Διατριβή (Διδακτορική)--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2023.
(EL)
Ο θεματικός κατάλογος της εργασίας αυτής παρουσιάζει με τρόπο συστηματικό 819
έργα, 274 Ελλήνων, Κυπρίων και συνθετών της Διασποράς που είναι καταγεγραμμένα σε
μουσικό κείμενο, σε οποιαδήποτε διανομή περιλαμβάνεται σαξόφωνο (ορχηστρικά, σόλο,
κονσέρτα κ.ά.) και αφορούν κυρίως την έντεχνη μουσική χωρίς χρονικό και τοπικό
περιορισμό. Ο κατάλογος δεν περιλαμβάνει έργα που είναι γραμμένα υπό τη μορφή
«οδηγών» μελωδικών και αρμονικών κινήσεων ή διέπονται κυρίως από την τέχνη του
αυτοσχεδιασμού. Συγκροτήθηκε από τη σκοπιά του εκτελεστή-παιδαγωγού και
απευθύνεται κυρίως σε εκτελεστές-παιδαγωγούς προκειμένου να τους κατευθύνει στην
επιλογή του προτιμητέου μουσικού υλικού.
Για κάθε έργο παρουσιάζονται βασικές κατηγορίες δεδομένων, βαθμός δυσκολίας,
αντιστοιχία εκπαιδευτικού επιπέδου στην Ελλάδα και εκπαιδευτικοί στόχοι που
εκπορεύονται από την υφολογική ανάλυση του έργου και τις ερμηνευτικές πρακτικές του
σαξοφώνου, καθιστώντας έτσι τον κατάλογο χρηστικό εργαλείο για τον παιδαγωγό.
Επίσης, περιλαμβάνονται διαθέσιμοι οπτικοακουστικοί σύνδεσμοι, στοιχεία έκδοσης /
επικοινωνίας με τους δημιουργούς, επίσημη δισκογραφική παραγωγή με αναφορά και
στους εκτελεστές και πλήθος στατιστικών αναλύσεων. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι
βιντεοσκοπημένες συνεντεύξεις συνθετών, ως αυθεντικές μαρτυρίες της σχέσης και
αισθητικής των δημιουργών με το σαξόφωνο. Τέλος, στα παραρτήματα παρουσιάζονται
συγκεντρωτικοί πίνακες με βάση τον ρόλο που διαδραματίζει το σαξόφωνο στη διανομή
της ενορχήστρωσης σε συνάρτηση με τη φόρμα και το είδος της μουσικής το οποίο
εκπροσωπεί (σόλο, ντουέτα, κονσέρτα, συμφωνική μουσική, μουσικό θέατρο, πολυμεσικό
έργο κ.λπ.).
Στη διατριβή συγκαταλέγεται κι ένα κεφάλαιο που πραγματεύεται την ιστορία του
σαξοφώνου στην ελληνική και κυπριακή επικράτεια. Ο συγγραφέας επιχειρεί να
ιχνηλατήσει τις απαρχές εμφάνισης του οργάνου στην περιοχή, να περιγράψει τη δράση
του και να εντοπίσει τους συντελεστές της διαδρομής του, ακολουθώντας το νήμα του
χρόνου σύμφωνα με τις εναλλαγές της αισθητικής της κάθε εποχής.
(EL)
Made available in DSpace on 2023-10-17T06:32:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2
license_rdf: 914 bytes, checksum: 24013099e9e6abb1575dc6ce0855efd5 (MD5)
SotiriadisTheofilosPhD2023.pdf: 64691502 bytes, checksum: 67c003b8c394d0cb84be0b1739fdd2ee (MD5)
Previous issue date: 2023
(EN)
Submitted by Κυριακή Μπαλτά (
[email protected]) on 2023-10-17T06:31:08Z
No. of bitstreams: 2
license_rdf: 914 bytes, checksum: 24013099e9e6abb1575dc6ce0855efd5 (MD5)
SotiriadisTheofilosPhD2023.pdf: 64691502 bytes, checksum: 67c003b8c394d0cb84be0b1739fdd2ee (MD5)
(EN)
Approved for entry into archive by Κυριακή Μπαλτά (
[email protected]) on 2023-10-17T06:32:08Z (GMT) No. of bitstreams: 2
license_rdf: 914 bytes, checksum: 24013099e9e6abb1575dc6ce0855efd5 (MD5)
SotiriadisTheofilosPhD2023.pdf: 64691502 bytes, checksum: 67c003b8c394d0cb84be0b1739fdd2ee (MD5)
(EN)
The thematic catalog presents 819 works by 274 Hellenic, Cypriot and Diaspora
composers in a systematic way, that are recorded in musical text and which include
saxophone(s) in any instrumental distribution (orchestral, solo, concerto, etc.). The pieces
listed and mainly concern art music without temporal and local restrictions. The list does
not include works that are written in the form of melodic and harmonic “guides” (sketches)
or works that are ruled mainly by the art of improvisation. It was created by the point of
view of a performer-educator and is addressed primarily to the performer-educators in
order to guide them in selecting the preferred material.
For each work, basic data information is presented, level of difficulty, Hellenic
educational level in correspondence with conservatory and university studies and
educational objectives. The evaluation derives from the stylistic analysis of the work in
relation with the saxophone technical demands, making (the catalog) a useful tool for the
educator. Additionally, links are included, publishing data or composers’ e-mail addresses,
official recordings with reference to the performers, and a number of various statistical
analyses. The composers’ videotaped interviews are authentic testimonies about their
relationship and aesthetic with the instrument. Finally, in the appendices, various summary
tables are presented based on the role played by the saxophone in the instrumentation, in
relation to the form and type of music it acts for (solo, duet, concerto, symphonic music,
musical theater, multimedia work, etc.).
The thesis also includes a chapter dealing with the history of the saxophone in Greece
and Cyprus. The author attempts to trace the first steps of the instrument appearance in the
region, describe its activities and to identify the contributors to its evolution, following the
time thread according to the aesthetic changes of each era.
(EN)