Τheory of mind in school-age children with specific language impairment

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Θεωρία του νου και ειδική γλωσσική διαταραχή σε παιδιά σχολικής ηλικίας (EL)
Τheory of mind in school-age children with specific language impairment (EN)

Κ. Παπαδόπουλος, Τιμόθεος
Σπανούδης, Γεώργιος

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Εργασία Ειδικού Αφιερώματος (EL)
Special Section paper (EN)

2020-10-15


Γλώσσα και Θεωρία του Νου (ΘτΝ) αναπτύσσονται γοργά κατά την πρώτη πενταετία της ζωής. Οι λίγες μελέτες που εξέτασαν τη ΘτΝ σε παιδιά με γλωσσικές διαταραχές υποδεικνύουν ότι τα παιδιά με Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (ΕΓΔ) μπορεί να εμφανίζουν καθυστέρηση στην ανάπτυξη της ΘτΝ εξαιτίας της γλωσσικής τους διαταραχής. Στόχος της παρούσας μελέτης ήταν να εξετάσει τη σχέση της γραμματικής, σημασιολογικής και πραγματολογικής ικανότητας με την επίδοση σε μια δοκιμασία μεταγενέστερης ΘτΝ σε παιδιά σχολικής ηλικίας. Η παρούσα έρευνα εξέτασε τρία ερωτήματα. Το πρώτο ερευνητικό ερώτημα αφορούσε στο αν τα παιδιά με ΕΓΔ εμφανίζουν δυσκολίες στην κατανόηση της ΘτΝ, το δεύτερο στη σχέση της γλώσσας με την κατανόηση της ΘτΝ και το τρίτο στο ποια γλωσσική ικανότητα προβλέπει καλύτερα την επίδοση στη δοκιμασία της ΘτΝ. Είκοσι ένα παιδιά με ΕΓΔ ηλικίας 8-12 χρονών εξισώθηκαν στη χρονολογική ηλικία, τη μη λεκτική νοημοσύνη, το φύλο και το κοινωνικοοικονομικό επίπεδο με 21 τυπικώς αναπτυσσόμενα παιδιά (ΤΑΠ) και συγκρίθηκαν σε μία σειρά από γλωσσικές δοκιμασίες (γραμματικής, σημασιολογικής και πραγματολογικής ικανότητας) και σε μία δοκιμασία μεταγενέστερης ΘτΝ. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα παιδιά με ΕΓΔ εμφανίζουν σημαντικά μειωμένες επιδόσεις στη δοκιμασία κατανόησης της ΘτΝ έναντι των ΤΑΠ. Η ανάλυση έδειξε ακόμη η γλώσσα επιδρά στη ΘτΝ και ότι στην ομάδα των παιδιών με ΕΓΔ οι μετρήσεις της συντακτικής και σημασιολογικής ικανότητας προέβλεπαν σημαντικά την επίδοση στη δοκιμασία της ΘτΝ. Φαίνεται ότι τα παιδιά με ΕΓΔ στρέφουν την προσοχή τους στα σημασιολογικά και συντακτικά στοιχεία της γλώσσας, προκειμένου να αποκωδικοποιήσουν τα επικοινωνιακά μηνύματα που μεταφέρει η γλώσσα. (EL)
Language and Theory of Mind (ToM) develop rapidly in the first five years of life. The limited available research examining the relationship between aspects of language development and ToM in children with language disorders suggests that SLI children show a delay in the development of ToM because of a broad range of language impairments.The present study aimed to examine the relationships of the syntactic, semantic, and pragmatic skills with the ability to understand mental states in school-aged children. Three questions guided the present study. The first question addressed whether school-aged children with SLI have difficulty understanding ToM. The second question concerned the relationship between language and ToM in children with SLI, and the third question focused on the examination of the language skills that better predict performance on ToM tasks. Twenty-one children with SLI, aged 8-12 years were matched on chronological age, nonverbal intelligence, gender, and socioeconomic status with 21 typically developing children (TDC) and compared on a set of language tasks (tapping syntactic, semantic, and pragmatic abilities) and an advanced test of ToM. Results showed that children with SLI performed more poorly on the ToM task compared to the TDC group. Also, analysis showed that language skills and ToM are correlated and that syntactic and semantic abilities contributed significantly to the prediction of ToM performance in the SLI group. It is concluded that childrenwith SLI tend to focus on the semantic and syntactic properties of the language in order to decipher the communicative messages conveyed in speech. (EN)


συντακτική ικανότητα (EL)
σημασιολογική ικανότητα (EL)
θεωρία του νου (EL)
Ειδική γλωσσική διαταραχή (EL)
πραγματολογική ικανότητα (EL)
Semantic ability (EN)
Specific language impairment (EN)
Syntactic ability (EN)
Theory of mind (EN)
Pragmatic ability (EN)

Greek

Hellenic Psychological Society (EN)


2732-6640
1106-5737
Ψυχολογία: το περιοδικό της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας; Τόμ. 20 Αρ. 3 (2013); 266-284 (EL)
Psychology: the Journal of the Hellenic Psychological Society; Vol. 20 No. 3 (2013); 266-284 (EN)

https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
Copyright (c) 2020 Γεώργιος Σπανούδης, Τιμόθεος Κ. Παπαδόπουλος (EN)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)