Problem solving, Representations, Temporal relations, Number, Figure, Metacognition.

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Τα ανατρεπτικά κείμενα και η πληροφορία κατηγοριοποίησης ως παράγοντες προώθησης της εννοιολογικής αλλαγής (EL)
Problem solving, Representations, Temporal relations, Number, Figure, Metacognition. (EN)

Βοσνιάδου, Στέλλα
Σκοπελίτη, Ειρήνη

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Εργασία Ειδικού Αφιερώματος (EL)
Special Section paper (EN)

2020-10-15


Στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται τα αποτελέσματα δύο εμπειρικών ερευνών οι οποίες διερεύνησαν την επίδραση που μπορεί να έχει το είδος της πληροφορίας που δίνεται σε ένα ανατρεπτικό κείμενο στην κατανόηση του σφαιρικού σχήματος της Γης από μαθητές της Γ’ τάξης Δημοτικού. Στην πρώτη έρευνα συγκρίθηκαν τρία ανατρεπτικά κείμενα. Το πρώτο εξηγούσε ότι η Γη δεν είναι επίπεδη, το δεύτερο εξηγούσε και τη βαρύτητα, ενώ το τρίτο παρείχε επιπλέον την πληροφορία ότι η Γη είναι ένα αστρονομικό σώμα. Στη δεύτερη έρευνα συγκρίθηκαν ηδομή των κειμένων (ανατρεπτικό ή μη ανατρεπτικό) και το είδος της πληροφορίας που περιείχαν (πληροφορία κατηγοριοποίησης ή μη). Τα αποτελέσματα και από τις δύο έρευνες επιβεβαίωσαν τις αρχικές μαςυποθέσεις ότι τα ανατρεπτικά κείμενα που περιλαμβάνουν πληροφορίες σχετικά με την κατηγορία στην οποία εντάσσεται μια έννοια είναι τα περισσότερο αποτελεσματικά ως προς τη βοήθεια που παρέχουν στους μαθητές για να κατανοήσουν επιστημονικές πληροφορίες. (EL)
We present the results of two empirical studies which investigated the effect of the type of information included in refutational texts in 3rd grade students’ comprehension of the spherical shape of the earth. In the first study we compared three kinds of refutational texts: the first refuted only the belief that the earth is flat, the second refuted in addition the belief in up/down gravity, and the third refuted all of the above and in addition the belief that the earth is a physical and not an astronomical object. In Experiment 2, four texts were used to compare text type (refutation vs. non-refutation) and information type (categorical vs. non-categorical information). The results from the two experiments confirmed our hypothesis that refutational texts that include categorical information are the most effective in improving students’ understanding of scientific information about the earth. (EN)


Εννοιολογική αλλαγή (EL)
Ανατρεπτικά κείμενα (EL)
Κατηγοριοποίηση εννοιών (EL)
Conceptual change (EN)
Concepts’ categorization (EN)
Refutational texts (EN)

Greek

Hellenic Psychological Society (EN)


2732-6640
1106-5737
Ψυχολογία: το περιοδικό της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας; Τόμ. 18 Αρ. 4 (2011); 421-439 (EL)
Psychology: the Journal of the Hellenic Psychological Society; Vol. 18 No. 4 (2011); 421-439 (EN)

https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
Copyright (c) 2020 Ειρήνη Σκοπελίτη, Στέλλα Βοσνιάδου (EN)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)