θρησκευτικότητας, ως μηχανισμός προσέλκυσης τουριστικού κοινού από τους επίσημους οργανισμούς τουρισμού της Ελλάδας και της Τουρκίας, β) ποιά είναι τα θρησκευτικά μνημεία, μέρη και εμπειρίες θρησκευτικού χαρακτήρα που επισκέπτονται και βιώνουν Έλληνες τουρίστες στην Τουρκία και αντίστοιχα Τούρκοι τουρίστες στην Ελλάδα. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά το διάστημα Οκτώβριος 2017 - Αύγουστος 2018. Τα δεδομένα αναλύθηκαν με το στατιστικό πρόγραμμα SPSS 23.0, με τη χρήση της περιγραφικής στατιστικής. Τα βασικά συμπεράσματα αυτής της έρευνας είναι τα εξής: α) ο θρησκευτικός τουρισμός αποτελεί μία σημαντική διάσταση του πολιτιστικού τουρισμού, β) ο θρησκευτικός τουρισμός δεν συνδέεται πάντοτε με τον προσκυνηματικό τουρισμό, γ) το προφίλ των θρησκευτικών τουριστών είναι ετερογενές. Αναφορικά με το προφίλ, η πλειοψηφία των Ελλήνων τουριστών είναι γυναίκες, ηλικίας 46-55 ετών ενώ η πλειοψηφία των Τούρκων τουριστών είναι άνδρες, ηλικίας 36-45 ετών. Η πλειοψηφία τόσο των Ελλήνων όσο και των Τούρκων τουριστών οργάνωσε μόνη της το ταξίδι και ταξίδεψε ατομικά. Τόσο οι Έλληνες όσο και οι Τούρκοι στην πλειοψηφία τους επισκέφθηκαν επίσης μνημεία του ελληνικού πολιτισμού. Αυτό ενδεχομένως να δηλώνει αφενός τον αριθμό των ελληνικών μνημείων στην Ελλάδα και την Τουρκία αλλά και το ενδιαφέρον για τον ελληνικό πολιτισμό. Τόσο οι Τούρκοι όσο και οι Έλληνες τουρίστες έμειναν απόλυτα ικανοποιημένοι από το ταξίδι τους. Ωστόσο, υψηλότερο επίπεδο ικανοποίησης εκφράστηκε από τους Έλληνες σε σύγκριση με τους Τούρκους τουρίστες, κάτι το οποίο ίσως να οφείλεται στο ότι οι Έλληνες επισκέφθηκαν ναούς και μνημεία τα οποία συνδέονται με την Ορθόδοξη πίστη και τον Ελληνισμό. Επιπρόσθετα, διαπιστώθηκε ότι ο θρησκευτικός τουρισμός συχνά περιλαμβάνει την επίσκεψη ιερών πόλεων και περιοχών, που είναι σημαντικές για τις θρησκείες των τουριστών. Εκτός των προσκυνητών, στον θρησκευτικό τουρισμό συμμετέχουν και ταξιδιώτες που δεν έχουν ως κύριο στόχο του ταξιδιού τους το προκύνημα αλλά την επίσκεψη σε τόπους που έχουν τόσο θρησκευτικό όσο και ιστορικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον. Τέλος, από την μελέτη των δύο διαδικτυακών πυλών σχετικά με την προώθηση της θρησκείας ως στοιχείου εθνικής τουριστικής ταυτότητας, διαπιστώθηκε ότι η θρησκεία προβάλλεται ως κομμάτι του ευρύτερου πολιτισμού, μαζί με τη φύση και την κλασική και παραδοσιακή αρχιτεκτονική. Ωστόσο στην περίπτωση της Τουρκίας, η θρησκεία συνδέεται έντονα και με το κομμάτι της ιστορίας και παρουσιάζεται ως εναλλακτική μορφή τουρισμού, μαζί με τη γαστρονομία και τον τουρισμό υγείας και ευεξίας. Επίσης και στις δύο διαδικτυακές πύλες είναι λίγες οι αναφορές σε θρησκευτικές πρακτικές, ενώ ακόμα λιγότερες είναι οι φωτογραφίες με ανθρώπους που εξασκούν αυτές τις πρακτικές. Ωστόσο, περαιτέρω έρευνα είναι απαραίτητη και σε άλλα ενδιαφερόμενα μέλη, όπως φορείς των Υπουργείων Τουρισμού αλλά και στελέχη της τουριστικής αγοράς (π.χ. tour operators), ούτως ώστε να εξαχθούν πιο ολοκληρωμένα συμπεράσματα. (EL)
Submitted by ΕΥΘΥΜΙΑ-ΣΟΥΖΑΝΑ ΓΑΒΡΙΗΛ ([email protected]) on 2021-06-08T09:27:45Z No. of bitstreams: 3 license_rdf: 701 bytes, checksum: 42fd4ad1e89814f5e4a476b409eb708c (MD5) GavriilEfthymiaPhd2021.pdf: 3251223 bytes, checksum: 815da9aacef14f59fc9f1699a17f257e (MD5) PhD_Pre_Registration_Form_May2021_EL.doc: 324608 bytes, checksum: 1dbdbc61997d9857f9d574de45ac8408 (MD5) (EN)
Rejected by Κυριακή Μπαλτά ([email protected]), reason: Παρακαλούμε να γίνει εκ νέου κατάθεση της διατριβής με όλα τα συνοδευτικά έγγραφα σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες https://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/124 on 2021-06-08T07:43:22Z (GMT) (EN)
Approved for entry into archive by Κυριακή Μπαλτά ([email protected]) on 2021-06-09T07:21:11Z (GMT) No. of bitstreams: 3 license_rdf: 701 bytes, checksum: 42fd4ad1e89814f5e4a476b409eb708c (MD5) GavriilEfthymiaPhd2021.pdf: 3251223 bytes, checksum: 815da9aacef14f59fc9f1699a17f257e (MD5) PhD_Pre_Registration_Form_May2021_EL.doc: 324608 bytes, checksum: 1dbdbc61997d9857f9d574de45ac8408 (MD5) (EN)
Made available in DSpace on 2021-06-09T07:21:11Z (GMT). No. of bitstreams: 3 license_rdf: 701 bytes, checksum: 42fd4ad1e89814f5e4a476b409eb708c (MD5) GavriilEfthymiaPhd2021.pdf: 3251223 bytes, checksum: 815da9aacef14f59fc9f1699a17f257e (MD5) PhD_Pre_Registration_Form_May2021_EL.doc: 324608 bytes, checksum: 1dbdbc61997d9857f9d574de45ac8408 (MD5) Previous issue date: 2021-06 (EN)
Submitted by ΕΥΘΥΜΙΑ-ΣΟΥΖΑΝΑ ΓΑΒΡΙΗΛ ([email protected]) on 2021-06-07T16:37:59Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 701 bytes, checksum: 42fd4ad1e89814f5e4a476b409eb708c (MD5) GavriilEfthymiaPhd2021.pdf: 3251223 bytes, checksum: 815da9aacef14f59fc9f1699a17f257e (MD5) (EN)


Τουριστική προώθηση (EL)
Θρησκευτικότητα (EL)
Θρησκευτικός τουρισμός (EL)

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (EL)

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Τμήμα Βαλκανικών Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών (ΒΣΑΣ) (EL)

CC0 1.0 Παγκόσμια (EL)
http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)