Η παρούσα βιβλιογραφική ανασκόπηση πραγματεύεται το ρόλο των διδακτικών και τεχνολογικών μέσων και τη συμβολή της κατάρτισης των εκπαιδευτικών στην εκμάθηση ξένων γλωσσών ατόμων με οπτική αναπηρία. Αρχικά, πραγματοποιείται εννοιολογική αποσαφήνιση της έννοιας και των αιτιών πρόκλησης της οπτικής αναπηρίας αλλά και του αντίκτυπου αυτής στην εκπαίδευση. Επίσης, γίνεται αναφορά στα κίνητρα εκμάθησης αλλά και στα εμπόδια που αντιμετωπίζουν τα άτομα με οπτική αναπηρία κατά τη διδασκαλία μιας ξένης γλώσσας. Στη συνέχεια, πραγματοποιείται ανασκόπηση της υπάρχουσας ελληνικής και ξενόγλωσσης βιβλιογραφίας σχετικά με τρία ερευνητικά θέματα. Στο πρώτο ερευνητικό ερώτημα εξετάζεται το εκπαιδευτικό υλικό και διερευνώνται αρχές, πρακτικές, μέθοδοι και δραστηριότητες που η εφαρμογή τους ενδείκνυται
για την εκμάθηση ξένων γλωσσών ατόμων με οπτική αναπηρία. Στο δεύτερο ερευνητικό ερώτημα διερευνάται ο ρόλος της κατάρτισης των εκπαιδευτικών και παρουσιάζονται γενικές κατευθυντήριες γραμμές συμπεριφοράς και διδασκαλίας για τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν ξένες γλώσσες σε άτομα με οπτική αναπηρία. Στο τρίτο ερευνητικό ερώτημα αναλύεται η συμβολή των νέων τεχνολογιών και περιγράφονται διάφορα υποστηρικτικά μέσα που συμβάλλουν στην ξενόγλωσση εκμάθηση ατόμων με οπτική αναπηρία. Η βιβλιογραφική ανασκόπηση πραγματοποιήθηκε στις ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων Google Scholar, Research Gate, Springer και Scopus, χρησιμοποιώντας συνδυαστικά λέξεις-κλειδιά όπως «οπτική αναπηρία», «εκμάθηση ξένων γλωσσών», «διδακτικό υλικό», «υποστηρικτικά μέσα», «κατάρτιση των εκπαιδευτικών» τόσο στα ελληνικά όσο και στα
αγγλικά. Γενικά, η ανάγκη για προσαρμογές κατά την εκμάθηση ξένων γλωσσών έγκειται στη διαφορετική και ειδική διαδικασία λήψης πληροφοριών των ατόμων με οπτική αναπηρία. Τα αποτελέσματα της παρούσας μελέτης έδειξαν ότι τα διάφορα διδακτικά και υποστηρικτικά μέσα διευκολύνουν σε μεγάλο βαθμό τις διαδικασίες διδασκαλίας και εκμάθησης. Παράλληλα, είναι σημαντικό όμως οι εκπαιδευτικοί να είναι ευαισθητοποιημένοι και ενημερωμένοι, ώστε να δημιουργούν και να προσαρμόζουν κατάλληλα τo εκπαιδευτικό περιβάλλον.
(EL)
Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2024.
(EL)
Submitted by ΘΕΑΝΩ ΧΑΤΖΗΓΙΑΝΝΕΛΗ (
[email protected]) on 2024-12-21T11:58:00Z
No. of bitstreams: 1
ChatzigianneliTheanoMsc2024.pdf: 1475593 bytes, checksum: e3efcf9fe7f219d4da7919168ed0ddfb (MD5)
(EN)
Approved for entry into archive by Κυριακή Μπαλτά (
[email protected]) on 2024-12-23T09:16:38Z (GMT) No. of bitstreams: 1
ChatzigianneliTheanoMsc2024.pdf: 1475593 bytes, checksum: e3efcf9fe7f219d4da7919168ed0ddfb (MD5)
(EN)
Made available in DSpace on 2024-12-23T09:16:39Z (GMT). No. of bitstreams: 1
ChatzigianneliTheanoMsc2024.pdf: 1475593 bytes, checksum: e3efcf9fe7f219d4da7919168ed0ddfb (MD5)
Previous issue date: 2024-12-21
(EN)