A study of clitic pronoun production in monolingual and bilingual children with Specific Language Impairment

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Μελέτη της παραγωγής κλιτικών αντωνυμιών σε μονόγλωσσα και δίγλωσσα παιδιά με Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (EL)
A study of clitic pronoun production in monolingual and bilingual children with Specific Language Impairment (EN)

Τσιμπλή, Ιάνθη - Μαρία
Περιστέρη, Ελένη
Ανδρέου, Μαρία

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Εργασία Ειδικού Αφιερώματος (EL)
Special Section paper (EN)

2020-10-15


Η αξιοποίηση της γλωσσικής επίδοσης παιδιών με Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (ΕΓΔ) σε έργα ελέγχου παραγωγής κλιτικών αντωνυμιών ως κλινικού δείκτη της εν λόγω διαταραχής αποτελεί ένα από τα αμφιλεγόμενα διλήμματα του επιστημονικού πεδίου έρευνας του γλωσσικού προφίλ παιδιών με διάγνωση ΕΓΔ διαγλωσσικά. Αν και ευρήματα από μια σειρά διαγλωσσικών μελετών καταδεικνύουν ότι η παραγωγή κλιτικών αντωνυμιών είναι ιδιαίτερα προβληματική στην ΕΓΔ, μελέτες που διεξήχθησαν σε ελληνόφωνα παιδιά με ΕΓΔ δεν φαίνεται να συγκλίνουν ως προς τα αποτελέσματά τους. Πέντε ομάδες παιδιών, εκ των οποίων οι δύο με μονόγλωσσα και δίγλωσσα παιδιά με ΕΓΔ και οι υπόλοιπες με τυπικώς αναπτυσσόμενα παιδιά εξισωμένα ως προς τη χρονολογική ηλικία ή τη λεκτική ευφυΐα με τα παιδιά με ΕΓΔ, συμμετείχαν στην παρούσα έρευνα. Η μελέτη έθεσε υπό έλεγχο δύο γενικές υποθέσεις: (α) αν η δυσκολία των παιδιών με ΕΓΔ στην παραγωγή κλιτικών αντωνυμιών συνιστά χρονική καθυστέρηση στη γλωσσική ανάπτυξη ή έκφανση μιας ποιοτικά διακριτής ανα-πτυξιακής πορείας στην ΕΓΔ, και (β) αν η διγλωσσία των παιδιών με ΕΓΔ θα λειτουργήσει αντισταθμιστικά στη γλωσσική τους δυσκολία. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι επιδόσεις των παιδιών με ΕΓΔ ήταν κατώτερες συγκριτικά των τυπικά αναπτυσσόμενων παιδιών ίδιας χρονολογικής ηλικίας, κατά συνέπεια συνηγορούν υπέρ της θεωρίας της χρονικής καθυστέρησης στην ΕΓΔ. Επίσης, η διγλωσσία των παιδιών με ΕΓΔ δε βρέθηκε να ασκεί σημαντική θετική αλλά ούτε και αρνητική επίδραση στις επιδόσεις των παιδιών. (EL)
In this study, we tested the predictions of two opposing perspectives on the nature of the deficit in Specific Language Impairment (SLI): the language delay approach, and the view that the language development of SLI children is qualitatively different from typically developing children populations. Data consisted of the elicited production of pronominal object clitics from monolingual and bilingual SLI children with various language pairs (Greek always being the children’s second language); younger, typically developing, bilingual language peers, and monolingual Greek-speaking comparison groups. We analyzed the children’s accurate responses and error-types in clitic production. Both SLI groups had more difficulty with clitics in comparison to typically-developing, chronological age-matched peers, while SLI children performed similarly with their younger, unaffected monolingual and bilingual peers. We argue that these findings provide support to the language delay approach and present challenges to the role of bilingualism in SLI. (EN)


Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (EL)
Κλιτικές αντωνυμίες (EL)
Διγλωσσία (EL)
Specific Language Impairment (EN)
Bilingualism (EN)
Clitic pronouns (EN)

Greek

Hellenic Psychological Society (EN)


2732-6640
1106-5737
Ψυχολογία: το περιοδικό της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας; Τόμ. 20 Αρ. 3 (2013); 302-320 (EL)
Psychology: the Journal of the Hellenic Psychological Society; Vol. 20 No. 3 (2013); 302-320 (EN)

https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
Copyright (c) 2020 Ιάνθη - Μαρία Τσιμπλή, Ελένη Περιστέρη, Μαρία Ανδρέου (EN)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)