Διπλωματική εργασία - Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης - Τμήμα Διοίκησης Οργανισμών Μάρκετινγκ και Τουρισμού - Διοίκηση και Οργάνωση εκπαιδευτικών μονάδων, 2019 (α/α 11596)
(EL)
O εκπαιδευτικός στο σύγχρονο σχολείο καλείται να ανταπεξέλθει σε έναν πολυδιάστατο
απαιτητικό ρόλο. Ειδικότερα εκτός από τα αμιγώς εκπαιδευτικά του καθήκοντα ο δάσκαλος
που υπηρετεί στη Δημόσια εκπαίδευση, οφείλει να εναρμονιστεί και με τις απαιτήσεις που
συνεπάγεται ο ρόλος του, ως δημοσίου υπαλλήλου. Το θεωρητικό σκέλος της εργασίας
τεκμηριώνει το ερευνητικό και αναφέρεται στο νομικό πλαίσιο, που ορίζει τα δικαιώματα
και τις υποχρεώσεις των δασκάλων, τον ρόλο τους και την ανάγκη επαγγελματικής τους
ανάπτυξης καθώς και την στρατηγική ανάπτυξης ενός επιμορφωτικού προγράμματος που θα
καλύπτει αυτή την ανάγκη σε σχέση πάντα με τις θεωρίες εκπαίδευσης ενηλίκων. Η παρούσα
εργασία μέσα από τη διερεύνηση της σημασίας που αποδίδουν οι εκπαιδευτικοί στα
δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους και την έλλειψη γνώσης που εντοπίζουν στον ίδιο τους
τον εαυτό, επιχειρεί να αναπτύξει μια μεθοδολογία που θα βοηθήσει στον σχεδιασμό
σχετικών με το θέμα προγραμμάτων επιμόρφωσης. Σε αυτή την κατεύθυνση η εργασία
στηρίχθηκε σε προηγούμενη εφαρμογή διερεύνησης επιμορφωτικών αναγκών, που διεξήχθη
το 2013 από το Ινστιτούτο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης της Κροατίας.
Σύμφωνα με την εφαρμογή αυτή επιλέγουμε να επιμορφώσουμε τους εκπαιδευτικούς σε
θέματα, που οι ίδιοι πιστεύουν ότι είναι σημαντικά και ταυτόχρονα θεωρούν ότι υστερούν
γνωστικά σε αυτά. Για την εξυπηρέτηση της ανάγκης αυτής δημιουργήθηκε σχετικό
ερωτηματολόγιο κατά το πρότυπο της έρευνας που προαναφέρθηκε. Η έρευνα
πραγματοποιήθηκε σε εκπαιδευτικούς ΠΕ 70 στην περιφερειακή ενότητα Ημαθίας. Έγινε
συλλογή και επεξεργασία δεδομένων που αφορούν τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των
εκπαιδευτικών, τη σημασία που αποδίδουν οι ίδιοι στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους,
καθώς και την έλλειψη γνώσης τους σχετικά με αυτά. Επιπλέον διερευνήθηκε η διάθεσή τους
για ανάληψη θέσης ευθύνης ή συμμετοχής σε συνδικαλιστική δράση σε σχέση με τη διάθεση
για επιμόρφωση. Τέλος διερευνήθηκαν το επιμορφωτικό προφίλ, οι πηγές, η θεματολογία και
οι διδακτικές μέθοδοι που οι ίδιοι οι δάσκαλοι θα επιθυμούσαν να έχουν σε ένα πρόγραμμα
επιμόρφωσης σχετικό με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις. Από την περιγραφική και
συμπερασματική ανάλυση των δημογραφικών και άλλων αποτελεσμάτων διαπιστώνεται εν
ολίγοις ότι οι εκπαιδευτικοί της παρούσας έρευνας ανεξάρτητα από την ηλικία τους, τη
φάση καριέρας στην οποία βρίσκονται, την οικογενειακή τους κατάσταση, τη διάθεση για
ανάληψη θέσης ευθύνης ή εμπλοκής στον συνδικαλισμό, δείχνουν υψηλή διάθεση να
επιμορφωθούν σε θέματα που αφορούν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους. Συνοπτικά οι εκπαιδευτικοί της έρευνας επέλεξαν ως θέματα επιμόρφωσης υψηλής
προτεραιότητάς, το πειθαρχικό δίκαιο, τις υποχρεώσεις που σχετίζονται με το παιδαγωγικό
τους έργο, το μισθολόγιο και τις αποδοχές τους. Το τελικό παραδοτέο της εργασίας
αποσκοπεί να αποτελέσει έναν χρήσιμο οδηγό για τη συγκρότηση ενός πλήρους
προγράμματος επιμόρφωσης δασκάλων σε θέματα δικαιωμάτων και υποχρεώσεων
προτείνοντας το περιεχόμενο, τους πιθανούς φορείς επιμόρφωσης καθώς επίσης και τους
αποδοτικότερους τρόπους διδασκαλίας, σύμφωνα με τη γνώμη των ιδίων .
(EL)
The modern school teacher is required to cope with a multidimensional demanding role. In
addition to his purely educational and pedagogical duties, the teacher in public education
must also comply with the requirements of his role as a civil servant. The theoretical part of
the thesis documents the research and refers to the legal framework that defines the rights and
obligations of teachers, their role and the need for their professional development as well as
the strategy of developing a training program that will cover this need in relation to adult
learning theories. This work, by exploring the importance teachers attach to their rights and
responsibilities and the lack of knowledge they identify in themselves, attempts to develop a
methodology that will help in the design of relevant training programs. In this direction, the
work was based on a previous implementation of a training survey conducted by the Croatian
Institute for Vocational Education and Training in 2013. According to this application, we
choose to educate teachers on topics that they themselves think are important, and at the same
time they think they are lagging behind them. To respond to this need, a questionnaire was
created in line with the above-mentioned survey. The survey was carried out at 70 teachers in
Imathia. Data has been collected and processed regarding the demographic characteristics of
teachers, the importance they attach to their rights and obligations, and their lack of
knowledge about them. In addition, they were investigated for taking a position of
responsibility or taking part in trade union action in relation to the provision for training.
Finally, the educational profile, sources, subject and teaching methods that teachers
themselves would like to have in a training program related to rights and obligations were
explored. From the descriptive and conclusive analysis of demographic and other outcomes,
it is clear that the teachers of this research, irrespective of their age, career phase, their
marital status, willingness to take responsibility or involvement in trade unionism, a high
level of willingness to train on matters relating to their rights and obligations. In summary,
research educators chose high-priority training topics, disciplinary law, duties related to their
pedagogical work, salary and salary. The final deliverable of the work is intended to be a
useful guide to setting up a complete teacher training program on rights and obligations by
proposing content, potential training providers as well as more efficient teaching methods,
according to their own opinion.
(EN)