Ο σχεδιασμός πανεπιστημιουπόλεων στοχεύει εν γένει στη δημιουργία του συνόλου των δομικών κατασκευών ως υποδοχέων των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, χωρίς να ακολουθεί αρχές και κανόνες σχεδιασμού του υπαίθριου χώρου τους, ικανού να φιλοξενήσει διαδράσεις μεταξύ των χρηστών και δράσεις που προωθούν τη σωματική και ψυχική υγεία ή διεγείρουν τις αισθήσεις. Πώς θα μπορούσε όμως να αλλάξει αυτό και να δημιουργηθούν υποχώροι στον υπαίθριο χώρο που αποφορτίζουν από αρνητικές σκέψεις και καταστάσεις, από στρες και πνευματική κούραση, ενώ παράλληλα να είναι αισθητηριακοί, οδεύοντας στη δημιουργία υγιών πανεπιστημιουπόλεων; Η παρούσα εργασία μελετά το θεωρητικό πλαίσιο σχεδίασης των θεραπευτικών κήπων και το εφαρμόζει στον σχεδιασμό πανεπιστημιούπολης, ώστε αυτή να καταστεί υγιής, συνδυάζοντας ταυτόχρονα το θεωρητικό πλαίσιο σχεδίασης των αισθητηριακών κήπων.
Σκοπός της εργασίας είναι ο μετασχηματισμός ενός κοινόχρηστου χώρου στην Αλεξάνδρεια Πανεπιστημιούπολη, ΔΙ.ΠΑ.Ε., σε έναν χώρο που προωθεί την υγεία και κινητοποιεί όλες τις αισθήσεις μέσω του ανασχεδιασμού του. Η μεθοδολογία αποτελείται από τρία στάδια. Το πρώτο στάδιο περιλαμβάνει τη θεωρητική διερεύνηση των θεραπευτικών κήπων, των αισθητηριακών κήπων και των υγιών πανεπιστημιουπόλεων. Το δεύτερο στάδιο περιλαμβάνει την ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης της ευρύτερης περιοχής και του υπό μελέτη τοπίου και το τρίτο στάδιο περιλαμβάνει τη σύνθεση του τοπίου. Ο μετασχηματισμός της περιοχής μελέτης θα δημιουργήσει ένα θεραπευτικό περιβάλλον στην πανεπιστημιούπολη με όλα τα χαρακτηριστικά των υγιών πανεπιστημιουπόλεων, λόγω των θετικών αποτελεσμάτων από τις λειτουργικές ενότητες που προσφέρει. Η περιοχή
μελέτης θα περιλαμβάνει δύο ζώνες που χωρίζονται μέσω του κεντρικού και διαγώνιου χώρου μετάβασης και θα προσφέρει πολλές επιλογές ενασχόλησης στον χρήστη, εξυπηρετώντας τις ανάγκες του. Αυτές περιλαμβάνουν έναν χώρο απομόνωσης για περισυλλογή και μελέτη, έναν καθιστικό χώρο για κοινωνικές συναναστροφές, έναν χώρο εκπαίδευσης (λαχανόκηπο) για ενασχόληση με την φύση και έναν καθιστικό χώρο που περιβάλλεται από έναν χώρο αλληλεπίδρασης και προσκαλεί τους χρήστες σε εξερεύνησης των υλικών εδαφοκάλυψης. Τόσο το φυτικό υλικό όσο και τα υλικά εδαφοκάλυψης που θα χρησιμοποιηθούν επιλέχθηκαν με ιδιαίτερη προσοχή, τόσο για λόγους διευκόλυνσης της εμπειρίας του χρήστη στον χώρο, όσο και για την αισθητηριακή διέγερση που προκαλούν.
Ο σχεδιασμός θα γίνει με τρόπο που να απευθύνεται και να προσκαλεί όλους τους χρήστες σε εξερεύνηση του χώρου με διαδραστικές δραστηριότητες.
(EL)
In general, campuses design aims to create all buildings and infrastructures as receptors for educational activities, without following the principles and rules of their landscape design, which is capable of hosting interactions among users and actions that promote physical andν mental health or stimulate senses. How this could be changed and created subspaces in outdoor space that deplete negative thoughts and situations, from stress and mental fatigue, while being sensory, leading to the creation of healthy campuses? This paper seeks to explore the theoretical framework of therapeutic and healing gardens design and applies it to the campus design, so that it becomes healthy, while combining the theoretical framework of the sensory gardens design. The aim of this paper is to reshape a public space in Alexandria University Campus, to a space that promotes health and mobilises all senses through its redesign. The methodology consists of three stages. The first stage includes the theoretical investigation of therapeutic and healing gardens, sensory gardens and healthy campuses. The second stage includes the analysis of the current situation of the wider region and the landscape under study and the third stage includes the composition of the landscape. The transformation of the study area will create a pleasant environment in the campus that can be integrated into the category of healthy campuses, because of the positive results of the functional units it offers. The study area will comprise two zones separated through the central and diagonal transition space and will offer many engagement options to user, serving his needs. These options include a secluded area for meditation and study, a seating area for social associations, an educational area (vegetable garden) to engage with nature and a seating area surrounded by an area of interaction that invites users to explore mulching materials. Both the plant material and the mulching material that will be used were chosen with particular attention, both for reasons of facilitating the user experience in the space, and for the sensory stimulation they cause. The design will be done in a way that addresses and invites all users to explore space with interactive activities.
(EN)