Market share loyalty discounts and competition policy

This item is provided by the institution :
Athens University of Economics and Business   

Repository :
PYXIDA   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Εκπτώσεις πίστης μεριδίου αγοράς και πολιτική ανταγωνισμού (EL)
Market share loyalty discounts and competition policy (EN)

Ροδάς, Λεωνίδας (EL)

Οικονομίδης, Γεώργιος (EL)
Μήλλιου, Χρυσοβαλάντου-Βασιλική (EL)
Χατζηπαναγιώτου, Παναγιώτης (EL)

Text

2025-03-26T19:03:51Z
08-03-2023
2023-04-06 21:11:22


Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται τις οικονομικές επιπτώσεις των εκπτώσεων πίστης και δη αυτών του μεριδίου αγοράς, όταν αυτές παραχωρούνται από μια επιχείρηση που βρίσκεται σε δεσπόζουσα θέση, αλλά και την αντιμετώπιση τους από την Πολιτική Ανταγωνισμού εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα αποτελέσματα της μελέτης που παρουσιάζονται στην παρούσα εργασία, έδειξαν ότι οι εκπτώσεις μεριδίων αγοράς δύναται να οδηγήσουν τόσο σε δυσμενή αποτελέσματα για τους ανταγωνιστές και τους πελάτες της δεσπόζουσας επιχείρησης, όσο και σε ευμενή, υπό την παρουσία συγκεκριμένων προϋποθέσεων σχετικά με τη δομή της εκάστοτε σχετικής αγοράς. Αντιστοίχως, τα έγγραφα καθοδήγησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και οι εξελίξεις των τελευταίων χρόνων γύρω από την πλέον περίφημη υπόθεση της Intel, δείχνουν την λεπτότητα του ζητήματος ως προς την ορθότητα των απαιτούμενων υπολογισμών και της καταδίκης ή μη μιας επιχείρησης υπό εξέταση. (EL)
The current thesis deals with the economic effects of loyalty discounts and especially those of market share, when they are granted by a company in a dominant position, but also their treatment by the Competition Policy within the European Union. The results of the study presented in this paper showed that market share discounts can lead to adverse results for competitors and customers of the dominant company, but in favorable ones too, in the presence of specific conditions regarding the structure of the relevant market. Accordingly, the Commission's guidance documents and the developments of recent years surrounding the famous Intel case, show the delicacy of the issue as to the correctness of the required calculations and the conviction or not of an enterprise under consideration. (EN)


Μερίδιο αγοράς (EL)
Εκπτώσεις πίστης (EL)
Ανταγωνισμός (EL)
Competition (EN)
Market share (EN)
Loyalty discounts (EN)
Rebates (EN)

Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών (EL)

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
CC BY: Attribution alone 4.0




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)