Γνωσιακή ανάλυση θρησκευτικών χορωδιακών έργων του 20ου αιώνα

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Γνωσιακή ανάλυση θρησκευτικών χορωδιακών έργων του 20ου αιώνα (EL)
Cognitive analysis of 20th-century religious choral works (EN)

Φήλντς, Ροντέλλ Θεόδωρος (EL)
Fields, Rhodell Theodore (EN)

Ζέρβας, Αθανάσιος (EL)
Νεκτάριος, Πάρης (EL)
Καραστάθης, Άρης (EL)
Ρεντζεπέρη, Aννα-Μαρία (EL)
Καθαρίου, Αγγελική (EL)
Ζγούρας, Ιωάννης (EL)
Honour, Eric (EN)

Electronic Thesis or Dissertation (EN)
Text (EN)

2025-04-30T13:47:04Z
2025


Διατριβή (Διδακτορική)--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2025. (EL)
Η παρούσα διατριβή εξετάζει τρία σημαντικά χορωδιακά έργα των συνθετών Ίγκορ Στραβίνσκι (Symphony of Psalms), Κριστόφ Πεντερέκι (St. Luke Passion) και Μπέντζαμιν Μπρίττεν (War Requiem). Αναλύονται οι λόγοι πίσω από τις μουσικές επιλογές των συνθετών για τα θρησκευτικά τους έργα, σε σύγκριση με τις επιλογές τους για μη θρησκευτικά, οργανικά έργα, που συντέθηκαν κατά τις ίδιες χρονικές περιόδους. Επιπλέον, η διατριβή εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο οι εν λόγω επιλογές έγιναν αντιληπτές από το κοινό, όσον αφορά την αρχική αποδοχή τους, τη δημοφιλία τους και τη μακροχρόνια απήχησή τους. Η διατριβή διαρθρώνεται σε δύο μέρη. Το Πρώτο Μέρος παρουσιάζει εκτενή βιβλιογραφική ανασκόπηση καθώς και επεξήγηση εννοιών και επιστημονικών όρων που συνιστούν το επιστημονικό πλαίσιο για τις μουσικές αναλύσεις των έργων που εξετάζονται στο Δεύτερο Μέρος. Πολλοί επιστημονικοί τομείς εξετάζονται στο πλαίσιο αυτής της μελέτης, συμπεριλαμβανομένων της νευροεπιστήμης, της νευροψυχολογίας, της γνωστικής ψυχολογίας, της φαινομενολογίας και της ψυχολογίας Gestalt, προκειμένου να αποκρυπτογραφηθούν τα μυστήρια πίσω από τις επιλογές των συνθετών και την αποδοχή των έργων τους από το ακροατήριο. Μέσω μιας γνωσιακής ανάλυσης των μουσικών έργων, η οποία στοχεύει στην κατανόηση των «γιατί» και όχι απλώς σε μια τεχνική ανάλυση των «πώς», αποκομίζουμε επίσης πολύτιμες γνώσεις για το πώς οι σύγχρονοι συνθέτες μπορούν να επιτύχουν ευρύτερη αποδοχή χωρίς να θυσιάσουν την καλλιτεχνικότητά τους κατά τη σύνθεση των έργων τους. Τέλος, εξάγονται χρήσιμα συμπεράσματα αναφορικά με τον ρόλο και τη χρήση της μουσικής ως αναπόσπαστου εργαλείου για την πολιτιστική και ψυχολογική ανάπτυξη των μελλοντικών γενεών. (EL)
This dissertation examines three major choral works by composers Igor Stravinsky (Symphony of Psalms), Krzysztof Penderecki (St. Luke Passion), and Benjamin Britten (War Requiem). It examines the reasons behind composers’ musical choices for their religious works in comparison to their choices for non-religious, instrumental works composed during the same respective periods. Furthermore, this dissertation examines how these choices were understood by the audience in terms of their initial acceptance, popularity, and long-standing appeal. The dissertation is divided into two parts. Part I presents an extensive literature review and an explanation of concepts and scientific terms that serve as the scientific framework for the musical analyses of the works presented in Part II. Numerous scientific fields are explored in this endeavor, with neuroscience, neuropsychology, cognitive psychology, phenomenology, and Gestalt psychology all employed to help us decipher the mysteries behind composers’ choices and audiences’ acceptance of their works in question. Through a cognitive analysis of musical works that aims to understand the “whys” rather than simply a technical analysis that examines the “hows,” we also gain valuable insights into how contemporary composers can achieve broader acceptance without sacrificing artistry while crafting their works. Lastly, valuable conclusions can be drawn regarding the role and use of music as an integral tool for cultural and psychological development in future generations. (EN)
Made available in DSpace on 2025-04-30T13:47:04Z (GMT). No. of bitstreams: 2 FieldsRhodellMsc2025.pdf: 8787303 bytes, checksum: 4649e4e95ad265a15408aeb63f427a39 (MD5) PhD_Pre_Registration_Form_May2021_EL.docx: 69572 bytes, checksum: b1f05c69ab15747b59bf5c31e567c946 (MD5) Previous issue date: 2025 (EN)
Approved for entry into archive by Κυριακή Μπαλτά ([email protected]) on 2025-04-30T13:47:04Z (GMT) No. of bitstreams: 2 FieldsRhodellMsc2025.pdf: 8787303 bytes, checksum: 4649e4e95ad265a15408aeb63f427a39 (MD5) PhD_Pre_Registration_Form_May2021_EL.docx: 69572 bytes, checksum: b1f05c69ab15747b59bf5c31e567c946 (MD5) (EN)
Submitted by ΡΟΝΤΕΛΛ-ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΦΗΛΝΤΣ ([email protected]) on 2025-04-30T13:06:58Z No. of bitstreams: 2 FieldsRhodellMsc2025.pdf: 8787303 bytes, checksum: 4649e4e95ad265a15408aeb63f427a39 (MD5) PhD_Pre_Registration_Form_May2021_EL.docx: 69572 bytes, checksum: b1f05c69ab15747b59bf5c31e567c946 (MD5) (EN)


St. Luke Passion (EN)
Religious music (EN)
Britten (EN)
Choral music (EN)
Music composition (EN)
Psychology (EN)
Penderecki (EN)
Music history (EN)
Music psychology (EN)
Music cognition (EN)
Mere exposure (EN)
Phenomenology (EN)
War Requiem (EN)
gestalt psychology (EN)
Music perception (EN)
Familiarity (EN)
Stravinsky (EN)
Symphony of Psalms (EN)

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (EL)

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Τμήμα Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης (ΜΕΤ) (EL)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.